دیدبان حقوق بشر: نیروهای افغانستان تحت حمایت سیا جنایت جنگی انجام داده اند

توسطروایت زنده

آبان ۹, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

دیدبان حقوق بشر در گزارش تازه خود اعلام کرده است که نیروهای قطعات خاص امنیت ملی افغانستان تحت حمایت سازمان اطلاعات مرکزی امریکا “سیا” مرتکب جنایت جنگی شده اند.

 دیدبان حقوق بشر  امروز پنج شنبه(9عقرب) گفته است که در این گزارش 53 صفحه ای، با 39 تن و شماری از شاهدان در ولایت های مختلف مصاحبه صورت گرفته که نشان می دهد نیروهای قطعات خاص امنیت ملی افغانستان تحت حمایت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، تخطی‌های جدی از جمله کشتن غیرنظامیان در جریان عملیات‌های شبانه را مرتکب شده‌اند.

در گزارش دیدبان حقوق بشر آمده است،  برخوردهای فراقانونی این نیروها به عنوان “محاکمه صحرایی” یاد شده و برخی از این تخطی‌ها جرایم جنگی  شمرده می شود.

به گفته این سازمان، قربانیان غیرنظامی حملات شبانه و هوایی در دو سال اخیر به طور چشم‌گیری افزایش یافته است.

mod 1

در گزارش دیدبان حقوق بشر تاکید شده که قطعات خاص امنیت ملی و نیروی محافظت خوست که در چوکات ریاست امنیت ملی افغانستان فعالیت می‌کنند، از سوی سازمان سیا استخدام، آموزش، تجهیز و مدیریت می‌شوند.

پاتریشیا گروسمن، معاون رییس دیدبان حقوق بشر بخش اسیا در این مورد گفته است: “در عملیات علیه طالبان، سیا نیروهای افغان را قادر ساخته که مرتکب اعمال بی‌رحمانه از جمله محکمه‌های صحرایی و ربودن افراد شوند”.

گروسمن افزوده است: “مورد بعد، این نیروها به راحتی به مردم در زندان‌هایشان شلیک کرده‌‌ و همه محل را در وحشت حملات شبانه و هوایی بدون تفکیک قرار داده‌اند.”

در این گزارش از حکومت افغانستان خواسته شده که تحقیقات مستقلانه درباره اتهامات موجود، تحت پیگرد قرار دادن عاملان این رویدادها، تحقیق درباره اتهامات جدی تخطی از قوانین حقوق بشر و قوانین جنگی و پیگرد کسانی که مرتکب جرایم جنگی شده‌اند را انجام دهد و نیز به غیرنظامیان که در حملات این نیروها آسیب دیده، غرامت پرداخت کند.

دیدبان حقوق بشر همچنان در این گزارش از آمریکا خواسته که در مورد مسوولیت فرماندهی عملیات‌ها وضاحت داده  و نیز برای انجام تحقیقات مستقلانه همکاری کند.

این گزارش دیدبان حقوق بشر در حالی به نشر رسیده است که در این اواخر شمار تلفات غیرنظامیان در حملات شبانه نیروهای خاص امنیت ملی افزایش یافته است. تلفات غیرنظامیان در عملیات ننگرهار نیز سبب شد تا معصوم استانکزی، رییس پیشین امنیت ملی از سمت اش استعفا دهد.

دیدبان حقوق بشر در حالی نیروهای خاص امنیت ملی و قطعه محافظت خوست را به سازمان سیا امریکا ربط داده است که رییس جمهور غنی چندی قبل در یک گفتگوی تلویزیونی گفته بود که این قطعات در مدیریت کامل ریاست امنیت ملی قرار دارد و به حکومت افغانستان پاسخگو است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *