آغاز فصل سرما؛ ۱۰ روش درمان خانگی سرماخوردگی

توسط

آبان ۲۰, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

ناخوش بودن حتی زمانی که در منزل و در حال استراحت هستید، هیچ جذابیتی ندارد. ترکیبی از بدن‌درد، تب، لرز، و گرفتگی بینی می‌تواند حالِ هر کسی را نزار کند. اما خوشبختانه درمان‌های خانگی زیادی وجود دارند که می‌توانند نشانه‌های سرماخوردگی را تا حدی تسکین بدهند. در صورتی که به دنبال درمانهای خانگی سرماخوردگی هستید، با ما در این نوشتار همراه باشید.

درمان‌های خانگی سرماخوردگی

۱. زنجبیل

فواید این ریشه‌ی خوراکی برای سلامتی قرن‌هاست که شناخته شده‌است. چند برش زنجبیل خام در مقداری آب جوش، می‌تواند سرفه و گلودرد را تسکین بدهد. تحقیقات نشان می‌دهند که زنجبیل، برای از بین بردن حالت تهوع که معمولا همراه سرماخوردگی است، نیز فایده دارد.

۲. عسل

از میان درمان‌های خانگی سرماخوردگی، عسل یکی از بهترین‌هاست. این ماده‌ی خوراکی حاوی خواص آنتی‌بیوتیکی و آنتی‌میکروبیال است. مصرف عسل همراه با چای و لیمو می‌تواند گلودرد را تسکین دهد. مطابق با تحقیقات صورت گرفته، این ماده‌ی خوراکی برای سرفه هم درمان خوبی است. فقط فراموش نکنید که عسل را نباید به کودکان کمتر از یک سال بدهید.

مصرف عسل همراه با چای و لیمو می‌تواند گلودرد را تسکین دهد.
مصرف عسل همراه با چای و لیمو می‌تواند گلودرد را تسکین دهد.

۳. سیر

سیر حاوی ترکیب موثری به نام آلیسین است که خواص آنتی‌میکروبیال دارد. افزودن مکمل سیر به برنامه‌ی غذایی‌تان، شدت علائم سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. مطابق با تحقیقات انجام شده، وجود سیر به عنوان بخشی از رژیم غذایی‌ معمول، حتی مانع بروز بیماری‌ها می‌شود.

۴. ویتامین C

ویتامین C نقش مهمی در بدن ما ایفا می‌کند و فواید زیادی برای سلامتی دارد. لیمو، پرتقال، گریپ‌فروت و سبزیجات برگ‌دارِ سبز برخی از منابع مهمِ این ویتامین هستند. مصرفِ ترکیب آب لیمو ترش به همراه چای داغ و  عسل، خلط گلو را از بین می‌برد. ویتامین C علاوه بر این‌که عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش می‌دهد، به تقویتِ سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند، نتیجه‌ای که سبب درمان سریع‌ترِ هر بیماری خواهد شد.

۵. پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها درواقع باکتری‌های مفیدی هستند که در بدن ما، برخی مواد غذایی و مکمل‌ها یافت می‌شوند. آنها می‌توانند روده و سیستم یمنی بدن‌تان را سالم نگه دارند. تحقیقات نشان می‌دهند که پروبیوتیک‌ها، احتمال بروز عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش می‌دهند. برای دریافت این باکتری‌های مفید به شیوه‌ای لذیذ و مغذی، خیلی ساده ماست را به برنامه‌ی غذایی‌تان اضافه کنید.

۶. روغن اورگانو یا پونه‌ کوهی

اورگانو یا پونه‌ کوهی حاوی تیمول و کارواکرول است که هر دو خواص آنتی‌باکتریال دارند. از قدیم‌الایام مردم روغن اورگانو را برای تسکین سردرد و سرفه استفاده می‌کنند. مالش این روغن روی قفسه‌ی سینه به تسکین علائم سرماخوردگی کمک می‌کند.

اورگانو یا پونه‌ کوهی حاوی تیمول و کارواکرول است که هر دو خواص آنتی‌باکتریال دارند.
اورگانو یا پونه‌ کوهی حاوی تیمول و کارواکرول است که هر دو خواص آنتی‌باکتریال دارند.

۷. ویتامین D

تحقیقات ارتباطی را بین ویتامین ۳-D و کاهش دفعات ابتلا به سرماخوردگی یافته‌اند. کسانی که در مناطق سرد زندگی می‌کنند، بهتر است در فصل سرما که پوست‌شان به میزان کافی در معرض نور خورشید نیست، این مکمل را مصرف کنند.

۸. سوپ مرغ

در میان درمان‌های خانگی سرماخوردگی، سوپ مرغ را نباید فراموش کنید. شاید سوپ مرغ خواص دارویی نداشته باشد اما یکی از بهترین گزینه‌ها برای زمانی است که به سرماخوردگی یا ریزش مبتلا هستید. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف سوپ مرغ و سبزیجات می‌تواند حرکت نوتروفیل‌ها را در بدن شما آهسته کند. نوتروفیل نوعی گلبول سفید است که در هنگام ابتلا به عفونت در خون افزایش می‌یابد. به علاوه برخی تحقیقات نیز تاثیر سوپ مرغ را در کاهش عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی اثبات کرده‌اند.

۹. حفظ رطوبت محیط

با استفاده از دستگاه بخور سرد، هم از گسترش بیشتر ویروس پیشگیری می‌کنید و هم با کاهش التهاب مجاری تنفسی، راحت‌تر نفس می‌کشید.

۱۰. حمام گرم

گاهی می‌توانید تب کودکان را با حمام کردن‌شان پایین بیاورید. حمام گرم، می‌تواند علائم سرماخوردگی و ریزش را در بزرگسالان نیز تسکین بدهد. به علاوه، با اضافه کردن مقداری جوش شیرین به وان حمام می‌توانید از شدت بدن‌دردِ ناشی از بیماری هم بکاهید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *