جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

چرایی سفرغیر مترقبه رئیس کنگره امریکا به افغانستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

1 – در شرایط که خانم نانسی پلوسی، رئیس کنگره ایالات متحده امریکا، باید در واشنگتن باشد تا جنجال های کنگره با کاخ سفید در باره استیضاح رئیس جمهور ترامپ و روند تحقیق کمیته های شش گانه کنگره را نظارت  و مدیریت کند؛ اما او در یک سفری از پیش اعلام ناشده وارد پایتخت افغانستان در روز یکشنبه 27/7/1398 گردید.

2 – سفر غیرمترقبه و ناگهانی وی در کابل، تعجب عده ای را برانگیخت که چرا خانم نانسی پلوسی، در چنین شرایط از افغانستان، دیدار داشته؟ در حالی که وزیر دفاع امریکا آقای مایک اسپر و معاون وزیر خارجه امریکا نیز در روزهای قبل سفرهای رسمی به کابل داشتند. هدف رئیس کنگره امریکا، از سفر به افغانستان چه بوده؟ او با این سفر می خواسته چه پیامی را به دولت و مردم افغانستان، دولت امریکا و جامعه جهانی بدهد؟

3 – این ها سوالاتی است که جواب آن در تحولات چند ماه گذشته افغانستان و منطقه، قرار دارد و هدف سفر رئیس کنگره امریکا نیز در آن ها نهفته است. در ماه های گذشته، چند تحول عمده رخ داد: ایالات متحده امریکا که در کردستان سوریه برای مقابله با گروه داعش، بیش از سه هزار نیروی نظامی داشت. رئیس جمهور ترامپ، ناگهان، دستور خروج نیروهای امریکا را از منطقه روژاوای (کردستان) سوریه، صادر نمود. این قضیه برای کردها شوکه کننده بود. آن ها سال ها متحد امریکا در مبارزه علیه داعش دوشادوش امریکایی ها جنگیده بودند و هزاران قربانی در راه مبارزه با تروریسم داده بودند. مناطق شان را از زیر کنترل دولت سوریه آزاد کرده  و حکومت خودمختار تشکیل داده بودند. آنان احساس کردند که امریکایی ها، در شرایطی نیروهایش را از کردستان سوریه بیرون می کنند که ترکیه حملاتش را بالای آنان آغاز کرده و آنان را در برابر حملات ترکیه تنها گذاشته اند. این وضعیت، سوالات و تردیدهای زیادی را نسبت به پایداری سیاست های خارجی و امنیتی امریکا و همچنین اتحاد استراتژیک اش با کشورها و گروه ها، در آینده در نزد افکار عمومی مردم منطقه و جهان به وجود آورد. این قضیه، در افغانستان با واکنش ها و تردیدهای شدیدتری مواجه گردید. زیرا افغان ها هم فکر می کردند که آنان همان سرنوشت کردهای سوریه را داراست که به عنوان متحد امریکا، با طالبان و دیگر گروه های تروریستی جنگیده اند و هزاران نفر سالانه قربانی می دهند؛ نکند یک روز صبح، از خواب بخیزند و ببینند، اقای ترامپ با یک تویت، دستور خروج نیروهای امریکایی را از افغانستان، صادرکرده باشد و تمام دستاوردهای حضور نیروهای خارجی در افغانستان نابود گردد. آنان دقیقا همین نگرانی شان را در رسانه های جمعی مطرح کردند که امریکایی ها نکند که آنان را مانند کردها در برابر طالبان تروریست تنها بگذارند؟ به خصوص که «نه دور مذاکرات» زلمی خلیلزاد با طالبان، در قطر بدون حضور دولت افغانستان و برخی از سخنان رئیس جمهور ترامپ در مورد جنگ افغانستان و همچنین تاکید بر برون کردن نیروهای امریکا از بحران های منطقه ای بر شدّت تردید ها نسبت به سیاست های خارجی و امنیتی امریکا، افزود.

4 – در چنین شرایطی نیاز بود که یک مقام بلند پایه ای رسمی امریکا در افغانستان، آمده و پیام قاطعی به مردم افغانستان و جهان نسبت به تحولات سیاسی و امنیتی منطقه و افغانستان بدهند. از آن جا که سیاست های رئیس جمهور امریکا و تیم همکارش بر کاهش نقش نیروهای نظامی امریکا در قضایای بین المللی، است؛ آنان شاید نتوانند جواب قناعت بخشی به افکار عمومی و نگرانی های به وجود آمده بدهند؛ لذا خانم نانسی پلوسی به عنوان سومین شخصیت قدرتمند امریکا، و نماینده جناح حفظ قدرت و شأن ابرقدرتی امریکا در جهان به افغانستان آمد؛ تا هم جلو اشتباهات احتمالی دیگر ایالات متحده امریکا، در قضایای مهم منطقه و افغانستان گرفته و هم به مردم و دولت افغانستان به عنوان شریک استراتژیک امریکا در منطقه، اطمینان خاطر داده شود که امریکا نمی خواهد خون سربازان کشورش و سربازان افغانستان قربانی گردد، دست آوردهای هجده ساله جامعه جهانی و مردم افغانستان، نهادهای مدنی نابود شود و حقوق اقلیت ها و زنان در کشور پایمال شود و از مبارزه مردم افغانستان در برابر هراس افکنان و تروریستان قویا حمایت می کند. او می خواست در این سفر به دولت امریکا، دولت و مردم افغانستان و هم چنین همسایه های افغانستان پیام های مشخصی را بدهد.

5 –  وقتی دیدارها و همچنین سخنان خانم پلوسی را به عنوان سومین مقام رسمی دولت امریکا، با رئیس جمهور، رئیس اجرائیه، تعدادی از چهره های فعال مدنی و مستقل افغانستان وهمچنین دیداری تشویقی که از پایگاه نظامی افغانستان که تعدادی از خانم های اردو از قطعات خاص کماندو داشت دقت کنیم، می بینیم که هدف اصلی سفر رئیس کنگره، دادن پاسخ به نگرانی های مطرح شده در افکار عمومی دنیا و مردم افغانستان، دادن اطمینان خاطر به مردم و اعضای جامعه مدنی زنان و اقلیت های جامعه افغانستان و تاکید بر صلح که دست اوردهای گذشته حفظ گردد؛ بوده است. مرکز رسانه های ارگ ریاست جمهوری افغانستان و همچنین اعلامیه ریاست اجرائیه، سخنان خانم نانسی پلوسی را که به طور مشخص در دیدار با رئیس جمهور و رئیس اجرائیه افغانستان، بیان شده روایت ما را از هدف اصلی رئیس کنگره امریکا تایید می کند. محورهای اصلی سخنان وی عبارت بوده:

– دلیل حضور ما در افغانستان این است که زمان  که طالبان دراین کشور میزبان تروریستان بودند؛ بالای ما حمله صورت گرفت و ماهرگز نمی خواهیم افغانستان دوباره به لانه تروریزم مبدل گردد.

– افغانستان و امریکا دارای اتحاد استراتژیکی اند و باید دست آوردهای نیروهای افغان و امریکایی در افغانستان، تداوم دوستی افغانستان و امریکا حفظ گردد؛ همچنین، تامین حقوق زنان و اقلیت های دینی و قومی در این کشور راز دیگر اولویت های ایالات متحده امریکاست.

– او بر حمایت اش از نتیجه انتخابات شفاف وعادلانه در افغانستان، صلح با مالکیت افغان ها و برقراری امنیت، توسعه اقتصادی و رفاه نیز تاکید کرد.

6 – به نظر می رسدکه خانم نانسی پلوسی توانست به عنوان مقام رسمی و با صلاحیت امریکا، پیام های دقیقی را به مقامات افغانستان و گروه های مردمی بدهد که ایالات متحده، دوستان افغانی شان را در برابر تروریسم جهانی تنها نخواهد گذاشت. امریکا هرگز دست اوردهای هجده ساله گذشته را قربانی نخواهد کرد و اجازه نخواهد داد که حقوق زنان، اقلیت های قومی ومذهبی پامال گردد. آنان صلح را با مالکیت دولت افغانستان که حقوق زنان و اقلیت ها در آن رعایت گردد و حضورشان را در تصمیم گیری های سیاسی و ملی کشور شان حس کنند؛ خواهان است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان