26 درمان خانگی سرفه که بسیار موثر هستند

توسطپناه امینی

آبان ۲۶, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

سرفه در پاکسازیِ مواد تحریک‌کننده و عفونت از بدن، نقش مهمی دارد، اما سرفه‌ی مداوم می‌تواند آزاردهنده باشد. دلایل زیادی برای بروز این مشکل وجود دارد از آلرژی و عفونت گرفته تا رفلاکس اسید و سرماخوردگی. در صورتی که تمایلی به استفاده از داروهای شیمیایی برای تسکین سرفه ندارید، نوشتار حاضر را بخوانید. 26 درمان خانگی سرفه که در این نوشتار قید شده، تا حد زیادی به رفع سرفه کمک خواهند کرد. فقط فراموش نکنید که اگر سرفه‌های‌تان شدید هستند و بعد از گذشته دو – سه هفته، تسکین نیافتند، حتما به داکتر مراجعه کنید.

26 درمان خانگی سرفه

۱. چای و عسل

تحقیقات صورت‌گرفته نشان می‌دهند که عسل می‌تواند سرفه را تسکین بدهد. مطابق با یک مطالعه، که تاثیر عسل و داروی سرفه را روی کودکان مقایسه کرد، مشخص شد که عسل به طور موثری سرفه را تسکین می‌دهد. برای استفاده از این ماده جهت درمان سرفه، خیلی ساده دو قاشق چایخوری از آن را با آب گرم یا چای مصرف کنید. فراموش نکنید که عسل برای کودکان کمتر از یک سال ممنوع است.

تحقیقات صورت‌گرفته نشان می‌دهند که عسل می‌تواند سرفه را تسکین بدهد.
تحقیقات صورت‌گرفته نشان می‌دهند که عسل می‌تواند سرفه را تسکین بدهد.

 ۲. زنجبیل

این ریشه‌ی خوراکی به دلیل خواصِ ضدالتهابی که دارد، می‌تواند درمان خانگی سرفه‌ خشک باشد. یک مطالعه ثابت کرد که ترکیبات ضدالتهابی موجود در زنجبیل مجاری تنفسی را تسکین می‌دهند. برای استفاده از این درمان، حدود ۲۰ تا ۴۰ گرم زنجبیل تازه را به یک پیاله آب داغ اضافه کنید. بعد از چند دقیقه مقداری عسل یا آب لیمو نیز به جوشانده اضافه کرده و ترکیب حاصل را بنوشید.

۳. درمان خانگی سرفه؛ مایعات

هیدراته نگه داشتن بدن برای درمان سرفه بسیار ضروری است. یک تحقیق نشان می‌دهد که نوشیدن مایعات گرم برای تسکین سرفه بسیار موثر هستند. برخی از مایعات گرم که می‌توانید امتحان کنید عبارتند از: آبِ گوشت یا مرغ، چای بدون کافئین، دمنوش‌های گیاهی، آب گرم.

۴. بخور

برای سرفه‌ی تَر که با خلط همراه است، بخور (بخار آب داغ) یکی از بهترین درمان‌هاست. برای انجام این درمان خانگی سرفه، می‌توانید دوش آب گرم بگیرید. روش دیگر این است که کمی آب را داغ کنید، سرتان را با حوله بپوشانید و روی آب داغ بگیرید. برای بهتر شدن نتیجه، می‌توانید مقداری گیاه دارویی (رزماری یا اکالیپتوس) به آب اضافه کنید. فقط یادتان باشد که بعد از این درمان آب بنوشید تا بدن‌تان کم‌آب نشود.

برای سرفه‌ی تَر که با خلط همراه است، بخور (بخار آب داغ) یکی از بهترین درمان‌هاست.
برای سرفه‌ی تَر که با خلط همراه است، بخور (بخار آب داغ) یکی از بهترین درمان‌هاست.

۵. درمان خانگی سرفه؛ ریشه‌ی گیاه ختمی

ریشه‌ی ختمی از قدیم‌الایام به عنوان داروی سرفه استفاده شده‌است. این گیاه دارویی به دلیل داشتن موسیلاژ (لیزاب یا مواد ژله مانند) گلو را تسکین می‌دهد. برای انجام این درمان‌ خانگی سرفه، مقداری ریشه‌ی خشک ختمی را داخل آب جوش بریزید و بنوشید.

۶. غرغره با آب نمک

این درمان ساده یکی از موثرترین شیوه‌های تسکین سرفه‌ی تر و گلودرد است. آب نمک خلط پشت گلو را کاهش داده و به این ترتیب نیاز به سرفه را تا حدی رفع می‌کند. نصف قاشق چایخوری نمک را به یک پیاله آب گرم بیفزایید. با استفاده از محلول حاصل چند بار در روز غرغره کنید. این روش درمانی برای کودکان مناسب نیست.

۷. درمان خانگی سرفه؛ بروملئین

بروملئین نوعی آنزیم موجود در آناناس است. این آنزیم خواص ضدالتهابی دارد و می‌تواند خلط را از بین ببرد. برای تسکین سرفه می‌توانید آب آناناس بنوشید یا مکمل بروملئین مصرف کنید. هرچند، فراموش نکنید که پیش از مصرف مکمل، حتما با داکترتان مشورت کنید. این مکمل با برخی داروها تداخل ایجاد می‌کند.

۸. آویشن

آویشن هم در پخت و پر استفاده می‌شود و هم کاربرد دارویی دارد. یک مطالعه اثربخشی این گیاه دارویی را در درمان سرفه اثبات کرده‌است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آویشن می‌توانند دلیل اثرگذاری این گیاه باشند. برای درمان خانگی سرفه، می‌توانید دو قاشق چایخوری آویشن خشک را به یک پیاله آب داغ اضافه کنید. ده دقیقه صبر کنید و بعد ترکیب را صاف کرده، بنوشید.

 یک مطالعه اثربخشی آویشن را در درمان سرفه اثبات کرده‌است.
یک مطالعه اثربخشی آویشن را در درمان سرفه اثبات کرده‌است.

۹. پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها، سرفه را تسکین نمی‌دهند اما با متعادل کردن باکتری‌ها، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند، و یک سیستم ایمنی قوی، می‌تواند با عفونت‌ها و مواد آلرژی‌زا به راحتی مبارزه کند. یک راه ساده برای دریافت پروبیوتیک‌ها، مصرف ماست طبیعی است.

۱۰. درمان خانگی سرفه؛ نعناع فلفلی

برگ‌های نعناع فلفلی به دلیل خواص دارویی که دارند، شناخته‌شده هستند. منتول موجود در این گیاه، گلو را تسکین می‌دهد و خلط را از بین می‌برد. برای استفاده از مزایای این گیاه به عنوان درمان خانگی سرفه،‌ می‌توانید جوشانده‌ی آن را تهیه کنید و بنوشید.

۱۱. زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است، ترکیبی که خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتری دارد. همچنین ممکن است برای سرفه خشک هم مفید باشد.

کورکومین وقتی با فلفل سیاه مصرف اثرگذارتر خواهد بود. می‌توانید 1 قاشق چایخوری زردچوبه و ۸/۱ قاشق چایخوری فلفل سیاه را به یک نوشیدنی مانند آب پرتقال اضافه کنید و بنوشید. همچنین می‌توانید آن را به صورت چای گرم بنوشید.

۱۲. درمان خانگی سرفه؛ چای ماسالا

چای ماسالا می‌تواند درمان مناسبی برای گلودرد و سرفه خشک باشد. این چای حاوی چندین ماده حاوی آنتی‌اکسیدان از جمله میخک و هل است. میخک همچنین می‌تواند به عنوان یک خلط‌آور موثر باشد.

چای ماسالا همچنین حاوی دارچین است که خواص ضد التهابی دارد.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده خوراکی که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کنند

۱۳. پیاز

گرچه هیچ حمایت علمی پشت این درمان خانگی سرفه وجود ندارد، اما بعضی از مردم قسم می‌خورند که بخار قوی که هنگام برش پیاز از آن ساطع می‌شود، به رفع سرفه کمک می‌کند. قبل از خواب، یک عدد پیاز را به چهار قسمت برش دهید و آن را داخل بشقاب روی میز کنار تخت‌تان قرار بدهید. این درمان سرفه در اسپانیا و فرانسه بسیار محبوب است.

۱۴. مخلوط لیمو، دارچین و عسل

یک درمان خانگی سرفه که تاثیر زیادی هم دارد، مخلوطی از لیمو، دارچین و عسل است. این شربت به طور موثری سرماخوردگی و سرفه را درمان می‌کند.

طرز تهیه شربت سرفه خانگی: به نصف قاشق عسل، چند قطره لیمو و کمی دارچین اضافه کنید. این شربت را دو بار در روز بخورید تا سرماخوردگی و سرفه را درمان کند.

۱۵. درمان خانگی سرفه؛ مخلوط زنجبیل و ریحان

آب زنجبیل را بگیرید و برگ‌های له شده ریحان را به آن اضافه کرده و بعد کمی عسل اضافه کنید. برای تسکین سرفه این ترکیب را مصرف کنید.

۱۶. زنجبیل و نمک

زنجبیل را به قطعات کوچک بریزید و به آن نمک اضافه کنید. برای مقابله با سرماخوردگی، سرفه و گلودرد این قطعات زنجبیل را بجوید.

مطلب مرتبط: درمان گلودرد؛ ۸ درمان خانگی که به راحتی درد گلو را تسکین بدهید

۱۷. درمان خانگی سرفه؛ سیر

چند حبه سیر را در روغن حیوانی تفت بدهید و آن را به صورت گرم مصرف کنید. این ترکیب می‌تواند یک معجون تلخ باشد اما یک درمان خانگی سرفه بسیار موثر است.

۱۸. آب هویج

این درمان خانگی غیر معمول برای مبارزه با سرماخوردگی و سرفه بسیار مناسب است. شاید عجیب به نظر برسد اما این نوشیدنی خوشمزه به تسکین سرفه کمک می‌کند.

۱۹. بادام

طبق چند رسم باستانی از بادام برای درمان سرفه‌ استفاده می‌شود. فقط کافی است چند بادام را با یک لیوان آب پرتقال مخلوط کنید و نوشیدنی به دست آمده را در طول روز بنوشید تا از دست سرفه‌های آزاردهنده خلاص شوید.

۲۰. شربت نعناع زنجبیل

این درمان سرفه قطعا نتایجی را به بار خواهد آورد که به دنبالش هستید بدون آن که برای افزودن زنجبیل به سیستم‌تان با مشکل مواجه شوید. زنجبیل به عنوان یک خلط آور شناخته می‌شود که می‌تواند به بیرون راندن خلط از ریه‌های‌تان کمک کند. و فراتر از آن، زنجبیل می‌تواند به تسکین خارشی که اغلب از انتهای گلو شروع می‌شود کمک کند تا اینکه شما نگران دچار شدن به سرفه‌های خشک و پی در پی نباشید.

برای تهیه‌ی این شربت، لازم است که ۱ قاشق غذاخوری نعناع خشک شده، سه قاشق غذاخوری زنجبیل خرد شده، یک فنجان عسل، و چهار فنجان آب را با هم مخلوط کنید. باید زنجبیل و نعناع را به آبی که قبلا آماده کرده‌اید و قبل از آن که جوش بیاید اضافه کنید. بعد بگذارید آن مخلوط به جوش بیاید سپس وقتی کم شد آن را صاف کنید. عسل را اضافه کنید و هم بزنید. بسته به میزان نیازتان باید یک قاشق غذاخوری از این شربت را هر سه ساعت یک بار در طول روز مصرف کنید.

۲۱. فلفل و عسل

فلفل سیاه پرفروش‌ترین ادویه‌ی جهان است، اما بیشترین استفاده‌ی آن به دنیای آشپزی محدود می‌شود. آنچه مردم از آن اطلاع ندارند این است که از فلفل سیاه می‌توان به عنوان یک درمان عالی برای سرفه‌هایی که با خلط زیاد یا احتناق سینه همراه هستند استفاده کرد.

عسل خواص ضد باکتریایی به آن می‌افزاید و از تحریک کنندگی بیش از اندازه‌ی آن می‌کاهد. داخل یک لیوان یک قاشق چایخوری پودر فلفل و یک قاشق غذاخوری عسل بریزید و آن را از آب جوش(۲۳۰ گرم) پر کنید. این مخلوط را هم بزنید تا ذرات فلفل پخش و در عسل ذوب شوند. بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه خیس بخورد، بعد یک بار دیگر آن را هم بزنید، و به طور کامل آن را سر بکشید. در صورت نیاز، برای نرم کردن مخاط این عمل را ۱ تا ۲ بار در روز تکرار کنید.

۲۲. درمان خانگی سرفه؛ ژلاتین

ژلاتین گلو را آرام می‌کند و سرفه‌ی خشک را تسکین می‌دهد.

روش استفاده از ژلاتین برای درمان سرفه‌:

– یک لیوان آب را گرم کنید.
– ۵ تا ۱۰ گرم ژلاتین را به آب اضافه کنید و خوب هم بزنید.
– چند دقیقه صبر کنید تا ترکیب کمی خنک شود.
– این مایع گرم را به طور منظم بخورید.

۲۳.درمان خانگی سرفه؛ چای سبز و عسل

چای سبز گلو را آرام می‌کند در حالی که عسل باکتری‌هایی را که باعث سرفه‌ی خشک می‌شوند، از بین می‌برد. چای را با استفاده از یک چای سبز کیسه‌ای خریداری شده آماده کنید و کمی عسل برای طعم دادن به آن اضافه کنید، یا می‌توانید دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

روش آماده کردن چای سبز و عسل برای درمان سرفه‌ی خشک:

– یک لیوان آب را بجوشانید و ۱ قاشق غذاخوری برگ چای سبز را به آن اضافه کنید.
– شعله را پایین بکشید و اجازه بدهید ترکیب ۵ دقیقه‌ی دیگر هم روی حرارت پایین به آرامی بجوشد.
– شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید ۱۰ دقیقه دم بکشد.
– ترکیب را صاف کنید، مقداری عسل خام و ارگانیک را برای افزودن طعم و مزه به چای اضافه کنید و ترکیب به دست آمده را به طور منظم بنوشید.

۲۴. کشمش

کشمش پر از قندهای طبیعی است که به آرام کردن گلو کمک می‌کنند و سرفه‌های خشک را درمان می‌کنند.

روش استفاده از کشمش جهت درمان سرفه‌:

– در یک دستگاه مخلوط‌کن نصف فنجان کشمش، ۱/۳ فنجان شکر و ۱ قاشق غذا خوری آب بریزید و مواد را محلوط کنید تا یک خمیر آماده شود.
– مخلوط را در یک تابه‌ی کوچک بریزید و حرارت دهید تا به قوام سس مانندی برسد.
– چند دقیقه صبر کنید تا ترکیب خنک شود.
– ۲ قاشق غذاخوری از این دارو را هر شب قبل از خواب میل کنید.

  1. عسل

طبق تحقیقات، عسل به تسکین سرفه کمک می کند. عسل برای درمان سرفه در عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی تاثیر فوق العاده ای دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده عسل نسبت به مراقبت های معمول برتری دارد، هم در سرکوب سرفه و هم در کمک به جلوگیری از نیاز به آنتی بیوتیک.

فرد می تواند با خوردن یک قاشق عسل یا افزودن آن به یک نوشیدنی گرم مانند یک چای گیاهی از این دارو استفاده کند.

  1. مایعات داغ

نوشیدن مایعات در دمای اتاق ممکن است سرفه، آبریزش بینی و عطسه را کاهش دهد. با این حال، افرادی که علائم اضافی سرماخوردگی یا آنفولانزای جدید دارند ممکن است از گرم کردن نوشیدنی‌های خود سود بیشتری ببرند. نوشیدنی‌های گرم علائم بیشتری از جمله گلودرد، لرز و خستگی را کاهش می‌دهند. مایعات گرم تاثیر فوری بر تسکین این علائم دارد.

می توانید از این مایعات گرم مصرف کنید:

  • آبگوشت
  • دمنوش های گیاهی
  • چای سیاه بدون کافئین
  • آب گرم
  • آب میوه های گرم

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *