جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

به حاشیه رانده شدن مشاور امنیت ملی آمریکا در بحث توافق صلح افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده ظاهرا در رابطه به گفتگوهای مربوط به توافق احتمالی صلح افغانستان توسط اداره دوناد ترامپ، رییس‌جمهور این کشور به حاشیه رانده شده است.

روزنامه واشنگتن پست روز جمعه(8 سنبله) در گزارشی نوشته است: “از آنجا که دستیاران ارشد رئیس‌جمهور در اوایل ماه جاری برای یک نشست مهم در مورد آینده افغانستان آماده شده بودند، یک مقام ارشد در لیست اصلی دعوت‌ها نبود: جان بولتون، مشاور امنیت ملی.”

بر اساس این گزارش، مقامات ارشد آمریكا اظهار نمودند كه حضور مشاور ارشد امنیتی به طور عادی بسیار مهم بود، اما نبودن وی تصمیم اشتباهی نبود. مقامات گفتند، بولتون كه مدت‌هاست از حضور گسترده نظامی آمریکا در سراسر جهان دفاع می‌كند، حال به یك مخالف داخلی پایدار برای توافق صلح و پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریكا تبدیل شده است.

واشنگتن پست خاطرنشان کرده، گزارش‌هایی وجود داشت که موضوع‌گیری بولتون در برابر رییس جمهور ترامپ امکان دارد باعث برکناری وی شود.

 در اوایل سال جاری واشنگتن پست گفته بود که ترامپ در موضوع ایران، از بولتون ناامید شده؛ در حالی که نیویورک تایمز گفته بود، ترامپ در مورد عدم تمایل خود به بولتون به صورت خصوصی پنهان کاری نمی‌کند.

حال واشنگتن پست این مسأله را افشا می‌سازد که بولتن در رابطه به مخالفت با انجام معامله صلح با طالبان، در اصل از سیاست افغانستان به حاشیه رانده شده است؛ تا جایی که به وی اجازه ندادند تا پیش‌نویس توافق‌نامه صلح را هنگام درخواست آن مشاهده کند.

 در بن بست اخیر، بولتون خواستار دریافت یک کاپی از نسخه پیش‌نویس توافق‌نامه آمریکا و طالبان شد، اما مقام‌های امریکایی گفتند که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، درخواست او را رد کرد و ابراز کرد که بولتون می‌تواند توافق نامه را در حضور یک مقام ارشد بخواند، اما نمی‌تواند نسخه‌ای از آن را پیش خود داشته باشد.

trump

 یکی از مقام‌های امریکایی اضافه کرده است: “این حرف، بولتون را بسیار عصبانی کرد و باز هم طوری تحقیر شد که به او گفتند نسخه پیش‌نویس در نهایت به کارمندان شورای امنیت ملی ارسال شده است.”

در گزارش واشنگتن پست آمده است: “به حاشیه راندن بولتون سوالاتی را درباره نفوذ وی در اداره‌ای مطرح کرده که به دنبال خروج نیروها از افغانستان و همچنین در پی توافق هسته‌ای با کره شمالی و تعامل احتمالی با دولت رییس‌جمهور ایران، حسن روحانی است. مقام‌های امریکایی گفتند، ایستادگی بولتون در برابر این موضوعات، منجر به حاشیه راندن وی شده است.”

منزوی شدن بولتون از موضوع افغانستان زمانی آشکار شد که مقام‌های ارشد رییس‌جمهور ترامپ در تفریح‌گاه گلف نیوجرسی کنار هم جمع شدند تا در مورد توافق صلح مقامات افغانستان و طالبان بحث کنند که از حضور وی خبری نبود. علاوه بر این، در این جلسه که در 16 اگست برگزار شد، مقاماتی همچون مارک اسپر، وزیر دفاع، جنرال دنفورد، رییس ستاد مشترک ارتش، پنس، معاون رییس جمهور، مایک پومپئو، وزیر امورخارجه، جینا هاسپل، مدیر سازمان سیا و خلیلزاد حضور داشتند.

چندین مقام امریکایی اظهار داشتند که بولتون به خاطر برخی نگرانی‌ها در مورد مخالفت تیم او با صلح افغانستان به این نشست دعوت نشده بود؛ به خصوص این نگرانی که او و تیم‌اش جزییات را بعدا فاش بسازند.

اما جان بولتون این ادعاها را رد کرد و در بیانیه‌ای گفت: “من قاطعانه این ادعاها را رد می‌کنم. کسانی که این ادعاها را مطرح می‌کنند، باید خود به آینه نگاه کنند.”

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی یادآور شده‌اند که پنتاگون و رهبران وزارت امورخارجه آمریکا از طرح‌های گسترده برنامه خلیلزاد راضی هستند؛ اگرچه حفظ حضور در افغانستان علیه دهشت‌افکنی بسیار مهم خواهد بود. روز چهارشنبه، جنرال دنفورد تأکید نمود که تمام عناصر معامله صلح “مبتنی بر شرایط” خواهد بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان