جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

370 هزار تن؛ محصول امسال کچالو در بامیان

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

وزارت زراعت می‌گوید، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که محصول امسال کچالوی ولایت بامیان به 370 هزار تن خواهد رسید.

این وزارت امروز شنبه(13میزان) به نقل از عبدالوهاب محمدی، رییس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بامیان گفته است که سالانه حدود 17 الی 18 هزار هکتار زمین در سراسر ولایت بامیان کچالو کشت می‌شود، اما سال گذشته به دلیل خشک‌سالی و کم‌آبی مخصوصا در فصل آخر سال، این حاصلات کمی پایین آمده بود، ولی در سال جاری به دلیل بارند‌گی و فروانی آب و هم‌چنان تطبیق برنامه‌های حمایتی وزارت زراعت، حاصلات کچالو در بامیان افزایش یافته است.

محمدی افزوده است: “هر چند فصل برداشت حاصلات ختم نشده، اما ما بر اساس نشانه‌ها متوقع هستیم تا ۳۷۰ هزار تن حاصل کچالوی بامیان را برداشت کنیم.”

به گفته او، ساخت ذخیره‌گاه‌های خرد و بزرگ کچالو توسط وزارت زراعت برای دهقانان نیز در تولید و افزایش این محصولات زراعتی کمک کرده و از پنج‌ سال به این طرف، سه‌هزار و 600 انبار کچالو در بامیان ساخته شده است.

رییس زراعت بامیان خاطرنشان کرده است که این انبارها به طور متوسط ظرفیت نگهداری حدود 20 تن کچالو را دارد که می‌تواند حدود 20 درصد از کچالوی بامیان را نگهداری کند و نیاز است برای 80 درصد دیگر نیز انبار ساخته شود.

محمدی تصریح کرده است که اکنون در ولایت بامیان روی 36 نوع جدید کچالو در فارم تحقیقاتی «ملا غلام» کار می‌شود. به گفته او، “در بامیان ۱۴ نوع نژاد کچالو در دسترس دهقانان هست که کشت می‌شود. در فارم تحقیقاتی ملاغلام بر ۳۶ نژاد کچالو تحقیقات انجام می‌دهیم که یک‌ یا دو سال بعد، یک نژاد برتر که حاصل‌دهی خوب‌تر و با محیط توافق داشته باشد را به دهقانان معرفی و تکثیر می‌کنیم.”

به باور رییس زراعت بامیان، با تلاش‌ها و کارهای بهتری که توسط وزارت زراعت صورت می‌گیرد، بامیان می‌تواند در آینده سالانه 500 هزار تن کچالو تولید کند و عمده‌ترین مرکز فروش کچالوی بامیان، مارکیت‌های کابل، ولایات شمالی و شرقی و هم‌چنین مرکز کشور است.

این در حالی است که کچالو در اکثر مناطق بامیان کشت و تولید می‌شود، اما مناطق مربوط به مرکز و ولسوالی‌های یکا‌ولنگ و شیبر، مراکز عمده‌ی تولید کچالو در این ولایت به شمار می‌رود. هم‌چنین نزدیک به 50 هزار دهقان در بامیان مصروف کشت و تولید کچالو اند.

از سوی دیگر، سهم 33 ولایت دیگر کشور در تولید کچالوی مورد نیاز افغانستان، حدود 250 هزار تن در سال است؛ در حالی که ولایت بامیان، به تنهایی بیش‌تر از کل سهم تمام ولایت‌ها در سال کچالو تولید می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان