جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

سی آی ای؛ سوال از گسترش فعالیت در افغانستان و جنجال میان آمریکا و طالبان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مقام های امریکایی گفته اند که مشاوران ارشد کاخ سفید پیشنهاد کرده اند که اگر نیروهای بین المللی شروع به خروج از افغانستان کنند، حضور سازمان سیا را به طور مخفیانه در آن کشور گسترش دهند.

اما مقام های نظامی و سازمان سیا تاکید بر احتیاط کردند که این موضوع باعث پیچیده شدن مذاکرات با طالبان و پایان دادن به جنگ نشود.

روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه (11 سنبله) در گزارشی گفته است که تقریباً با نیمی از مقامات فعلی و اسبق آمریکا در این زمینه مصاحبه کرده است. سازمان سیا و کاخ سفید از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده اند.

به نقل از این روزنامه، مقام های امریکایی بر سر نقش سازمان سیاه در افغانستان به چند دسته گی برخورده اند.

برخی می خواهند نوعی بیمه داشته باشند، و به این جهت، نیروهای شبه نظامی تحت حمایت سازمان سیا را در افغانستان پیشنهاد می کنند که به عنوان بخشی از یک نیروی ضد تروریزم خدمت کنند تا مانع تجدید حیات داعش و یا القاعده در افغانستان گردند؛ تاکید بر چنین رویکردی از سوی سیا همزمان با آغاز به کار خروج سربازان آمریکایی از افغانستان می شود. این در حالی است که بسیاری ها با دیده شک به این رویکرد می نگرند.

جینا هاسپل رییس سازمان سیا، نگرانی های لوجیستیکی را در مورد این طرح با دیگر مقام های دولت مطرح کرده و تاکید نموده که عاملان این ماموریت که شبه نظامیان را برای شکار طالبان، القاعده و تروریست های داعش نظارت می کنند، تا حدی زیادی به ارتش برای حملات هوایی، نظارت هوایی، پشتیبانی پزشکی و متخصصین فنی بمب وابستگی دارند.

مشاوران آمریکای و سربازان افغان سال گذشته در میدان وردک. طالبان در گفتگو های صلح اصرار دارند که سیا و نیرو های بین الملی افغانستان را ترک کنند
مشاوران آمریکای و سربازان افغان سال گذشته در میدان وردک. طالبان در گفتگو های صلح اصرار دارند که سیا و نیرو های بین الملی افغانستان را ترک کنند

این گزارش همچنین عنوان می کند که چگونه این مسئله می تواند مانعی باشد برای مذاکرات آمریکا و طالبان در پی توافق برای پایان دادن به طولانی ترین جنگ در تاریخ ایالات متحده.

طالبان این را روشن ساختند که آنها تفاوت اندکی بین نیروهای نظامی آمریکا و سازمان سیا مشاهده می کنند و در مذاکرات صلح فعلی در قطر تاکید کردند که سازمان سیا باید طی ماه های آینده به همراه سربازان بین المللی از افغانستان خارج شوند.

از همه مهمتر، حامیانی که خواستار گسترش حمایت سازمان سیا از شبه نظامیان اند معتقد اند که این امر می تواند جدی ترین دلیل در برابر انتقادات از مذاکرات صلح باشد؛ آن ها استدلال می کنند که با این طرح پس از خروج نیروهای امریکایی آمریکا توانایی خواهد داشت تا مانع رشد مجدد گروه های ترورسیتی در افغانستان شود.

شبه نظامیان تحت حمایت سازمان سیا در سراسر افغانستان فعالیت میکنند و توسط امریکا و دولت افغانستان برای هدف قراردادن سلول های تروریستی و شورشی استفاده میشوند.

پس از سقوط طالبان و تاسیس دولت جدید افغانستان، بازوهای سایه ای سازمان سیاه، معروف به شعبه زمین، شروع به تغییر به گروه های جنگی کردند.

جینا هاسپیل، رییس سیا مشکلات لوجیستکی را با گسترش کار های آژانس در افغانستان، برجسته ساخته است
جینا هاسپیل، رییس سیا مشکلات لوجیستکی را با گسترش کار های آژانس در افغانستان، برجسته ساخته است

برخی از آنها به شبه نظامیان بزرگ، آموزش دیده و مجهز تبدیل شدند که در ابتدا خارج از کنترول دولت افغانستان فعالیت می کردند.

این شبه نظامیان برای مأموریت های حساس و پنهان از جمله تعقیب رهبران تروریستان در سرحد به مرزهای بی قانون پاکستان مورد استفاده قرار گرفتند.

افزایش نقش سازمان سیا در افغانستان با کاهش تعداد سربازان ایده جدیدی نیست.

در سال 2014 ، در حالی که دولت اوباما در نظر داشت تا سال 2016 همه نیروهای آمریکایی را از کشور خارج کند ، سیاستگذاران آمریکایی  با استفاده از شبه نظامیان تحت حمایت سازمان سیاه به عنوان یک نیروی ضد تروریسم در افغانستان تاکید کردند.

گفته میشود که حضور شبه نظامیان مورد حمایت سازمان سیا در میان جمعیت وسیع افغانستان بسیار جنجالی است.

افغان ها آنها را متهم کرده اند که آنها مسئول حملات بسیاری از غیرنظامیان کشته شده اند و از تاکتیک های وحشیانه ای استفاده کرده اند که باعث شده است تا تعداد زیادی از افغان ها علیه این نیروها تبدیل شوند. ماه گذشته ، بزرگان قوم ها گفتند که یورش نیروهای امنیتی تحت حمایت اطلاعاتی ، 11 غیرنظامی را در ولایت پکتیا کشته و دولت افغانستان را وادار به آغاز تحقیقات کرد.

حتی با ادامه پشتیبانی نظامی ، گسترش کار سازمان سیا به معنای تمدید یکی از کشنده ترین مأموریت ها در تاریخ این سازمان است.

علاوه بر این، حد اقل 20 عضو سازمان سیاه در افغانستان در طول جنگ کشته شدند. در ماه جولای، یک متخصص فنی بمب در جریان ماموریت تحت حمایت سامزان سیا زخمی شد و یک پیمان کار دیگر این سازمان در آخر هفته آن روز کشته شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان