جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

چشم انداز انتخابات در ولایت ننگرهار؛ ولایتی با مرکزهای باز رای دهی اما نگرانی های جدی امنیتی

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

با گذشت هر ساعت به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک‌تر می‌شویم و اکنون سه روز تا 6 میزان باقی مانده است.

زمان کارزارهای انتخاباتی نیز مطابق به قانون کمیسیون انتخاباتی 48 ساعت مانده به انتخابات پایان می یابد و حالا فقط یک روز دیگر از زمان 60 روز کارزارهای انتخاباتی باقی مانده تا سکوت انتخاباتی در سراسر کشور آغاز شود.

روز شنبه (6 میزان) روز انتخابات ریاست جمهوری است، انتخاباتی که برای همه مردم کشور مهم بوده اما در زمان کارزارهای کاندیدا کمتر این فضا منعکس شده است.

با توجه به ولایات دیگر افغانستان، ننگرهار نیز شامل این امر است. چالش اصلی ننگرهار همانند دیگر ساحات کشور نبود امنیت می باشد.

امنیت و انتخابات

مقامات در ننگرهار می گویند که امنیت، کارزارهای کم‌رنگ و نگرانی مردم نسبت به چگونگی برگزاری انتخابات از جمله چالش های اصلی در این ولایت است.

نیلوفر عزیز، عضو شورای ولایتی ننگرهار در صحبت با خبرنامه گفت: “امنیت ولایت ننگرهار چندان خوب نیست. ما شاهد انتحار و انفجار هستیم. البته این انفجارات هم از طرف دولت و هم از طرف مخالفین است. حملات هواپیماهای بی سرنشین از طرف دولت اتفاق می‌افتد و بیشترین قربانی آن افراد ملکی هستند. و از سوی دیگر مخالفین دولت نیز به مردم ملکی آسیب می‌رساند. با این وجود اما در نهات پشتکار و تلاش سعی برای گرفتن امنیت انتخابات در ننگرهار همچنان ادامه دارد.”

مقامات در ننگرهار می گویند که امنیت، کارزارهای کم‌رنگ و نگرانی مردم نسبت به چگونگی برگزاری انتخابات از جمله چالش های اصلی در این ولایت است
مقامات در ننگرهار می گویند که امنیت، کارزارهای کم‌رنگ و نگرانی مردم نسبت به چگونگی برگزاری انتخابات از جمله چالش های اصلی در این ولایت است

با این که در جواب نگرانی‌ شماری از ساکنین این ولایت، عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار از یک برنامه دقیق و پلان شده برای انتخابات صحبت می‌کند، اما وضعیت امنیتی ننگرهار همچنان باعث نگرانی مردم آن ولایت است.

آقای خوگیانی به خبرنامه گفت: “در ننگرهار وضعیت تا حال خوب است. پلان‌های امنیتی درست شده برای مرکز، زون ها و ولسوالی ها تهیه شده است. در تمامی ولسوالی‌های ننگرهار انتخابات برگزار می‌شود. ما سعی داریم تا امنیت مناطق مورد تهدید را نیز فراهم کنیم تا در این ساحات نیز مشکلی ایجاد نشود.”

این در حالی است که نگرانی خانم عزیز از حملات هواپیماهای بی‌سرنشین چندان بی‌دلیل نیز نیست.

ولایت ننگرهار بامداد روز پنج‌شنبه (28 سنبله) شاهد حمله هوایی نیروهای خارجی بود که در آن بیش از 50 غیرنظامی کشته و زخمی شده است.

سیداعظم، فعال مدنی این ولایت در مورد ناامنی‌های این ولایت افزود: “تا اکنون در مربوطات شهر ننگرهار امنیت است. اما در ولسوالی اچین حضور داعش و در ولسوالی خوگیانی تهدیدات از سوی طالبان وجود دارد.”

این ولایت بیشترین تهدیدات خود را در ولسوالی شیرزاد، حصارک و اچین دارد که به گفته مقامات ولایتی ننگرهار به طرح دقیق برای روز انتخابات نیازمند است.

 عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار
عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار

کارزارهای انتخاباتی ننگرهار

با این که بیش از 50 روز از زمان کمپاین‌های انتخاباتی می گذرد، اما این روند کمرنگ بوده و هر از گاهی شماری از کاندیداها در بین هواداران خود حضور پیدا کرده‌اند. تعدادی اندکی از نامزدها به ولایات سفر کرده است. اما در هفته اخیر شمار گردهمایی‌ها بیشتر شده و نامزدان به ولایات بیشتری سفر کرده‌اند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور، عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و رحمت الله نبیل از جمله نامزدان انتخابات است که به کمپاین های ولایتی داشته اند.

شاید امینت، کارزارهای انتخاباتی و گردهمایی‌های نامزدان تاثیر بیشتری بر دلمشغولی مردم ولایات در سراسر کشور داشته باشد اما مشکلات و چالش‌های تخنیکی دوره انتخابات پارلمانی نیز در این امر بی تاثیر نیست.

کمپاین‌های پر شور نامزدان ولسی جرگه باعث شد هر فرد به آمدن پای صندوق رای حاضر شوند. اما تجربه مردم از مشکلات تخنیکی در انتخابات پارلمانی، از چالش‌هایی است که باعث ادامه عدم اعتماد شهروندان می باشد.

آمادگی‌های انتخاباتی

همزمان با این تحولات انتخاباتی اما ذبیح‌الله وگری، رئیس کمیسیون انتخاباتی ولایت ننگرهار، از رسیدن مواد حساس انتخاباتی در این ولایت سخن زده و گفت: “مواد حساس به دست ما رسیده است که در دو ولسوالی ننگرهار، حصارک و شیرزاد از طریق هوا انتقالات صورت گرفته است.”

کمیسیون انتخابات ولایت ننگرهار نزدیک به 16 هزار کارمند موقت نیاز دارد و با 28 آمر و 158 مامور اداری آماده برگزاری انتخابات می‌باشد.

در ننگرهار 395 مرکز رای دهی با 2534 محل رای دهی وجود دارد و تا دو روز بعد همه مواد انتخاباتی به مراکز و محلات توسط نیروهای امنیتی رسانیده می شود.

این ولایت هیچ مرکز بسته‌ نداشته و بیشترین مراکز رای‌دهی آن در شهر جلال آباد، سرخ‌رود، کامه، گوشته و رودات می‌باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان