جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

از مسابقه الفبای حقوق بشری تا چالش های جدی دانشجویی؛ وضعیت آموزش در بامیان چگونه است؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

در مسابقه کتابخوانی “الفبای حقوق بشر” که روز چهارشنبه (15 عقرب) در بامیان برگزار شد، سه زن توانسته است برنده شود. در این مسابقه یک زن با 45 سال سن مقام اول، زن دیگر با 55 سال سن مقام دوم و دختر خانم 18 ساله ناشنوا توانسته مقام سوم را به دست آورد.

ولایت بامیان یکی از ولایت مرکزی کشور است که از سال 1384 بخش سواد حیاتی در آن راه‌اندازی شده است.

در این مسابقه نیز 110 نفر از بخش سواد حیاتی برای دومین بار مسابقه کتابخوانی الفبای حقوق بشر را پشت سر گذاشته‌اند.

به گفته مسئولین این ولایت در سه سال اخیر، نزدیک به 20 هزار نفر در بامیان سواد خواندن و نوشتن را آموخته‌اند که حدود 80 درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهد.

سواد حیاتی در بامیان

کورس‌های سواد حیاتی از سال 1384 به این سو در بامیان فعالیت می‌کند اما آمار دقیقی از میزان فارغان این کورس‌ها تا سال 1396 وجود ندارد.

با این حال آمریت سواد حیاتی ولایت بامیان به خبرنامه گفت که از سال 1396 آمار دقیقی از سواد حیاتی شهروندان این ولایت وجود دارد.

کورس‌های سواد حیاتی از سال 1384 به این سو در بامیان فعالیت می‌کند.
کورس‌های سواد حیاتی از سال 1384 به این سو در بامیان فعالیت می‌کند.

در سال 1396، 20213 نفر در کورس های سواد حیاتی شرکت داشته اند که از این مجموع 17 هزار 290 نفر آنان را زنان و 2 هزار و 223 نفر دیگر آن را مردان تشکیل می‌دادند. این سواد آموزان در 820 کورس مشغول آموزش بوده‌اند که 160 کورس آن مربوط مردان و 660 مرکز دیگر مربوط زنان بوده است.

در سال 1397 نیز، 9 هزار و 161 نفر دانش آموز بخش سواد آموزی وجود داشته که 7 هزار و 691 نفر آن زن و 1 هزار و 470 نفر دیگر مرد بوده اند و در 451 کورس در حال آموزش بوده‌اند.

در سال 1398 نیز 7 هزار و 2 نفر در بخش سواد آموزی مشغول بوده‌اند.

اما در سال 97 ، 9161 شاگرد داشته اند که در 322 کورس 5 هزار و 283 نفر زن و 1 هزارو 470 نفر آن مرد بوده است.

سواد حیاتی ولایت بامیان از سوی فعالین مدنی، شورای ولایتی و والی آن، دارای اهمیت خاصی اعلام شده است. مسابقه هفته گذشته نیز به مناسبت روز جهانی “سواد” به همکاری دفتر ولایت، کمیسیون حقوق بشر و یوناما برگزار شده که به اساس مطالعه کتاب “الفبای حقوق بشر” تنظیم شده بود.

کتاب “الفبای حقوق بشر”

صادق فرهنگ، آمر بخش سوادحیاتی ولایت بامیان به خبرنامه گفت: “هدف از برگزاری سوادحیاتی در بین مردم بامیان که از سوی مقام ولایت و دیگر نهادها و مقامات ولایت بامیان حمایت می‌شود، این است که بتوان شهروندان به خصوص زنان را با حقوق بشر و حقوق خودشان در خانواده و جامعه آشنا کرد و شرایط بهتر زندگی را برای آنان فراهم کرد. به این سبب کتاب الفبای حقوق بشر چندی قبل در ولایت بامیان چاپ شد که مفاهیم حقوق بشر در آن گنجانیده شده است و از همین کتاب که بار اول در رونمایی آن مسابقه برگزار شد برای بار دوم روز گذشته (15 عقرب) مسابقه کتابخوانی آن برگزار شد.”

در این مسابقه 100 نفر شاگرد سواد حیاتی و 10 نفر شاگرد ناشنوا اشتراک داشته اند.
در این مسابقه 100 نفر شاگرد سواد حیاتی و 10 نفر شاگرد ناشنوا اشتراک داشته اند.

در این مسابقه 100 نفر شاگرد سواد حیاتی و 10 نفر شاگرد ناشنوا اشتراک داشته اند.

این اولین برنامه‌یی نیست که برای بخش سواد حیاتی و دانش آموزان گرفته می‌شود بلکه مسابقات دیگری نیز برگزار شده است که یکی از این مسابقات کتاب‌خوانی برای بخش پولیس بامیان، و دیگری برای دانش‌آموز مغاره‌های بامیان بوده است.

در مغاره‌های بامیان 120 دانش‌آموز توسط دو استاد که به صورت افتخاری تدریس می‌کنند آموزش می‌بینند.

اما در این بین در جمع دانش آموزان سواد حیاتی 31 ناشنوا نیز شامل کورس‌های سواد آموزی شده‌اند.

مطابق به بررسی آمریت سواد حیاتی ولایت بامیان در این ولایت 50 ناشنوا شناسایی شده اند که به دلیل وضعیت اقتصادی ضعیف خانواده‌ها و وضعیت جغرافیایی آنان همه نمی‌توانند شرایط تعلیمی داشته باشند و فقط 31 ناشنوا شامل تعلیمات سواد حیاتی هستند.

وضعیت تعلیمی و تحصیلی ولایت بامیان

با توجه به علاقه مردم بامیان به آموزش به صورت عموم وضعیت آموزشی این ولایت همانند دیگر ولایت دارای چالش‌های فراوان می‌باشد، با این که بامیان از امنیت خوبی برخوردار است اما به نسبت دوری این ولایت از پایتخت و صعب‌العبور بودن، امکانات درسی کمتری در بخش آموزشی در سطح ابتدایی و عالی در دسترس محصلین و دانش‌آموزان قرار دارد.

اکنون در ولایت بامیان در کنار مکاتب، دو دانشگاه دولتی بامیان و خصوصی فعال می‌باشد.

در دانشگاه دولتی بامیان 7 هزار دانشجو مشغول به تحصیل است که در 7 دانشکده و 136 دیپارتمنت تقسیم شده است. از این بین 40 درصد آنان را دختران تشکیل می‎‌دهد و اکثر این محصیل از بیرون ولایت بامیان در این دانشگاه کامیاب شده‌اند.

در دانشگاه دولتی بامیان 7 هزار دانشجو مشغول به تحصیل است که در 7 دانشکده و 136 دیپارتمنت تقسیم شده است.
در دانشگاه دولتی بامیان 7 هزار دانشجو مشغول به تحصیل است که در 7 دانشکده و 136 دیپارتمنت تقسیم شده است.

با این حال همچنان این ولایت در بخش دانشگاه بامیان با مشکلات زیادی رو به رو است که از آن جمله نبود برق دایمی، نبود لیلیه برای دانشجویان خود از چالش‌هایی است که در این ولایت دیده می‌شود.

طیبه خاوری، وکیل شورای ولایتی بامیان در این مورد به خبرنامه گفت: “نبود برق، نبود لیلیه معیاری و امکانات رهایشی در بامیان از چالش‌های جدی است و متاسفانه محصیلین ولایت ما با امکانات اندک مشغول تحصیل هستند، برق با قیمت گزاف برای مردم فروخته می‌شود و تعداد زیادی از محصیلین نیز مجبور هستند تا بیرون از دانشگاه و در بازار برای خود اتاق بگیرند که این خیلی برای آنان سخت است.”

عبدالعزیز محبی، رییس دانشگاه بامیان در واکنش به این صحبت‌ها به خبرنامه گفت: “در این که نبود لیلیه برای دانشجویان یکی از چالش‌های بزرگ است شکی نیست اما ما با هماهنگی با مقام ولایت و وزارت تحصیلات در مرکز سعی می‌کنیم این چالش‌ها را تا حد ممکن کم کنیم. ما با این که امکانات کمی داریم اما از لحاظ کیفیتی دروس خوب است اما لیلیه مشکل خود را دارد که اکنون ما در حال ساخت یک باب لیلیه هستیم که برای بخش ذکور و اناث بوده و به زودی کار ساخت آن تمام می‌شود.”

همچنین خانم خاوری از وضعیت مکاتب و سواد حیاتی نیز یادآور شدند که هنوز دانش آموزان مکاتب در زیر خیمه‌ها درس خوانده و دارای آموزگاران کافی نیستند و اکثر دانش آموزان با شرایط سختی رو به رو هستند و همچنان بخش سواد حیاتی در این اواخر کیفیت گذشته را از دست داده است.

ولی آقای فرهنگ در این رابطه گفت: “این گفته را نمی‌توانیم رد کنیم زیرا ما سعی خود را کرده‌ایم تا کیفیت درسی را حفظ کنیم اما نمی‌توانیم از این هم چشم پوشی کنیم که یک تعداد دانش آموزان پس از چندین ماه نتوانند بخوانند و یا بنویسند زیرا در بخش سواد حیاتی افرادی با سن بالا می‌آیند که شاید در بین فامیل مسئولیت‌های زیادی داشته باشند از این رو به دلیل دغدغه‌ها و مشکلات خانوادگی شاید نتوانند به خوبی دورس را یاد بگیرند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان