جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

چشم‌انداز انتخابات ریاست جمهوری در میدان وردک؛ نگرانی از وضعیت امنیتی و 51 مرکز مسدود

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

میدان وردک در 33 روز از آغاز کمپاین‌های انتخاباتی، شاهد حضور دومین نامزد انتخابات ریاست جمهوی برای کمپاین های انتخاباتی بود.

رحمت‌الله نبیل نامزد انتخابات پنج‌شنبه (7 سنبله) در نخستین همایش انتخاباتی خود در این ولایت، ضمن صحبت از برنامه‌های آینده‌اش گفت: “ما صلحی را نمی‌خواهیم که یک هفته بعد آن بیرق سفید به بیرق سیاه تبدیل شود، در این مورد باید محتاطانه عمل کنیم.”

“جمهوریت خط سرخ است و گفتگو‌های صلح بعد از انتخابات ریاست جمهوری ادامه پیدا کند” از ادامه مواردی بود که آقای نبیل در صحبت‌های خود به آن اشاره کرده است.

این در حالی است که قبل از آقای نبیل، گلبدین حکمتیار نیز دو هفته قبل، به این ولایت سفر کرده بود. با توجه به نوسانات کمپاین‌های انتخاباتی در مجموع افغانستان به ویژه در ولایت میدان وردک، اما وضعیت ناگوار امنیتی و رغبت کمرنگ مردم برای مشارکت در انتخابات در این ولایت، از جمله مسائلی است که توجه را به خود جلب می کند.

ولایت میدان وردک و انتخابات پیشرو

میدان وردک از جمله ولایاتی است که در آن انتخابات پارلمانی در میان ابهام، شک و تردید‌ها برگزار شد.

این ابهام ها هنوز هم بیشتر از قبل در میان مردم وجود دارد و حتی بسیاری از شهروندان آن شکاک‌تر از قبل به روز انتخابات نزدیک می‌شوند.

میدان وردک از جمله ولایاتی است که در آن انتخابات پارلمانی در میان ابهام، شک و تردید‌ها برگزار شد
میدان وردک از جمله ولایاتی است که در آن انتخابات پارلمانی در میان ابهام، شک و تردید‌ها برگزار شد

محیب‌الله شریف‌زی، سخنگوی والی این ولایت گفت: “از طرف نیروهای امنیتی در سرتاسر ولایت برنامه‌یی روی دست است تا زمینه را برای همه کاندیدا و مردم فراهم کند تا در کمپاین‌ها و روز انتخابات به نامزد مورد  نظر خود رای دهند.”

در سطح این ولایت در حالی از تامین امنیت آن صحبت می‌شود که در اوایل سال گذشته دو ولسوالی آن به دست طالبان سقوط کرده بود. اما این ولسوالی ها دوباره در کنترول نیروهای دولتی درآمده است.

ولایت میدان وردک با 9 واحد اداری با گزارش‌های امنیتی ضد و نقیصی رو برو است. عده‌یی از مقامات محلی وضعیت امنیتی را خوب توصیف کرده و شماری از اعضای شورای ولایتی آن را وخیم می‌دانند.

امنیت حرف اول انتخابات

محمدسردار بختیاری، عضو شورای ولایتی میدان‌وردک در گفتگو به خبرنامه گفت: “حکومت محلی برنامه‌ خاصی را برای انتخابات روی دست ندارد. از لحاظ امنیتی نیز این ولایت در وضعیت مناسبی نیست. ولسوالی‌های جغتو، دایمیرداد، سیدآباد و چک و حتی قسمتی از مرکز ولایت در حدود 50 و تا 80 درصد به دست طالبان و با حضور آنان همراه است به خصوص جلریز که شاهراه آن بسته است.”

این درحالی است که حکمت الله درانی سخنگوی فرماندهی پولیس این ولایت این موضوع را رد کرده از وضعیت خوب امنیتی ولایت خبر داده و گفت که: “همان‌طور که ما امنیت جشن استقلال را به‌خوبی گرفته بودیم، هم‌چنان برای برگزاری انتخابات نیز آمادگی داریم. وضع امنیتی ولسوالی‌ها به شمول مرکز نسبت به زمان‌های قبل خوب است و کدام مشکل جدی نیست. تمام ولسوالی‌ها در کنترول دولت است و تنها مشکلی که ما داریم در ولسوالی دا‌یمیرداد است که زیاد جدی نیست.”

اما برخی از فعالان جامعه مدنی نیز از وضعیت نگران کننده امنیتی و اخطار طالبان صحبت کرده و خواهان تامین امنیت جدی برای روز انتخابات می باشند.

با این حال، آقای درانی تاکید دارد که: “جلسات پی‌هم و مشترک میان اردوی ملی، امنیت ملی و ادارات محلی، گرفته شده که در آن تصامیم لازیم گرفته شده است.”

لایت میدان وردک با 9 واحد اداری با گزارش‌های امنیتی ضد و نقیصی رو برو است
ولایت میدان وردک با 9 واحد اداری با گزارش‌های امنیتی ضد و نقیصی رو برو است

با آن که مقامات امنیتی این ولایت از تامین امنیت انتخابات خبر می دهند اما آقای بختیاری عضو شورای ولایتی این ولایت می گوید که: “نیروهای امنیتی ولایت نمی‌توانند به صورت صد در صد امنیت را به عهده گیرند زیرا اگر این طور بود آنان متخطیان انتخابات پارلمانی را دستگیر می‌کردند تا در سایت‌های انتخاباتی صندوق‌های رای دهی را به نام خود پر نکنند.”

او همچنان تصریح کرد که انتخابات تنها در مناطق محدود مانند ولسوالی های بهسود اول و دوم و بخشی از کوچک ولسوالی دایمیرداد و مرکز این ولایت با شفافقیت برگزار شده بود.

بی‌باوری ها نسبت به هر دو انتخابات

با آن که آمادگی ها برای انتخابات در ولایت میدان وردک گرفته می شود اما به باور برخی از مقامات ولایتی، بسیاری از شهروندان این ولایت به خاطر تجربه تلخ انتخابات پارلمانی تمایلی چندانی برای شرکت در کمپاین‌ها و پروسه رای دهی در انتخابات ریاست جمهوری ندارند.

در عین حال به گفته برخی از شهروندان این ولایت، در انتخابات های قبلی به استثنای چند ولسوالی، آرای مردم مورد دستبرد قرار گرفته بود.

در این زمینه، محمد سردار بختیاری عضو شورای ولایتی میدان وردک می گوید: “مردم اکنون به این تیم‌ها باور ندارند هم از عدم شفافیت در انتخابات و هم در بیان برنامه‌هایشان، به صورت مثال تیم آقای غنی 5 سال قبل از قطع منازعات بین کوچی‌ها و ده‌نشینان یاد کرده بود و از این که شاهراه‌ها را امن می‌سازد ولی این تنها حرف باقی مانده و نه تنها منازعات حل نشده بلکه بیشتر از قبل شده است و امنیت شاهراه‌ها نیز هر روز وخیم‌تر شده از مردم قربانی می‌گیرد.”

همزمان با این عبدالقیوم راستمل، فعال جامعه مدنی در ولایت میدان وردک می گوید: “شک مردم از برگزاری انتخابات و سرنوشت آینده کشور است زیرا شایعات زیادی را در این روزها می‌شنوند و این موضوع آن‌ها را دلسرد کرده تا در انتخابات شرکت کنند.”

آمادگی های انتخاباتی

با همه این اظهارات مثبت و منفی نسبت به وضعیت موجود در ولایت میدان وردک در آستانه انتخابات، اما کمیسیون انتخابات این ولایت از پیشبرد آمادگی های انتخاباتی مطابق به پلان تعیین شده بوده و به شهروندان میدان وردک اطمینان می‌دهد که انتخابات برگزار خواهد شد.

در عین حال، ثبت نام تقویتی انجام شده در این ولایت نشان می دهد که نزدیک به 2000 نفر جدیدا برای شرکت در انتخابات ثبت شده اند.

در همین حال، پروسه استخدام کارکنان در این ولایت در چهار رده متفاوت انجام شده است. استخدام مبلغین آگاهی عامه در مرحله نخست انجام شده و پس از آن، در قدم دوم مبلغین جندر استخدام گردیده و سپس آمرین ولسوالی ها و پس از آن نیز، معاونین ولسوالی ها تعیین و استخدام شده اند.

تعداد مبلغین آگاهی عامه در این ولایت، 15 نفر، مبلغین جندر 2 نفر، 37 نفر معاونین و 9 نفر نیز به عنوان آمرین ولسوالی ها تعیین شده اند.

محمدفرید عمر، رئیس کمیسیون محلی انتخابات در میدان وردک به خبرنامه گفت: “مطابق به برنامه ابتدا مواد انتخاباتی به ولایات دور دست انتقال پیدا می‌کند و پس از آن به ما می‌رسد و مواد آموزشی به دست کارکنان ما رسیده است.”

در مجموع 157 مرکز رای‌دهی از سوی کمیسیون در این ولایت تصویب شده است اما تنها 106 مرکز در روز رای دهی باز خواهد بود و 51 مرکز دیگر آن بسته می‌باشد. دلایل مختلف از جمله تهدیدهای امنیتی برای بسته ماندن این مراکز عنوان شده است.

در 106 مرکز رای‌دهی 516 محل تعیین شده و بیشترین مراکز رای دهی در مرکز ولسوالی بهسود می باشد.

آقای عمر در این زمینه به خبرنامه گفت: “به دلیل این که مشکلات امنیتی وجود دارد معلوم نیست که چقدر مراکز و محلات در روز انتخابات باشد/ زمانی که آخرین بررسی‌ها از سوی نیروهای امنیتی انجام شود ما به همان اندازه مواد انتخاباتی و دستگاه‌های بایومتریک و مقداری هم دستگاه‌های بایومتریک احتیاطی که در صورت بروز مشکلی نیاز باشد به مراکز رای دهی ولسوالی‌ها می‌فرستیم و کارمندان موقت نیز با توجه به میزان نفوس یک محل و مرکز تعیین می‌شود.”

در ولایت میدان وردک یکصد و شصت دو هزار نفر واجد شرایط رای دهی است اما به گفته برخی از مسئولان این ولایت مردم از انتخابات خاطره خوشی ندارند و اکنون تلاش ها برای تشویق شهروندان از طریق کمپاین آگاهی عامه در زمینه ایجاد تغییر در افکار عمومی نسبت به انتخابات، در این ولایت در جریان است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان