جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

کشته و زخمی شدن بیش از ۶ هزار غیرنظامی در شش ماه گذشته در افغانستان

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

کمیسیون مستقل حقوق بشر در گزارش تازه خود می گوید که شش ماه نخست سال 1398، خونین‌ترین ماه‌ها برای غیرنظامیان در افغانستان بوده که در آن، یک هزار و 611 غیرنظامی کشته و 4 هزار و 876 تن دیگر زخمی شده اند.

محمد نعیم نظری، معاون کمیسیون مستقل حقوق‌ بشر افغانستان امروز دوشنبه(29میزان) در یک نشست خبری در کابل گفت، این گزارش در مقایسه با شش ماه نخست سال گذشته، افزایش ۳۶.۸ درصدی تلفات غیر نظامیان را نشان می دهد.

نظری افزود، یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان نشان می‌دهد که استفاده از شیوه‌های جدید جنگی و بی‌توجهی به موازین حقوق بشردوستانه بین‌المللی از سوی طرفین درگیر جنگ، موجب افزایش تلفات غیرنظامیان شده است.

در گزارش کمیسیون حقوق بشر آمده است که در شش ماه نخست سال جاری، مجموع تلفات زنان به 578 تن رسیده که از این میان، 163 زن کشته و 415 زن دیگر زخمی شده‌اند. همچنین مجموع تلفات کودکان در این مدت، 1634 تن بوده که در این بین، 233 کودک کشته و یک هزار و 401  تن دیگر زخمی شده اند.

بر اساس این گزارش، میزان تلفات در میان زنان، ۸.۱۶ درصد و میزان تلفات کودکان ۴۷.۲۶ درصد افزایش یافته است.

معاون کمیسیون مستقل حقوق‌ بشر خاطرنشان کرد که تمامی طرف‌های منازعه در افغانستان، به حقوق بشردوستانه بین‌المللی پایبند نبوده و این گزارش نشان می‎دهد که از مجموع این تلفات غیر نظامیان، 75 درصد توسط گروه طالبان، 3 درصد توسط گروه داعش و 11 درصد توسط نیروهای حامی دولت صورت گرفته این. هم‌چنین عامل 10 درصد دیگر این تلفات نامعلوم بوده و یک درصد باقی‌مانده نیز به دلیل شلیک راکت‌های نیروهای پاکستانی در ولایت کنر رخ داده است.

نظری اضافه کرد که بیش‌ترین تلفات غیرنظامیان در این مدت، در نتیجه انفجار ماین‌های کنار جاده، جنگ‌های زمینی، حملات انتحاری، حملات راکتی، حملات هوایی، ترور و کشتارهای سیستماتیک، هدف‌مند و عملیات‌های شبانه بوده است.

در گزارش این کمیسیون تاکید شده که “ادامه‌دادن به شیوه‌های جنگی گذشته، رعایت‌نکردن تناسب در استفاده از وسایل نظامی، کشاندن دامنه جنگ به محلات مسکونی، به‌ویژه در شهرها، بدون توجه به آسیب‌پذیرشدن مردم ملکی، از عوامل افزایش تلفات افراد ملکی در این مدت بوده است.”

در این نشست معاون کمیسیون مستقل حقوق‌ بشر رعایت موازین حقوق بشردوستانه بین‌المللی در جریان منازعات، آتش‌بس و آغاز گفتگوهای صلح، آسیب نرسیدن به افراد غیرنظامی، خودداری از جنگ در مناطق مسکونی، استفاده نکردن از مردم به عنوان سپر انسانی و پیگرد عدلی مرتکبان نقض حقوق بشردوستانه بین‌المللی را به عنوان پیشنهاد این کمیسیون برای حفاظت از غیرنظامیان بیان کرد.

پیش از این نیز هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان(یوناما) در گزارش خود گفته بود، تلفات غیرنظامیان در افغانستان به بالاترین سطح خود رسیده و  در 9 ماه سال جاری میلادی، بیش از 8 هزار غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان