جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

سیگار: طالبان باید با کمک آمریکا در جامعه افغانستان ادغام شوند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

یک دیده بان آمریکایی گفته است، زمانی که ایالات متحده و طالبان به یک تفاهم برسند، اگر آمریکا جنگجویان طالبان را برای ادغام مجدد در جامعه افغانی یاری نکند، این شورشیان می توانند به سایر گروه های شبه نظامی در افغانستان، همانند داعش بپیوندند.

بازرس ویژه امریکا برای باسازی افغانستان موسوم به “سیگار” در یک گزارش هشدار داده است: “اگر جنگجویان سابق در افغانستان مورد پذیرش جوامع خود نباشند و یا قادر به یافتن معیشت جدید برای خویش نباشند، ممکن است در معرض جذب گروه های جنایتکار یا سازمان های تروریستی مانند دولت اسلامی قرار بگیرند.”

در گزارش سیگار که روز پنج شنبه(28 سنبله) به نشر رسیده، آمده است که در مذاکرات اخیر بین مقامات آمریکایی و طالبان با هدف پایان دادن به طولانی ترین جنگ ایالات متحده، بر لزوم ادغام حدود 150 هزار شورشی در ارتش، دولت و مناطق دیگر تاکید شده است.

بنابر این گزارش، سیگار از واشنگتن خواسته است تا در اسرع وقت برنامه ای را برای خطرات و چالش های مرتبط به ادغام مجدد آغاز کند.

این گزارش نخستین مطالعه جامع دولت امریکا در مورد همه برنامه های ادغام مجدد پس از سال 2001 در افغانستان بوده است.

در این گزارش گفته شده است که ایالات متحده در طول جنگ 18 ساله تقریبا 65 میلیون دالر برای چنین برنامه هایی هزینه کرده است؛ که هم طالبان و هم شبه نظامیان طرفدار دولت را هدف قرار داده است.

سیگار گفته است: “هیچ یک از این برنامه های ادغام مجدد نتوانسته است تعداد قابل توجهی از جنگجویان سابق را برای پیوستن به جامعه مدنی از نظر اجتماعی و اقتصادی قادر سازد.”

به نقل از گزارش، تلاش های جدید نیز ممکن است ناکام بمانند، مگر این که طالبان ابتدا به توافق صلح با دولت افغانستان دست یابند.

سیگار خاطر نشان ساخته که “بدون توافق صلح، هرگونه تلاش پیش گیرانه برای ادغام مجدد جنگجویان طالبان، ممکن است نتیجه برعکس را بدهد، زیرا رهبری طالبان هنوز هم ادغام مجدد را به معنی تسلیم شدن می داند.”

سیگار یافته است که عدم وجود یک توافق جامع سیاسی یا توافق صلح، “عامل اصلی” در عدم موفقیت برنامه های قبلی است که به دنبال ادغام مجدد طالبان بودند. سایر عوامل مهم؛ عدم امنیت، اقتصاد ضعیف و ظرفیت محدود دولت برای اجرای برنامه ها بوده است.

سیگار گفته است، بسیاری از عواملی که به شکست برنامه های قبلی کمک کرده، تا امروز هنوز هم پابرجا هستند و حالتی را به وجود آورده که در صورتی که شورش هنوز ادامه دارد، تلاش ها را برای ادغام مجدد بی اثر می سازد.

سیگار هشدار داد که صرف نظر از وضعیت مذاکرات صلح، نداشتن برنامه ای برای ادغام نهایی جنگجویان طالبان در جامعه افغانستان می تواند خطری برای تلاش های توسعه ایالات متحده در افغانستان باشد.

در گزارش گفته شده است که برنامه های توسعه ای ایالات متحده در افغانستان باید شرایط و نیاز های جنگجویان سابق و خانواده های آن ها را در نظر بگیرد و واشنگتن باید حمایت خود را از یک روند عدالت انتقالی به رهبری افغان ها به دست آورد که برای حمایت از ادغام بلندمدت حیاتی است.

سیگار توصیه کرد که آمریکا سرانجام باید یک دفتر را برای امور ادغام مجدد تعیین کند.

این گزارش اضافه کرده است که حتی پس از دو دهه جنگ، دولت امریکا هیچ آژانس یا دفتر رهبری برای موضوعات در مورد ادغام مجدد جنگجویان سابق را ندارد. این امر در افغانستان به عدم شفافیت در مورد اهداف ادغام مجدد و ارتباط آن ها با صلح کمک کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان