جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

کودک آزاری در کشور؛ 546 دانش آموز در لوگر قربانی کودک آزاری جنسی در مکاتب توسط مسئولین آموزشی

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

سرخط خبرهای روز پنج شنبه (23 عقرب) رسانه ها تا به امروز، موضوع تجاوز جنسی به بیش از 500 دانش آموز ولایت لوگر بوده است.

به دین جهت امروز (25 عقرب) در نشست عمومی مجلس نمایندگان اخبار تجاوز جنسی بر جمعی از دانش‌آموزان معارف ولایت لوگر بحث داغ بود که در نتیجه آن هیئتی  از جانب نمایندگان، برای بررسی چگونگی موضوع، ایجاد شد. که در آن از کمیسیون‌های مختلف به شمول نماینده‌یی از ولایت لوگر تعیین گردید.

قرار است که پارلمان کشور، پس از بررسی نتیجه تحقیق این هیئت، تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

این موضوع زمانی بر سر زبان‌ها و در صفحات اجتماعی بر سر زبان ها، افتاد که در روزنامه گاردین در گزارشی نوشته بود؛ که حدود 546 دانش آموز پسر در 6 مکتب در ولایت لوگر مورد بدرفتاری جنسی از سوی مسئولین اموزشی خودشان قرار گرفته اند.

آزار جنسی دانش آموزان در لوگر

در گزارش گاردین آمده بود که یک گروه« بچه‌باز» که دست کم از 546 پسر در 6 مکتب ولایت لوگر سوءاستفاده جنسی کرده است.

سازمان جامعه مدنی، موسسه جوانان اجتماعی و مدنی ولایت لوگر که 16 سال در این منطقه فعالیت داشتند،  نیز پس از کشف بیش از 100 فیلم در سایت رسانه‌های اجتماعی، میزان سوءاستفاده‌ها را افشا کردند.

به گفته این فعالان که نخستین بار ویدئو‌های سوءاستفاده را در یک صفحه فیسبوک کشف کردند، برخی از قربانیان سوءاستفاده‌ها  تا به حال به قتل رسیده‌اند.

5 خانواده پس از آن که چهره پسرانشان را در ویدئو ها، شناسایی کردند؛ اقدام به قتل فرزنداان خود گرفتند. با این که هنوز عاملان این قضیه شناسایی نشده است؛ اما دو پسر دیگر با سنین 13 و 15 ساله هفته گذشته به قتل رسیده‌اند.

این موسسه در حال تحقیق در مورد سایر لیسه‌‎های این منطقه است و معتقد است که ممکن هزاران کودک دیگر مورد سوءاستفاده قرار گرفته باشد.

واکنش به بدرفتاری جنسی دانش آموزان

گزارش روزنامه گاردین پس از نشر با واکنش‌های فراوانی در صفحات مجازی رو به رو شد که تعداد زیادی از کاربران صفحات اجتماعی خواهان بررسی و رسیدگی هر چه زودتر به این قضیه شده‌اند.

در پی این واکنش‌ها وزارت معارف کشور نیز روز پنج شنبه(23 عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این ادعا را بررسی می کند.

وزارت معارف افزوده بود که در گزارش روزنامه گاردین از میان ارقام گزارش‌شده فقط در چند مورد خاص اسناد ارایه شده که آن هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این وزارت از رسانه ها خواسته بود که در نشر گزارش‌های تحقیقی از معیارهای پذیرفته‌شده‌ علمی استفاده کنند.تاکید کرده بود که از عملکرد تمامی کارکنان این وزارت به شمول آموزگاران و کارکنان اداری در مکاتب و مدارس نظارت جدی خواهد کرد.

وزارت معارف افزوده بود که در گزارش روزنامه گاردین از میان ارقام گزارش‌شده فقط در چند مورد خاص اسناد ارایه شده که آن هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد
وزارت معارف افزوده بود که در گزارش روزنامه گاردین از میان ارقام گزارش‌شده فقط در چند مورد خاص اسناد ارایه شده که آن هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

این در حالی است روزنامه گاردین گزارش داده بود که ۵۴۶ کودک پسر در شش مکتب در ولایت لوگر از سوی آموزگاران، دانش‌آموزان مسن‌تر و افراد قدرتمند، مورد بدرفتاری جنسی قرار گرفته‌اند.

با این حال امروز شبنه (25 عقرب) وزارت معارف کشور گفته است که آقای بلخی با محمد انور اسحاق‌زی، والی، نمایندگان مردم در مجلس نمایندگان و مجلس سنا، رئیس شورای ولایتی و دیگر مقامات ارشد لوگر به هدف بررسی و روشن ساختن ابعاد گزارش نشر شده در رابطه به این دعا با هم گفتگو کرده‌اند.

اهانت به خانواده معارف و مردم لوگر

محمد انور اسحاق‌زی، والی این ولایت در این دیدار گفته است که گزارش سوءاستفاده جنسی از کودکان اهانت به خانواده معارف و مردم لوگر است.

هیئت تعیین شده وزارت معارف امروز صبح به ولایت لوگر رسیده است. میرویس بلخی، وزیر معارف کشور تاکید کرده است که “از این حیث که مراکز آموزشی و معارف محل تعلیم و تربیه اطفال افغانستان است لذا ما بر عملکرد تمامی کارکنان این وزارت بشمول آموزگاران و کارکنان اداری نظارت جدی داریم.” اکنون هیئت وزرات معارف در لوگر مشغول رسیدگی به این قضیه می‌باشند.

والی لوگر نیز در این جلسه افزوده است که این گزارش نه تنها حقیقت ندارد، بلکه اهانت به خانواده معارف و مردم لوگر است.

محمد انور اسحاق‌زی، والی ولایت لوگر
محمد انور اسحاق‌زی، والی ولایت لوگر

اسحاق زی تاکید کرده که هیئت باصلاحیتی در سطح ولایت لوگر از نهادهای امنیتی، عدلی و قضایی نیز تشکیل شده و مقامات ارشد این ولایت بطور جدی تمامی ابعاد این موضوع را بررسی و تعقیب می کند.

محمدآصف نبی‌زی، نماینده مردم لوگر در مجلس نماینده‌گان، گزارش روزنامه گاردین مبنی بر آزار جنسی دانش‌آموزان در مکاتب لوگر را یک اتهام دانست.

او به روزنامه ۸صبح گفته که نشر این گزارش ابعاد سیاسی دارد. آقای نبی‌زی هر چند به نحوی تأیید کرد که کودکان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، اما آمار ارائه شده از سوی این روزنامه را دور از حقیقت دانست.

به سخن او: «ارقامی که گفته ۱۰۰ فی‌صد دروغ است. این‌ها را به مرجع عدلی و قضایی می‌کشانیم. اگر یک مورد دو مورد بود آن‌ را هم به مرجع عدلی و قضایی می‌سپاریم تا به جزای اعمال‌شان برسد.»

“بچه بازی”

هر چند موضوع کودک آزاری و بچه بازی در کشور امری تازه نیست و در بسیاری از ولایات؛ اما این مورد با توجه به آمار بلند آن توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

سید بتول حیدری، روانشناس در پست فسبوکی خود در این مورد نوشته است که : “کشور افغانستان جزو جوامع مستعد تجاوز است که پدیده ء شایع”ترومای رشدی”، کودکان ونوجوانانش را در دوران قبل و بعد از مکتب با تجربیات تلخی چون انواع خشونت و آزارهای جنسی روبرو می کند تا جایی که داغ این تجربیات تکان دهنده را در سکوت و ترس به تنهایی تحمل می کنند.

تجربیاتی که می‌تواند در صورت درمان نشدن، بزرگسالی پردردسری را برای فرد و اطرافیانش رقم زند زیرا آسیبی که به یک فرد ۴۰ ساله وارد می شود ماندگاری و تأثیرات کمتری دارد تا طفلی که دائما تحت آزار مزمن و در شرایط سخت قربانی می شود،ماندگاری آسیب واثرگذاری اش دربزرگسالی بیشتر خواهد بود.”.

همچنان گزارشی از روزنامه هشت صبح نشان می‌دهد کودک آزاری در هرات سیر صعودی داشته است.

ارقام سال 2017 نشان می‌دهد که در سال 2017 میلادی، 600 کودک قربانی آزار و اذیت جنسی شده‌اند از این میان تا کنون به 117 کودک تجاوز جنسی صورت گرفته است.

و آمار سال 2018 میلادی نشان داده است که 459 کودک مورد آزار و اذیت جنسی در این ولایت قرار گرفته‌اند.

چرا کودک آزاری یا بچه بازی

خانم حیدری در پست خود نوشته است که “در افغانستان اطفال به سه صورت مورد آزار جنسی قرار
می گیرند. در اول به “شکل کاملا مستقیم مانند تعرض و تجاوز، جسمشان مورد سواستفاده قرار می‌گیرد.”همچنان به شکل “درگیر کردن کودک در فعالیت‌هایی که منجر به ارضای جنسی افراد بزرگسال می‌شود مانند برپایی محافل رقص و رقصاندن پسربچه ها، یا عمل تحمیلی جنسی بر علیه کودکی که فاقد تحول شناختی، هیجانی و جسمی است مانند ازدواج های زیر سن”

و به روش سوم “سوءاستفاده جنسی غیرمستقیم با تماس‌ها و تعاملات بین کودک و فرد بالغی که می‌داند طفل را به منظور تحریک جنسی مورد استفاده قرار خواهد داد مانند برخی نظامیانی که “بچه بی ریش “در محافل همراهی شان می کند و یا خویشان نزدیک اطفال که بیمارجنسی هستند مانند شوهر مادر، ماما، کاکا و حتی برخی از پدر کلان ها”.

با همه این ها کودک آزاری و “بچه بازی” نه تنها در افغانستان دیده می‌شود بلکه در سراسر جهان وجود دارد.

با همه این ها اما اکنون موضوع آزار و اذیت جنسی دانش آموزان ولایت لوگر قضیه‌ است که نهادها و مردم کشور خواهان بررسی و رسیدگی جدی به آن هستند.

کمیسیون حقوق بشر امروز شنبه (25عقرب)  با نشر اعلامیه گفته است که استفاده جنسی از کودکان، خلاف آموزه‌های دین مقدس اسلام و کرامت انسانی، ‌و نقض صریح حقوق بشر است.

در اعلامیه این کمیسیون امده است که بر مبنای کنوانسیون حقوق کودک و سایر معیار‌های بین‌المللی حقوق بشر، حکومت‌ها با تکیه بر تمام امکانات قانونی، اداری، اجتماعی و آموزشی مکلف به حمایت کودکان در برابر هر‌گونه رفتار سهل‌انگارانه، سوء‌استفاده جنسی و تجاوز جسمی یا روانی‌اند.

کمیسیون حقوق بشر امروز شنبه (25عقرب)  با نشر اعلامیه گفته است که استفاده جنسی از کودکان، خلاف آموزه‌های دین مقدس اسلام و کرامت انسانی، ‌و نقض صریح حقوق بشر است
کمیسیون حقوق بشر امروز شنبه (25عقرب) با نشر اعلامیه گفته است که استفاده جنسی از کودکان، خلاف آموزه‌های دین مقدس اسلام و کرامت انسانی، ‌و نقض صریح حقوق بشر است

چگونگی جلوگیری از کودک آزاری

به نقل از این اعلامیه با وجود تلاش‌های این کمیسیون در چند سال گذشته در زمینه جرم‌انگاریِ بچه‌بازی و استفاده جنسی از کودکان، هنوز‌ هم تحقیقات نشان می‌دهد که موارد از سوء‌استفاده جنسی از اطفال، به‌ویژه کودکان پسر در ولایات مختلف کشور، وجود دارد.

این کمیسیون از نهادهای امنیتی کشور خواسته تا امنیت و مصونیت مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی را که با هدف مستند‌سازی قضایای نقض حقوق بشر فعالیت می‌کنند، تأمین کنند.

روانشناسان معتقدند که باید به کودکان در مورد آگاهی کامل داده شود و به آنان راه‌های مراقبت از خودشان آموزش داده شود.

همچنان نهادهای مدافع حقوق کودکان خواهان وضع قوانین سخت‌تری هستند؛ تا از این امر جلوگیری صورت گیرد.

بنابراین اولیای دانش اموزان، اولیای مکتب و همچینن اولیای سیاست و نظم عمومی جامعه مسئولیت دارند که در بر برابر ای قضیه، حساست نشان دهند. ضمن اگاهی دادن به نوجوانان پسر و دختر که در محیط اجتماعی چگونه باشند باید نسبت به خطرات که در کمین شان قرار دارند؛ نیز هشدار دهند.

در ضمن همه ان ها مسئلیت دارند که محیط اموزشی، فرهنگی و اجتماعی جامعه را امن بسازند تا نسل های اینده بتوانند در محیط سالم زندگی کنند و رشد نمایند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان