جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

آخرین روز کارزارهای انتخاباتی؛ غنی: حرکت کنید و در پنج سال آینده حساب بخواهید!

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

محمد اشرف غنی، نامزد انتخابات ریاست ‌جمهوری و رهبر تیم انتخاباتی دولت‌ساز، هرچند امروز (چهارشنبه، ۳میزان) در آخرین روز کارزارهای انتخاباتی به سفر ولایتی نرفت، اما روز پرکاری در کابل داشت و در چندین همایش شرکت کرد.

شور انتخاباتی در تخار

این در حالی است که نمایندگان رییس‌جمهور غنی، امروز را در ولایات به سر بردند؛ محمد یوسف غضنفر، یکی از اعضای تیم انتخاباتی اشرف غنی امروز به ولایت تخار رفت و در یک همایش پرشور مردمی، از شهروندان تخار خواست تا به اشرف غنی رأی دهند.

آخرین روز مبارزات انتخاباتی در کابل و ولایات

قرار بود امروز یک گردهمایی بزرگ از سوی تیم دولت‌ساز در ورزشگاه غازی کابل برگزار شود، اما این گردهمایی به علت آن‌چه مشکلات امنیتی گفته شده، برگزار نشد.

اما گردهمایی‌های متعدد دیگری در حمایت از این تیم در کابل و دیگر ولایات برگزار شد.

امروز چهارشنبه(3 میزان) برخی از شهروندان ولایت‌های کابل، لغمان، هلمند، کنر، سرپل، هرات، ننگرهار، غزنی، پکتیکا، فاریاب، بادغیس، بدخشان، تخار، پکتیا و قندز با برپایی گردهمایی‌هایی بزرگ، پشتیبانی‌شان را از محمد اشرف غنی اعلام کردند.

حرکت کنید و در پنج سال آینده حساب بخواهید!

رییس‌جمهور غنی در یکی از این همایش‌ها در کابل، بر تأمین صلح در کشور تأکید کرد و گفت: “تمام مردم صلح می‌خواهند… در صلح ما تعهد واضح و مشخص داریم که به این وطن صلح بیاوریم. صلح پایدار، صلح با عزت. جنگ فایده ندارد، فایده صلح به مردم افغانستان می‌رسد، نه به حکومت و طالبان! و ما فایده مردم را تأمین می‌کنیم”.

محمد اشرف غنی در گردهمایی دیگر در کابل درباره برنامه‌هایش گفت: “حرکت کنید اکنون و پس از آن، در پنج سال آینده حساب بخواهید”.

عدم استقبال از عبدالله در بامیان

این در حالی است عبدالله عبدالله و تیم انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی در آخرین روز کارزارهای انتخاباتی به مرکز ولایت بامیان سفر کردند، اما تصاویر حاکی از عدم استقبال لازم از این تیم، با وجود حضور رهبرانی چون کریم خلیلی و محمد محقق بوده است.

شاه‌حسین مرتضوی، مشاور ارشد رییس‌جمهور در امورفرهنگی با انتشار تصاویری از چوکی‌های خالی در همایش انتخاباتی تیم ثبات و هم‌گرایی در بامیان، گفته است که بامیانی‌ها از عبدالله و همراهان او استقبال نکردند.

 

حواشی آخرین روز کارزارهای انتخاباتی

اما آخرین روز کارزارهای انتخاباتی با برخی حواشی نیز همراه بود. در این روز، اظهار نظرهای سیاسیون جدا مانده از روند انتخابات، پیرامون مزمت برگزاری انتخابات و در اولویت بودن صلح ادامه یافت.

حامد کرزی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که انتخابات روز شنبه آینده بهترین فرصت برای ملت جنگ زده است که دستیابی به صلح با طالبان را تهدید می‌کند و باید آن را کنار زد.

وی همچنان اضافه کرده: “برگزاری انتخابات مانند این است که از یک بیمار قلبی بخواهیم در مسابقه دوش شرکت کند!”

کرزی انتخابات پیش رو را عامل افزایش حملات طالبان خوانده و تاکید کرده که انتخابات، کشور را بی‌ثبات‌تر بسازد.

یش از این شماری از سیاسیون مطرح افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای در خانه حامد کرزی گفته بودند که انتخابات پیشرو کشور را به بحران می‌برد. آنان بر اولویت دادن به صلح تاکید کرده و خواهان تعویق انتخابات شده بودند.

اما صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری در واکنش به این سخنان حامد کرزی، در پیامی در توییتر خود تأکید کرد که حکومت افغانستان به دیدگاه‌های برخی از سیاست‌ مداران بیرون از حکومت ارج می‌گذارد، اما تداوم نظام مردم ‌سالار، به برگزاری انتخابات در روشنایی قانون اساسی افغانستان وابسته است.

وی افزوده است: “برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان، حتمی است و سیاست‌مداران ما به جای ابراز نگرانی و تردید، با تشویق مردم پشت صندوق‌های رای دهی، نقش محوری خویش را در پروسه‌ ملی و صیانت از قانون اساسی کشور ایفا نمایند.”

https://twitter.com/SediqSediqqi/status/1176793170421702656?s=20

هم‌زمان عطامحمد نور، رییس اجرایی جمعیت اسلامی نیز در بیانیه‌ای، با بیان این‌که به دلایل مشخص از هیچ نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت نکرده، گفته است: “با احترام به همه کاندیداهای محترم ریاست جمهوری که شخصیت های محترمی هستند، و با توجه به این که حافظه ما کاستی های پنج سال گذشته را فراموش نکرده، هوا داران، دوستان، هم‌فکران و همرزمان چهل ساله من، می‌توانند به هریک از نامزدان محترمی که خواسته باشند، رای دهند”.

وی از هوادارانش خواسته است به کسی رای دهند که آینده را تضمین کند، اما به گفته او، آزموده را آزمودن خطاست.

عطامحمد نور در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که در آغاز این دور انتخابات ریاست جمهوری، ابتدا از تیم صلح و اعتدال به ریاست حنیف اتمر حمایت کرد، اما این تیم در آغاز کارزارهای انتخاباتی، به دلیل اختلاف او و حنیف اتمر بر سر کرسی نخست‌وزیری، از هم پاشید. با این وجود، عطامحمد نور پس از آن به صورت رسمی از هیچ تکت انتخاباتی حمایت نکرد و صلح را نسبت به انتخابات در اولویت قرار داد.

این در حالی است که در روزهای گذشته گزارش‌های تایید نشده‌ای در صفحات اجتماعی در مورد پیوستن والی پیشین بلخ به تیم انتخاباتی  دولت‌ساز به رهبری محمد اشرف غنی منتشر شد. شاه حسین مرتضوی، از تیم رییس جمهور نیز روز گذشته از عطامحمد نور به خاطر برگزاری کمپاین انتخاباتی مزارشریف قدردانی کرد، اما نور حمایت از هر تیم انتخاباتی را رد کرده است.

آخرین روز کارزارهای انتخاباتی

ساعت 12 امشب کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری رسما به پایان می‌رسد و همه در انتظار فرا رسیدن صبح روز شنبه(6 میزان) باقی خواهند ماند. در دو روز آینده که سکوت انتخاباتی در کشور حاکم خواهد بود، این مردم هستند که تصمیم خواهند گرفت به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رأی دهند.

اعلام آمادگی کامل کمیسیون انتخابات و نهادهای امنیتی

اما علی‌رغم این حواشی، مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات تأکید می‌کنند که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمادگی کامل دارند.

حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات امروز چهارشنبه(3میزان) در یک نشست خبری در کابل گفت، مواد حساس انتخاباتی به تمام ولایت ها انتقال یافته و کمیسیون برای برگزاری انتخابات آمادگی کامل دارد.

محمد حنیف دانشیار، کمیشنر کمیسیون انتخابات نیز خاطرنشان کرد، فیلترهای مختلف برای جلوگیری از تقلب در انتخابات ایجاد شده و نقش افراد در این روند تقریبا به صفر رسیده است.

به گفته او، استفاده از آرای تکراری و آرای نیابتی اول این‌که صورت نمی‌گیرد و اگر صورت هم گیرد، حساب نمی‌شود.

خوشحال سادات، معین ارشد امنیتی وزارت داخله نیز در این نشست تأکید کرد، سر از امروز نیروهای امنیتی تدابیر امنیتی انتخابات را در سراسر کشور گرفته‌اند.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله نیز صبح امروز چهارشنبه(3 میزان) اعلام کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی از امروز در تمام مراکز رأی‌دهی در سراسر کشور مستقر می‌شوند.

وی گفته است که نیروهای امنیتی و دفاعی ساعت 7 صبح امروز در تمام مراکز رأی‌‌دهی در سراسر کشور مستقر و در حالت احضارات درجه یک قرار گرفته‌اند.

نهادهای امنیتی ضمن اطمینان از امنیت انتخابات گفته‌اند که 72 هزار نیروی امنیتی برای تأمین امنیت انتخابات توظیف شده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها
لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان