جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

گزارش سازمان ملل: تلفات جدی غیرنظامیان در حملات هوایی بر مراکز مواد مخدر در ولایت فراه

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

هیأت معاونت ملل متحد در افغانستان(یوناما) در گزارش تأیید می‌کند، در حملات هوایی در ولایت فراه که ادعا شده علیه مراکز مواد مخدر بوده، اهداف قانونی نبوده و تلفات جدی به غیرنظامیان وارد شده است.

یوناما امروز چهارشنبه (17میزان) با نشر گزارش مشترکی با دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است حملات ایالات متحده بر مرکز پروسس مواد مخدر به تاریخ 5 می 2019 در افغانستان را بررسی کرده و تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که این عملیات باعث وارد شدن تلفات به شمار زیادی از غیرنظامیان گردیده است.

یوناما افزوده است که همچنان این گزارش چارچوب قانونی در مورد این حادثه را بررسی می‌کند.

در این گزارش آمده است که به عنوان بخشی از تحقیقات گسترده واقعه ۵ می، یوناما با نمایندگان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از مناطقی که در ولسوالی بکواه ولایت فراه توسط حملات هوایی متأثر شده‌اند، بازدید کرده است.

در این گزارش سازمان ملل آمده است که در این حملات هوایی، 39 مورد تلفات غیرنظامیان در نتیجه حملات متعدد بر بیش از 60 محل در ولسوالی بکواه و شماری از بخش‌های ولسوالی دلارام ولایت نیمروز، که از سوی نیروهای امریکایی به عنوان مراکز تولید مواد مخدر شناسایی شده بود، صورت گرفته که در میان آن‌ها 14 کودک و یک زن نیز شامل است.

هم‌چنان ملل متحد بر روی گزارش‌های معتبر در مورد حداقل ۳۷ مورد تلفات غیرنظامیان که بیشتر آنان زنان و کودکان می‌باشد، کار می‌کند.

یوناما در گزارش خود تاکید کرده است: “با این‌که حملات هوایی بر مراکزی که ادعا شده است، مراکز پروسس مواد مخدر بوده‌اند، قبلا نیز صورت گرفته است، اما این اولین‌بار است که یوناما گزارش‌هایی در مورد آمار بلند تلفات غیرنظامیان در نتیجه چنین عملیاتی دریافت نموده است”.

به گفته یوناما، بنابر ارزیابی نیروهای امریکایی در افغانستان، این حملات هوایی منجر به تلفات غیرنظامیان نشده است، اما سازمان ملل متحد می‌داند كه مطابق سیاست دیرینه ایالات متحده امریکا، اهداف اقتصادی كه به تلاش‌های جنگی یك طرف درگیر در منازعه کمک می‌كند، اهداف نظامی قانونی محسوب می‌شود.

اما یوناما خاطرنشان کرده است که مطابق با قوانین بین‌المللی بشردوستانه به شمول قانون عرفی بین‌المللی، تسهیلاتی که از نظر اقتصادی یا مالی در تلاش‌های جنگی یک طرف درگیر در منازعات کمک می‌کند، از جمله اهداف غیرنظامی محسوب می‌شود.

هیأت معاونت ملل متحد در افغانستان(یوناما) در گزارش تأیید می‌کند، در حملات هوایی در ولایت فراه که ادعا شده علیه مراکز مواد مخدر بوده، اهداف قانونی نبوده و تلفات جدی به غیرنظامیان وارد شده است
هیأت معاونت ملل متحد در افغانستان(یوناما) در گزارش تأیید می‌کند، در حملات هوایی در ولایت فراه که ادعا شده علیه مراکز مواد مخدر بوده، اهداف قانونی نبوده و تلفات جدی به غیرنظامیان وارد شده است

واکنش نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان به گزارش یوناما

در همین حال نیروهای امریکایی در افغانستان از روش یافته‌های یوناما ابراز نگرانی کرده و گفته است که گزارش یوناما در درجه اول به منابع انسانی متکی بوده که ممکن است فقط اطلاعات مرتبط محدودی داشته باشند.

دگروال سونی لگت، یک سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان امروز در صفحه توییتر خود نگاشته است: “نیروهای امریکایی در افغانستان از بالاترین استانداردها برای پاسخگویی و یافتن معلومات پیروی می‌کنند تا از آسیب رساندن به غیرنظامیان و خسارات جلوگیری کنند.”

او افزوده است که “نیروهای امریکایی ادعاهای مبنی بر تلفات غیرنظامیان را در وضعیتی بررسی می‌کند که دیگران عمدا بی‌گناهان را می‌کشند و غیرنظامیان را سپر قرار داده و می‌جنگند و از دروغ برای تبلیغات استفاده می‌کنند. برخلاف یوناما، نیروهای امریکایی در افغانستان از وب‌سایت‌هایی مانند “صدای جهاد” استفاده نمی‌کند.”

حمله مشترک نیروهای افغانستان و امریکایی به ولایت فراه

به تاریخ 17 ثور نیروهای هوایی افغانستان همراه با بمب‌افگن نیروهای حمایت قاطع ناتو عملیاتی برنامه‌ریزی شده را در ولسوالی بکواه ولایت فراه راه‌اندازی کردند که در نتیجه ۶۸ کارخانه مواد مخدر مربوط به طالبان نابود و ۱۵۰ عضو گروه طالبان کشته و ۴۰ نفر آنان زخمی شده‌اند.

در آن زمان نیز برخی منابع به رسانه‌ها از کشته شدن غیرنظامیان در این عملیات خبرداده بودند، اما این ادعا از سوی مقامات رسمی تایید نشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان