جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

تحصن کارمندان صحی در دایکندی؛ 5 روز جنجال و ادعای عدم اجرای گسترده معاشات کارمندان صحی

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

برخی از کارمندان صحی ولایت دایکندی از روز چهارشنبه (1 عقرب) دست به تحصن زده‌اند. بر أساس قرارداد وزارت صحت، قرار بود مجموعه ی معاش کارمندان صحی این ولایت که 80 درصد آن ثابت و 20 درصد آن متحول (اضافه کاری) است از سوی موسسه «موف» پرداخت گردد؛ اما گفته می شود تا کنون معاشات آنان به دلایل نامعلومی  پرداخت نشده است.

حدود 5 روز است که کارمندان صحی این ولایت دست به اعتراض کاری زده‌اند که اسحاق علی درمان، رئیس صحت عامه ولایت دایکندی در صحبت به خبرنامه گفت: «این اعتراض ها بیشتر جنبه ی مدنی دارد تا کاری. زیرا هیج مریضی از دروازه‌های شفاخانه‌ها پس فرستاده نمی‌شود.» این تحصن فعلا شامل چهار بخش حیاتی شفاخانه‌ها؛ بخش جراحی، واکسین، نسائی ولادی و عاجل نمی شود و آنان فعال اند. برخی از این کارمندان می گویند که اگر به خواست آنان توجه نشود امکان دارد از روزهای آینده این بخش‌ها هم بسته شود.

پروژه موسسه موف در ولایت دایکندی

در ولایت دایکندی بخش صحت، 700 نفر پرسنل مسلکی و خدماتی دارد. یکی شفاخانه ولایتی و شفاخانه های دیگر در پنج  ولسوالی می‌باشد.

وزارت صحت عامه کشور به تاریخ 10 جدی سال گذشته، قراردادی را با موسسه موف به امضاء رسانیده که پس از آن این موسسه متعهد به پرداخت معاشات کارمندان صحی این ولایت شد.

بر طبق قرارداد مذکور، 80 درصد معاشات به صورت ثابت و 20 درصد آن، به صورت متحول (اضافه کاری) به کارمندان ولایت ها پرداخت می گردد. مواد دیگر قرارداد چنین است که پس از 6 ماه نخست از سوی موسسه بی‌طرفی به عنوان جناح ثالث عملکرد کارکنان شفاخانه‌ها بررسی گردد و پس از ارزیابی کار کارمندان صحی، معاشات شان پرداخت گردد.

در ولایت دایکندی بخش صحت، 700 نفر پرسنل مسلکی و خدماتی دارد. یکی شفاخانه ولایتی و شفاخانه های دیگر در پنج ولسوالی می‌باشد
در ولایت دایکندی بخش صحت، 700 نفر پرسنل مسلکی و خدماتی دارد. یکی شفاخانه ولایتی و شفاخانه های دیگر در پنج ولسوالی می‌باشد

عدم پرداخت معاشات

مشکل از آنجا درست شده که دایکندی ولایت درجه 4 می‌باشد که به خاطر دوری راه و امکانات، برای کارمندان صحی آن امتیازاتی چون حق الخطر و هارد شید در نظر گرفته شده است. اکنون کارمندان صحی ولایت مدعی اند که نه تنها اضافه کاری آنان بلکه معاش ثابت آنان نیز پرداخت نشده است.

جواد فولادی، یکی از کارمندان صحی، «پرستار ساحوی» در بخش توبرکلوز به خبرنامه گفت: “من 12 هزار معاش ثابت دارم، 10 هزار بابت ماموریت در جاهای خطرناک و 7 فیصد نیز بابت ماموریت های سخت؛ اما حالا 68 درصد معاش ما نیز به متحول رفته است و پرداخت نشده.”

این کارمندان از وضعیت اقتصادی خود شکایت کرده و گفته که تاکنون برای خانه خود مواد خوراکی تهیه نکرده و برای امرار زندگی روزانه از دکان‌ها قرض گرفته‌ که باید پول آن را پرداخت کند.

درخواست آنان این است که معاشات ثابت شان را باید پرداخت شود که این موضوع بیشتر از یک ماه است که توسط کارمندان صحی ولایت دایکندی دنبال شده؛ اما با بی‌توجهی مسئولین روبرو شده است.

کارمندان صحی ولایت دایکندی از چهارشنبه (1 عقرب) تحصن کرده و گفته اند اگر به خواست های انان توجه صورت نگیرد؛ به صورت جدی‌تری اقدام خواهند کرد.

برخی از منابع می گویند که موسسه موف به آن‌ها گفته که معاشات آنان از سوی بانک مرکزی پرداخت نشده است. موسسه موف روز پنج شنبه (2 عقرب) با فرستادن مکتوبی به این کارمندان گفته‌اند که معاش آنان پس از گرفتن پول از سوی بانک جهانی پرداخت می‌شود.

آقای فولادی به خبرنامه گفت: “این گفته‌ها، یک بهانه است. این موسسه موزون مالی را از بانک جهانی می‌گیرد، معاشات کارمندان شفاخانه ولایتی را می گیرد اما نمی‌تواند از بخش معاشات را بگیرد و آن را پرداخت نماید؟ این موسسه گفته که پول نگرفتیم پس مصارف شفاخانه که ماهانه 100 هزار است از کجا پرداخت می‌شود؟ این ها فقط بهانه است. ما تا کنون فقط توانستیم 30 درصد معاش خود را بگیریم.”

کارمندان صحی ولایت دایکندی از چهارشنبه (1 عقرب) تحصن کرده و گفته اند اگر به خواست های انان توجه صورت نگیرد؛ به صورت جدی‌تری اقدام خواهند کرد
کارمندان صحی ولایت دایکندی از چهارشنبه (1 عقرب) تحصن کرده و گفته اند اگر به خواست های انان توجه صورت نگیرد؛ به صورت جدی‌تری اقدام خواهند کرد

با این حال اما «راشد خلیلی» رئیس دفتر موسسه موف به خبرنامه گفت: “این گفته‌ها درست نیست. ما معاشات کارمندان شفاخانه ولایتی را تا ختم ماه سنبله پرداخت کردیم که 80 درصد بوده و 20 درصد زمانی پرداخت می‌شود که جناح ثالث اجرائات آنان را مرور کند و پس از گزارش آنان باقی معاشات نیز اجرا می شود.” او اضافه کرد که معاشات کارمندان پرداخت شده است و اسحاق علی درمان؛ رئیس صحت عامه دایکندی نیز تایید می‌کند که معاشات تا ختم سنبله پرداخت شده و متحوله نیز پس از بررسی کارکرد کارمندان از سوی بانک جهانی پرداخت می‌شود.

آقای خلیلی هیچ اشاره‌یی به معاشات کارمندان صحی ولسوالی‌ها نکرده است.

درخواست تضمین

در دیدار روز گذشته کارمندان صحی دایکندی و هیئت موسسه موف، این موسسه پذیرفته است که معاشات پرداخت نشده و گفته اند که اجرا خواهند کرد ولی اکنون کارمندان از آنان ضمانت کتبی می‌خواهند تا به حق خود برسند.

این موسسه اکنون می‌خواهد از این پس معاشات را اجرا کرده و به آن رسیدگی کند ولی کارمندان تمام معاش 8 ماه خود را نیز می‌خواهند.

با این وجود، هنوز تصمیمی قطعی در باره این موضوع گرفته نشده است.

آقای اعتمادی گفت: “20 درصد تعیین شده از سوی وزارت باید پس از 6 ماه پرداخت می‌شد اما تا کنون 8 ماه است که پرداخت نشده و معاشات ثابت نیز به صورت کامل داده نشده است.”

عکس العمل وزارت

وزارت صحت عامه کشور پس از بحث‌هایی که در باره برنامه “مدیریت اجرائی” به میان آمد و جنجال برانگیز شد، مکتوبی را در ماه ثور به مراکز صحی فرستاده تا 80 درصد معاشات به صورت ثابت و 20 درصد دیگر به صورت متحول پرداخت گردد.

با این حال پس از قبول این مکتوب، اما گزارش ها می رساند که موسسه موف تنها 20 درصد معاشات را تطبیق کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان