جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

کودکان پرورشگاهی؛ روز جهانی کمک به یتیمان و الگوهای زندگی ساز این قشر اجتماعی افغانستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

بنیاد همیاری‌های بشری ترکیه برای 3 هزار و 500 کودک یتیم به خاطر “روزهای همبستگی با ایتام” در شهرهای جلال آباد، پروان، تخار، بدخشان و کابل به کودکان یتیم و خانواده آن‌ها علاوه بر توضیع کمک‌های بشر دوستانه مراسم سرگرمی شامل مسابقات و نمایش نیز برگزار کرده است.

در بیانیه بنیاد همیاری ترکیه آمده است که برنامه “روزهای همبستگی با ایتام” بنیاد همیاری‌های بشری ترکیه طی ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر هر سال در 33 کشور جهان برگزار و کمک‌های بشر دوستانه در مجموعه به دست 128 هزار و 669 یتیم رسیده است.

4 نوامبر برابر به 13 عقرب روز کمک به یتیم است و به این دلیل بنیاد همیاری‌های بشری ترکیه در جریان ماه‌های آخر میلادی برنامه کمک به ایتام را برگزار می‌کند که این بار این برنامه برای نهمین بار برای کمک به کودکان افغان برگزار شده است.

کمک به کودکان

افغانستان از جمله کشورهایی است که به دلیل جنگ و ناامنی و اقتصاد ضعیف در آن، هزاران کودک یتیم و بی‌سرپرست شده‌اند.

در دوره طالبان و جنگ‌های داخلی و 18 سال پس گذشته، بسیاری از شهروندان افغان هنوز در مشکلات اقتصادی جدی به سر می برند.

بر اساس گزارش سازمان ملل که در سال گذشته نشر شد، بیش از 2 میلیون کودک افغان بین سنین 6 الی 14 سال مجبور به کار می شوند.

افغانستان از جمله کشورهایی است که به دلیل جنگ و ناامنی و اقتصاد ضعیف در آن، هزاران کودک یتیم و بی‌سرپرست شده‌اند
افغانستان از جمله کشورهایی است که به دلیل جنگ و ناامنی و اقتصاد ضعیف در آن، هزاران کودک یتیم و بی‌سرپرست شده‌اند

در اوایل سال 2019 صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل “یونسف” اعلام کرد که 4 میلیون کودک افغانستان به کمک نیاز دارند و در میان این کودکان، 500 هزار نفر به کمک فوری نیاز دارند.

یونسف از جامعه جهانی خواسته بود که برای کمک به وضعیت کودکان در کشور 50 میلیون دالر بپردازد.

قرار بود از این مقدار پول حدود ۲۶ میلیون دالر برای مبارزه با سوء تغذیه، هفت میلیون دالر برای تهیه آب آشامیدنی سالم، هفت میلیون دالر برای آموزش، پنج میلیون دالر برای حفاظت از کودکان، دو و نیم میلیون دالر برای بهداشت و دو میلیون دالر نیز برای هماهنگی و وضعیت اضطراری مصرف شود.

اما این آمار پس از میانه‌های سال 2019 به 6.5 میلیون کودک آسیب پذیر در کشور تغییر کرد. وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین کشور در مورد کودکان آسیب‌پذیر، یتیم و بی‌سرپرست گفته که اکنون 6.5 میلیون کودک در کشور در معرض خطر قرار دارد و آسیب پذیر است.

کودکان یتیم افغانستان

با توجه به آمار کودکان آسیب پذیر افغانستان که به کتگوری‌های متفاوتی تقسیم می‌شود، به غیر از کودکان یتیم، کودکان کار، گدا، بی‌سرپرست را نیز شامل می‌شود.

اما کودکان یتیم افغانستان بیشتر کودکانی هستند که در جنگ والدین خود را از دست داده‌اند یا به دلیل فقر به پرورشگاه‌ها سپرده شده و در آن‌جا بزرگ شده‌اند.

وزارت کار و امور اجتماعی، در ماه سرطان سال جاری، 13 تفاهمنامه را به ارزش بیشتر از 63 میلیون افغانی در بخش خدمات به کودکان یتیم و آسیب‌پذیر به امضا رسانده است.

کودکان یتیم افغانستان بیشتر کودکانی هستند که در جنگ والدین خود را از دست داده‌اند یا به دلیل فقر به پرورشگاه‌ها سپرده شده و در آن‌جا بزرگ شده‌اند
کودکان یتیم افغانستان بیشتر کودکانی هستند که در جنگ والدین خود را از دست داده‌اند یا به دلیل فقر به پرورشگاه‌ها سپرده شده و در آن‌جا بزرگ شده‌اند

این تفاهمنامه‌ها برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش کودکان بی‌سرپرست و یتیم امضا شده اند. بر اساس گزارش ها، قرار بود تا بانک ملی برای کودکان پرورشگاه‌ها حساب بانکی ایجاد کند تا کمک‌های جمع‌آوری شده برای این کودکان در حساب‌شان جمع شود.

اکنون در کشور 67 پرورشگاه دولتی و خصوصی فعالیت دارد که در حدود 10 هزار کودک بی‌سرپرست در آن نگهداری و پرورش می یابند.

همزمان با این، در میان 1 میلیون 200 هزار کودک کار در کشور بیشتر آنان بی‌سرپرست هستند. در مجموع 12 میلیون نفوس افغانستان بین سنین 5 الی 19 سال قرار دارند.

شفیع‌الله حبیبی وردک

اما در میان این کودکان، شفیع‌الله حبیبی “وردک” یکی از جوانانی است که از سن 4 سالگی در پرورشگاه تهیه مسکن کابل زندگی کرده است.

او به دلیل این که مادرش به خاطر بیماری و نبود داکتر از دنیا رفته و پدرش به تنهایی نمی‌توانست عهده‌دار سرپرستی آنان باشد، به پرورشگاه فرستاده شده بود.

یکی از دلایل زندگی آقای وردک در پرورشگاه وجود جنگ و فقر در کشور است که او را مدت طولانی از خانوده‌اش دور نگهداشته داشته است.

آقای وردک و دو برادرش هر سه به پرورشگاه برده شده و درس خوانده و بزرگ شده‌اند.

او به خبرنامه گفت: “روزهای اول وقتی که ما را به پرورشگاه بردند خیلی ناراحت بودیم، من که کوچک بودم به پرورشگاه علاوالدین فرستاده شدم. اما نتوانستم به تنهایی دوام بیاورم. منی که به تازگی از خانواده خود جدا شده بودم در پرورشگاه از برادرانم هم جدا شدم و این باعث شد که بیماری سختی بگیرم و حتی به کما بروم. پس از بهبودی دوباره کنار برادرانم برگشتم، اما بعدها وضعیت بهتر شد و من به پرورشگاه عادت کردم.”

آقای وردک در پرورشگاه تهیه مسکن رشد کرد و بزرگ شد. بعدها وقتی که پدرش برای بردن آن‌ها آمد مسئولین پرورشگاه اجازه بردن او را ندادند زیرا او اول نمره مکتب در صنف هشت بود و مسئولین و معلمین او فکر می‌کردند نباید او از تحصیل باز بماند و آقای وردک نیز ماندن در پرورشگاه‌ را نسبت به رفتن به خانه پدرش ترجیح داد.

او از همین پرورشگاه از مکتب فارغ شد، لیسانس خود را از رشته حقوق به دست آورد و با آموختن زبان انگلیسی کار را در کنسولگری آمریکا در بخش بورسیه‌های تحصیلی دانشجویان شروع کرد و اکنون نیز در سازمان توسعه بین المللی آمریکا در بخش صحت مشغول به کار است.

امکانات در یتیم‌ خانه‌های کشور

آقای وردک که اکنون 27 سال سن دارد به یاد می‌آورد که امکانات زیادی در پرورشگاه‌ها وجود نداشت. پرورشگاه‌ها با امکانات بسیار کم فعالیت داشتند. اما پس از روی کار آمدن حکومت موقت همه چیز تغییر کرد.

حامد کرزی، رئیس جمهوری وقت توجه بیشتری به پرورشگاه‌ها داشته و تعمیرات و امکانات بیشتری را برای کودکان یتیم به وجود آورده است.

آقای وردک گفت: “در ابتدا هر کودک روی یک تخت خواب می‌خوابیدند و وضعیت غذایی نیز بخور و نمیر بود اما با آمدن حکومت جدید همه چیز تغییر کرد. وسایل بیشتری به پرورشگاه آورده شد، تعمیر پرورشگاه بازسازی و رنگ شد، قرطاسیه و وسایل تحصیلی بیشتر شد تا همه کودکان بتوانند از آن استفاده کنند، حتی برای مهارت کاری نیز شغل‌های متفاوتی برای دختران و پسران در نظر گرفته شد.”

اکنون بیش از هزار پسر در پرورشگاه تهیه مسکن و حدود 600 دختر و کودک نوزاد نیز در پرورشگاه علاوالدین زندگی می‌کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان