جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

کولاک رویا فیلم در پنجمین جشنواره بین المللی فیلم زنان هرات؛ کابل، نمایش 200 فیلم از 33 کشور جهان

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

پنجمین دور جشنواره بین المللی فیلم زنان هرات، با حضور پرشور فیلمسازان، هنرمندان و فرهنگیان از سرتاسر جهان، شب گذشته در کابل افتتاح شد. این جشنواره به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت.

جشنواره فیلم زنان هرات به عنوان اولین جشنواره فیلم با موضوع زنان در منطقه است که در چهار دور گذشته خود، 1300 فیلم از کشورهای مختلف جهان را میزبانی کرده است.

جشنواره بین المللی فیلم زنان هرات

جشنواره بین المللی فیلم زنان هرات در سال 1391 راه اندازی شد. این جشنواره زنان در سطح ملی و بین المللی از طرف بنیاد آرمان شهر و خانه فیلم رویا برگزار می شود. دور اول این جشنواره هفت سال پیش در شهر هرات برگزار گردید و دو دور بعد نیز در قلعه باستانی اختیار الدین (ارگ) هرات برگزار شد اما دور چهارم سال گذشته در کابل برگزار گردیده است. البته در دور پنجم نمایش فیلم های منتخب علاوه بر کابل در سه ولایت ننگرهار، بامیان و هرات نیز هم زمان نمایش داده می شود.

جشنواره فیلم زنان هرات به عنوان اولین جشنواره فیلم با موضوع زنان در منطقه است که در چهار دور گذشته خود، 1300 فیلم از کشورهای مختلف جهان را میزبانی کرده است
جشنواره فیلم زنان هرات به عنوان اولین جشنواره فیلم با موضوع زنان در منطقه است که در چهار دور گذشته خود، 1300 فیلم از کشورهای مختلف جهان را میزبانی کرده است

دور چهارم این جشنواره در سال 1395 در باغ بابر در کابل برگزار شده بود. در آن جشنواره نیز کابل میزبان داورانی از کشورهای هند، ایرلند، آمریکا و ایران بود.

این دور از جشنواره نیز شب گذشته در هوتل اینترکانتینیتال شهر کابل افتتاح شد. در این جشنواره علاوه بر حضور فیلم سازان و چهره های مطرح فرهنگی از سطح افغانستان، جشنواره، میزبان مهمان هایی از کشورهای دیگر نیز می باشد.

مسئولان برگزاری این جشنواره می گویند: در مجموع 200 فیلم از 33 کشور جهان (افغانستان، هند، میانمار، ترکیه، فرانسه، مصر، ایتالیا، بریتانیا، بلجیم، ایران، آلمان و… )  به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است. موضوع این فیلم ها با مسائل زنان مرتبط می باشد. از مجموع فیلم ها فقط 47 فیلم به رقابت اصلی جشنواره راه پیدا کرده است.

هیات داوران متشکل از دست اندرکاران سینما و فعالان حقوق زن از کشورهای افغانستان، هند، آلمان، اسپانیا و ایران میباشند که این فیلم ها را قضاوت می کنند. فیلم های برگزیده از این میان در بخش های ذیل برای این داوران معرفی خواهد شد: فیلم های بخش مسابقه ملی (افغانستان)، فیلم های کوتاه داستانی بخش مسابقه بین المللی، فیلم های بلند داستانی بخش مسابقه بین الملل، فیلم های مستند کوتاه بخش مسابقه بین الملل و فیلم های مستند بلند بخش مسابقه بین الملل.

در این جشنواره علاوه بر حضور فیلم سازان و چهره های مطرح فرهنگی از سطح افغانستان، جشنواره، میزبان مهمان هایی از کشورهای دیگر نیز می باشد
در این جشنواره علاوه بر حضور فیلم سازان و چهره های مطرح فرهنگی از سطح افغانستان، جشنواره، میزبان مهمان هایی از کشورهای دیگر نیز می باشد

هیات داوران به فیلم های برگزیده تندیس و لوح تقدیر اهدا خواهند کرد.

علاوه بر داوری فیلم ها برنامه های دیگری نیز در این جشنواره وجود دارد. برنامه های جانبی شامل میزگرد با کارشناسان و فعالین جامعه مدنی، کارگاه و کلاس آموزش فیلمسازی با اساتید بین المللی و رویدادهای فرهنگی مانند تولید فیلم کوتاه با موضوع حقوق زنان می باشد.

رویا سادات مسئول خانه رویا فیلم و کارگردان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم زنان هرات در یک نشست خبری در روز شنبه (دوم سنبله) گفت: “جشنواره فلم زنان- هرات در پی ایجاد گفت‌وگوی جدی میان نخبه‌گان و چهره‌های فرهنگی در ارتباط با مسایل مرتبط به حقوق فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی زنان است. ابزار ما برای تلاش در این راستا، سینمای معناگرا و متعهد می‌باشد. ما در قلب آسیا زمینه‌ای را فراهم کرده‌ایم تا نخبه‌گان افغانستان، منطقه و جهان بتوانند گردهم ‌آمده و از رهگذر تبادل تجربیات‌شان برای دست‌یابی به آینده‌ی روشن‌تر و عادلانه‌تر برای جهان قلم و قدم بزنند.”

رویا سادات مسئول خانه رویا فیلم و کارگردان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم زنان هرات
رویا سادات مسئول خانه رویا فیلم و کارگردان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم زنان هرات

رویا سادات

رویا سادات کارگردان و فیلم ساز افغان از ولایت هرات در غرب افغانستان است. او یکی از نخستین زنان افغان در عرصه فیلم سازی است که موضوع فیلم هایش بی عدالتی، خشونت و محدودیت های اعمال شده علیه زنان می باشد. خانم پس از سقوط رژیم طالبان در کشور، در سال 2001 به هنر فیلم و سینما روی آورد. وی “خانه ی فیلم رویا” را ایجاد کرد و با ایجاد این به تولید فیلم های معیاری کمک کرد.

خانم سادات در سال 2003 در صورتی که دانشجو بود فیلم “سه نقطه” را ساخت که این فیلم با دریافت 6 جایزه از بین 9 جایزه از مشهورترین فیلم های او بود. فیلم “نامه ای به رییس جمهور” از دیگر فیلم های رویا سادات می باشد که توجه گسترده بین الملللی را در پی داشته است.

افغانستان این فیلم را به عنوان نماینده سینمای افغانستان در رشته بهترین فیلم خارجی نودمین دوره جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد. او در 2 مارچ 2018 از طرف وزارت خارجه هالند جایزه “جایگزین اسکار” را به دلیل کارگردانی این فیلم دریافت کرد. این در حالی است که نام رویا سادات سه ماه قبل از این در فهرست “متفکران جهانی” قرار گرفته بود.

همچنان در اواخر مارچ 2018، رویا سادات برنده جایزه بین المللی “زنان شجاع” شد و این جایزه را ملانیا ترامپ همسر رئیس جمهور آمریکا به وی اهدا کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان