محب: مردم افغانستان هرگز حکم‌رانی پاکستان بر آن‌ها را نمی‌پذیرند!

توسطزکریا نوری

مهر ۱۰, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور افغانستان گفته است که طالبان یکی از نیروهای نیابتی پاکستان است و افغانستان هرگز نمی‌پذیرد پاکستانی‌ها بر آن‌ها حکم‌فرمایی کنند.

حمدالله محب روز سه‌شنبه(9 میزان) در گفتگو با شورای روابط خارجی امریکا گفت: “اگر ما حکومت ابر قدرت شوروی را نپذیرفتیم، پس دور از تصور نیست که نتوانیم در برابر نیروی نیابتی یکی کشور عقب مانده، که زمانی به سختی به مردم خود می‌رسید(مردم خود را تغذیه می‌کرد)، تسلیم شویم.”

مشاور امنیت ملی خاطرنشان ساخت که امسال طالبان شرورترین چرخه حملات را به راه انداختند، اما در هر مرحله از آن شکست خوردند.

وی گفت: “ستون فقرات طالبان شکسته است. ایدئولوژی آن‌ها دیگر موضعی ندارد. ایدئولوژی آن‌ها این بود که برای اسلام می‌جنگیدند.”

محب تأکید کرد که توان طالبان از نظر عقیدتی، سیاسی و در جبهه جنگ به پایان رسیده است.

او بیان کرد: “این یک جنگ بی‌پایان نیست. ما شاهد پایان آن‌چه از نظر نظامی و هم‌چنین از نظر سیاسی هستیم. اکنون طالبان می‌توانند انتخاب کنند که می‌خواهند به صلح بپیوندند یا خیر. ما متعهد هستیم از کشور خود محافظت کنیم.”

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور تصریح نمود: “بنابراین ما می‌توانیم طالبان را از نظر نظامی شکست دهیم. فقط کمی بیشتر زمان می‌برد. اگر آن‌ها صلح را انتخاب کنند، ما مدتی صبر می‌کنیم، و ما خوشحال می‌شویم که ابراز آمادگی کنند.”

محب هم‌چنین از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خاتمه گفتگو با طالبان استقبال کرد و گفت که طالبان برای برقراری صلح با کسی آماده نیستند.

او اضافه کرد: “اگر معامله‌ای امضا می‌شد، نتیجه این می‌شد که کلیدهای پیروزی را به طالبان داد و یا این‌که دیدگاه پیروزی را به طالبان داد تا بر افغانستان حکومت کنند. این بدیهی است که این مورد برای مردم افغانستان و آمریکا قابل قبول نبود، اما تصمیم درستی گرفته شد.”

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور در رابطه به روند صلح نیز تاکید کرد که تنها یک روند صلح وجود دارد و آن‌هم متعلق به مردم افغانستان می‌باشد.

این در حالی است که حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور در سخنانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نیز گفته بود: “از همین‌جا به طالبان و حامیان خارجی آن‌ها پیامی از مردم افغانستان دارم: با ما در روند صلح یک‌جا شوید، ورنه ما به جنگ خود علیه‌تان ادامه خواهیم داد و این جنگی است که ما به آن فایق آمده می‌توانیم.”

او همچنان تاکید کرده بود که نتایج انتخابات هرچه باشد، صلح در اولویت دولت قرار دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *