جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

تاثیر مخرب اضطراب روی سلامتی

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

درحالی که بیشتر آدم‌ّها در مورد آثار مخرب اضطراب روی روح و روان اطلاع دارند، کمتر کسی از تاثیر این مشکل روی سلامت جسمانی، مطلع است. اضطراب حتی می‌تواند روی سیستم گوارش و تنفس هم تاثیرگذار باشد. در این مقاله، شایع‌ترین علائم فیزیکی و عوارض جانبی اضطراب را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید!

نشانه‌های اضطراب:

– عصبی بودن و تنش داشتن

– بی‌قراری

– حملات هراس در موارد شدید

– تند شدن ضربان قلب

– تنفس سریع

– تعریق

– لرز

– خستگی

– ضعف

– سرگیجه

– مشکل در تمرکز

– مشکلات خواب

– حالت تهوع

– مشکلات گوارشی

– احساس سرما یا گرمای بیش از حد

– درد در قفسه‌ی سینه

اثرات اضطراب روی بدن

اضطراب تاثیر قابل‌توجهی روی بدن دارد و اگر به مدت طولانی ادامه داشته باشد می‌تواند ریسک اختلالاتِ مزمن فیزیکی را افزایش دهد. زمانی که فرد دچار اضطراب یا استرس می‌شود، مغز به دیگر قسمت‌های بدن سیگنال می‌فرستد و بدن با آزاد کردن آدرنالین یا کورتیزول (هورمون استرس) واکنش نشان می‌دهد.

اضطراب تاثیر قابل‌توجهی روی بدن دارد و اگر به مدت طولانی ادامه داشته باشد می‌تواند ریسک اختلالاتِ مزمن فیزیکی را افزایش دهد.
اضطراب تاثیر قابل‌توجهی روی بدن دارد و اگر به مدت طولانی ادامه داشته باشد می‌تواند ریسک اختلالاتِ مزمن فیزیکی را افزایش دهد.

برخی از اثرات اضطراب روی سلامت جسمانی عبارتند از:

۱. تغییر در تنفس

در زمان حمله‌ی اضطراب،‌ تنفس ما سریع و سطحی می‌شود. این واکنش برای دریافت اکسیژن بیشتر و انتقال آن به قسمت‌های مختلف بدن است. اما مردم معمولا در چنین شرایطی تصور می‌کنند که اکسيژن کافی دریافت نمی‌کنند و بنابراین تندتر نفس می‌کشند و دچار علائمی چون سرگیجه، از حال رفتن و ضعف می‌شوند.

۲. واکنش سیستم قلب و عروق

اضطراب روی ضربان قلب و گردش خون در سراسر بدن تاثیر می‌گذارد. در اثر اضطراب رگ‌ها باریک می‌شوند، دمای بدن بالا می‌رود و بدن در واکنش، عرق می‌کند تا سرد شود. اگر این حالت به مدت طولانی و مزمن ادامه داشته باشد، سلامت قلب و عروق به گونه‌ای منفی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

۳. نقص عملکرد سیستم ایمنی

اضطراب به طور موقت، واکنش‌های سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند اما وقتی زیادی طول بکشد، اثرِ عکس دارد. کورتیزول، در واکنش سیستم ایمنی نقص ایجاد کرده و برخی از عملکردهای این سیستم را که برای مبارزه با عفونت‌ها هستند، مهار می‌کند. احتمال بروز بیماری‌ها در کسانی که اضطراب مزمن دارند، بالاتر است.

۴. ایجاد تغییر در عملکرد سیستم گوارش

کورتیزول یا هورمون استرس عملکردهایی را که از نظر بدن در موقعیت جنگ و گریز غیرضروری هستند، مهار می‌کند. یکی از این عملکردها گوارش است. در عین حال آدرنالینی که آزاد می‌شود نیز عضلات شکم را ریلکس کرده و جریان خون را کاهش می‌دهد. در نتیجه فردِ مضطرب، دچار حالت تهوع و اسهال می‌شود.

عوارض جانبی و اثرات طولانی-مدت

اضطراب می‌تواند به اثرات منفی بلند-مدت نیز منجر شود. برخی از افراد مضطرب ممکن است مشکلات زیرا را تجربه کنند:

– افسردگی

– مشکلات هضم

بی خوابی

– اختلال درد مزمن

– بروز مشکلاتی در مکتب، کار یا معاشرت با دیگران

– از دست دادن علاقه به رابطه‌ی جنسی

– اختلالات سوء مصرف مواد

فکر به خودکشی

اضطراب شایع‌ترین اختلال روانی در ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر است. این اختلال بر جسم و روح انسان تاثیرگذار است و می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.
اضطراب شایع‌ترین اختلال روانی در ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر است. این اختلال بر جسم و روح انسان تاثیرگذار است و می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

دلایل و عوامل خطر اضطراب

جامعه‌ی درمانی هنوز هم به دنبال شناسایی دلیل بروز اضطراب هستند، اما چند فاکتور در بروز این بیماری، نقش دارند. این فاکتورها عبارتند از:

– تجربه‌های تلخ زندگی

– ویژگی‌های ژنتیکی

– اختلالات پزشکی

– بیماری‌های قلبی و دیابت و اختلال درد مزمن

– ‌استفاده از دارو

– رابطه‌ی جنسی

– سو مصرف مواد

– استرس دائمی در مورد کار، مسائل مالی و زندگی شخصی

– ابتلا به سایر اختلالات روانی

درمان

این اختلال تا حد زیادی قابل درمان است. دارو، روش‌های درمانی بدون دارو، گروه‌های حمایتی و اعمال تغییراتی در سبک زندگی برخی از روش‌های رفع این اختلال آزاردهنده هستند.

کلام پایانی

اضطراب شایع‌ترین اختلال روانی در ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر است. این اختلال بر جسم و روح انسان تاثیرگذار است و می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. اضطراب بلند-مدت می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های جسمانی و حتی سایر بیماری‌های روانی را افزایش دهد. با این حال اضطراب به خوبی با شیوه‌های درمانی موجود رفع می‌شود. غالب افرادی که تحت درمان قرار می‌گیرند خیلی زود بهبود می‌یابند و از زندگی‌شان لذت می‌برند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان