افزایش واقعه فلج کودکان در افغانستان؛ از آغاز سال ۲۰۱۹ تاکنون 19 کودک فلج شدند

توسطفریدون حسنی

آبان ۲, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

مسوولان در وزارت صحت عامه می گوید در دو سال گذشته میلادی واقعات مثبت پولیو یا فلج کودکان افزایش یافته و از آغاز سال 2019 تااکنون، 19 کودک در افغانستان برای همیشه فلج شدند.

ماموسی زیور، معین مالی و اداری وزارت صحت‌عامه امروز پنجشنبه(2عقرب) در مراسم بزرگداشت روز جهانی مبارزه با فلج کودکان، که با حضور اداره یونیسیف، سازمان صحی جهان و سایر شرکای صحی برگزار شده بود، گفت، با وصف پیشرفت های مهم، افغانستان با چالش های جدی در جهت محو کامل بیماری فلج کودکان مواجه است.

به گفته وی، اکثر مناطق افغانستان از ویروس پولیو عاری شده و این مرض تنها در برخی مناطق و ولسوالی های محدود باقی مانده که چالش های اساسی را در خصوص رسیدگی مداوم به تمام کودکان در پی داشته است.

زیور افزود، از آغاز سال 2018 تا اکنون، برنامه محو پولیو در افغانستان 114 میلیون دوز واکسین خوراکی را از طریق کمپاین های واکسیناسیون برای کودکان افغانستان فراهم کرده؛ با وجود آن هم، کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده تا ویروس پولیو در آخرین پناهگاهایش در قندهار، هملند، ارزگان، کنر و ننگرهار متوقف گردد.

به گفته معین مالی و اداری وزارت صحت، در دو سال گذشته(2017 و 2018) واقعات مثبت پولیو افزایش یافته و از آغاز سال 2019 تا اکنون، 19 کودک شامل 8 مورد در ولایت ارزگان، 5 مورد در هلمند، 3 مورد در ولایت قندهار، یک مورد در ولایت پکتیکا، یک مورد در ولایت کنر و یک مورد در ولایت ننگرهار برای همیشه فلج شدند.

در این برنامه لورانس، نماینده اداره یونیسف در افغانستان گفت: “ما برنامه های راهبردی خود را به گونه ای عیار ساختیم که امید است پولیو در یک دوره سه الی چهار ساله محو گردد. افغانستان و پاکستان تنها دو کشور جهان است که واقعات مثبت پولیو از آن گزارش می شود و ما باید سهم خود در زمینه داشته و وظیفه خود را به اتمام برسانیم.”

گفتنی است که در جریان کمپاین های اخیر در ماه اکتوبر سال روان میلادی، وزارت صحت‌عامه همراه با سازمان صحی جهان و اداره یونیسیف و شرکای کاری اش، 8.5 میلیون کودک را مورد هدف قرار داد تا در مقابل پولیو واکسین گردند، اما به دلیل مشکلات و چالش های امنیتی، رفت و برگشت زیاد مردم در مناطق سرحدی بین افغانستان و پاکستان و عدم دسترسی، یک تعداد کودکان از واکسین باز ماندند.

این در حالی است که در آخرین ثبت واقعه فلج کودکان در کشور، به تاریخ 30 میزان یک واقعه مثبت در ولایت قندهار به ثبت رسید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *