آمادگی های انتخاباتی؛ چشم انداز انتخابات ریاست جمهوری در ولایت قندهار چگونه است؟

توسطفرشته فرهنگ

شهریور ۲۸, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ , , ,

پس از حمله انتحاری در قندهار در 8 اسد سال جاری که 26 کشته و زخمی برجای گذاشت، وضعیت امنیتی همچنان به عنوان یک چالش جدی باقی مانده است. در چنین وضعی، اما قندهار برای انتخابات 6 میزان آمادگی می گیرد.

ولسوالی‌های ریگستان، معروف، شورابک، نیش، میانشین، خاکریز و غورک از جمله مناطق قندهار است که وضعیت امنیتی آن ها نگران کننده عنوان شده است.

امنیت در قندهار

آن‌چه از گفته‌های مسئولان و بزرگان قومی قندهار برمی‌آید، این ولایت مانند بسیاری از ولایات دیگر ولایات با مشکلات امنیتی آنچنانی رو به رو نیست اما بسیاری از شهروندان قندهاری هنوز نگران امنیت، در روز انتخابات می باشند.

دکتر داوود بارکزی، فعال سیاسی این ولایت به خبرنامه گفت: “امنیت ولسوالی‌هایی که با تهدید رو به رو است خیلی برای مردم ساکن آن اهمیت دارد و همچنان برای تمام ولایت. زیرا زمانی که امنیت این مناطق به دست نیروهای امنیتی گرفته نشود این واضح است که ناظرین انتخاباتی در حضور نخواهد داشت. پس اگر زمنیه تقلب فراهم باشد هیچ کسی به آن نمی‌تواند رسیدگی کند و این دقیقا مشکلی است که مردم ولسوالی‌های ریگستان، شورابک و معروف از آن یاد می‌کنند. چون نمی‌خواهند شاهد تقلب باشند.”

آن‌چه از گفته‌های مسئولان و بزرگان قومی قندهار برمی‌آید، این ولایت مانند بسیاری از ولایات دیگر ولایات با مشکلات امنیتی آنچنانی رو به رو نیست اما بسیاری از شهروندان قندهاری هنوز نگران امنیت، در روز انتخابات می باشند
آن‌چه از گفته‌های مسئولان و بزرگان قومی قندهار برمی‌آید، این ولایت مانند بسیاری از ولایات دیگر ولایات با مشکلات امنیتی آنچنانی رو به رو نیست اما بسیاری از شهروندان قندهاری هنوز نگران امنیت، در روز انتخابات می باشند

اما جمال عبدالناصر بارکزی، سخنگوی فرماندهی پولیس در مورد وضعیت امنیتی قندهار به خبرنامه گفت: “اکنون ما پلان‌های زیادی روی دست گرفته‌ایم و با هماهنگی اردوی ملی و پولیس برای انتخابات ریاست جمهوری آماده هستیم. ما اطمینان می‌دهیم که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.”

خوشبینی مردم قندهار

با وجود نگرانی از وضعیت امنیتی، بسیاری از شهروندان قندهار نسبت به برگزاری انتخابات خوشبین اند.

کرامت الله محرابی، فعال سیاسی و یکی از بزرگان قوم اچکزی به خبرنامه گفت: “نسبت به گذشته اوضاع قندهار بسیار زیاد تغییر کرده است و در این چند وقت نیز همه برنامه‌های انتخاباتی و کارزارها به خوبی پیش رفته است. مردم برای این انتخابات آمادگی دارند و حتما شرکت خواهند کرد.”

این بزرگ قومی به کارزارهای انتخاباتی اشاره‌یی داشته و از سفر آقای غنی به این ولایت و برگزاری بعضی از گردهمایی‌ها سخن زد.

ولی آقای محرابی همچنان از کمرنگ بودن کارزارهای انتخاباتی نسبت به انتخابات گذشته یادآوری می کند.

با این حال اما داوود بارکزی، فعال سیاسی با آن که کارزارهای انتخاباتی را در ولایت قندهار کمرنگ می گوید اما تاکید می کند که بسیاری از جوانان قندهاری انگیزه جدی برای مشارکت در انتخابات دارند.

چالش های انتخاباتی

علاوه بر موضوعات فوق اما آقای بارکزی فعال سیاسی می گوید که در انتخابات سال گذشته چالش های نظیر فساد وجود داشت که نباید تکرار شود. او در عین حال ابراز امیدواری می کند که با محاکمه مسولان سابق کمیسیون انتخابات، شهروندان بیشتر به انتخابات فعلی امیدوار شده اند.

آقای بارکزی فعال سیاسی می گوید که در انتخابات سال گذشته چالش های نظیر فساد وجود داشت که نباید تکرار شود
آقای بارکزی فعال سیاسی می گوید که در انتخابات سال گذشته چالش های نظیر فساد وجود داشت که نباید تکرار شود

آقای بارکزی گفت: “ما آرزو داریم که تمامی کارها به خوبی پیش برود. انتخابات گذشته از لحاظ بایومتریک، امنیت انتقال صندوق ها به ولسوالی‌ها خوب بود اما در انتخابات پارلمانی گذشته فساد گسترده ای هم وجود داشت. در ولسوالی‌های ناامن مثل ریگستان، معروف و شورابک فساد گسترده‌ای صورت گرفت. کمیشنرانی که تخلف کردند به سزای خود رسیدند و تا جایی از حق مردم دفاع شد. و اکنون مردم خوشبین هستند و می‌دانند کسانی که فساد می‌کنند حتما مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند بیشتر می‌خواهند تا در انتخابات شرکت کنند.”

اما این بار مسئولان کمیسیون انتخابات ولایت قندهار به جز نگرانی‌های امنیتی از هیچ چالشی سخنی نگفته‌اند.

نعمت الله شیردلی، عضو شورای ولایتی قندهار نیز از وضعیت نورمال این ولایت صحبت کرده گفت که در انتخابات گذشته شفافیت کافی وجود نداشت و تقلب صورت گرفت، اما این بار امنیت نسبی ولایت باعث شده است که مردم به برگزاری انتخابات باور داشته بیشتر به اشتراک و سهم‌گیری در آن فکر کنند. اما او با آن هم فکر می‌کند که شاید عده‌یی از مردم حاضر به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نشوند.

آمادگی‌های انتخاباتی

بر اساس اظهارات مسئولان امنیتی ولایت قندهار، وضعیت امنیتی این ولایت خوب بوده و آمادگی های امنیتی برای برگزاری انتخابات 6 میزان گرفته شده است.

عبدالبصیر خاکسار، معاون سخنگوی فرماندهی پولیس قندهار گفت: ما تدابیر خود را از یک هفته قبل به صورت شدیدتر ادامه داده‌ایم و اکنون مشکل خاصی در قندهار وجود ندارد. زیرا در ولسوالی هایی که امکان رفت و آمد وسایط نقلیه زمینی نیست، نیروهای امنیتی به صورت هوایی و توسط طیاره اعزام خواهند شد و با کمک از نیروهای خارجی سعی داریم که تدابیر بهتری گرفته شود.”

ولایت قندهار با 174 مرکز رای‌دهی و 1584 محل رای دهی آماده مشارکت حدود 500 هزار نفر رای دهنده در 6 میزان می‌باشد.

آمار واجدین شرایط رای‌دهی این ولایت در حالی به این شمار رسیده که در مرحله ثبت‌نام تقویتی در سال جاری بیش از 7 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

به گفته مسولان ولایت قندهار، بیش از 1584 دستگاه بایومتریک نیز به قندهار فرستاده شده است.

ولایت قندهار با 174 مرکز رای‌دهی و 1584 محل رای دهی آماده مشارکت حدود 500 هزار نفر رای دهنده در 6 میزان می‌باشد
ولایت قندهار با 174 مرکز رای‌دهی و 1584 محل رای دهی آماده مشارکت حدود 500 هزار نفر رای دهنده در 6 میزان می‌باشد

کمیسیون انتخابات ولایت قندهار برای هر مرکز و ولسوالی خود 1 آمر استخدام کرده و به صورت مجموعی تعداد 100 معاون و مامور استخدام کرده است. همچنان این کمیسیون 46 نفر مبلغ را به کار گماشته است.

اکنون کمیسیون محلی انتخابات قندهار به 9 هزار کارمند موقت برای روز انتخابات نیاز دارد که به استثناء ولسوالی اسپین بولدک، کار استخدام کارمندان موقت در دیگر ولسوالی‌ها به پایان رسیده است.

ایمل عبدالله، رئیس کمیسیون انتخابات قندهار در این زمینه به خبرنامه گفت: “باید گفت با این که در دیگر ولسوالی ها ما با چالش‌های جدی رو به رو نیستیم و مطمئنن همه مراکز رای‌دهی در روز انتخابات باز خواهد بود اما ولسوالی ارغستان یکی از ولسوالی‌های ناامن است که اگر نیروهای امنیتی به آن رسیدگی نکند، امکان مسدود شدن 4 مرکز رای دهی در آن وجود دارد.”

در ولایت قندهار بیشترین مراکز رای دهی در ولسوالی سپین بولدک قرار دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *