افتتاح قصر دارلامان؛ غنی: هر قدر فقیر شویم، هویت فروش نیستیم و تسلیم نمی‌شویم!

توسطفریدون حسنی

مرداد ۳۱, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

رییس‌جمهور غنی در مراسم افتتاح قصر بازسازی شده دارالامان می‌گوید که هدف آن‌ها از افتتاح قصر دارالامان این نیست که ملت فقیر ما به کاخ نیاز دارد، بلکه به این خاطر است که نشان بدهیم هر قدر فقیر شویم، هویت فروش نیستیم و تسلیم نمی‌شویم.

اشرف غنی که شام روز گذشته(چهارشنبه، 30 اسد) در مراسم افتتاح تعمیر بازسازی شده قصر دارالامان سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: “تجلیل از استقلال افغانستان به این خاطر مهم است که؛ برای تروریستان و دشمنان افغانستان این پیام را بفرستیم که، این ملت عظیم بارها و بارها از خاکستر و ویرانه‌ها سر بلند کرده و به پیروزی رسیده اند.”

او افزود، تروریستان توانستند که با ریختاندن خون مردم تجلیل از این روز را به تعویق بیاندازند، اما هرگز موفق نخواهند شد تا افغانستان را از مسیر ترقی منحرف کنند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: دشمنان افغانستان بسیار تلاش کردند که نمادهای تاریخی کشور را از بین ببرند، اما موفق نشدند. به گفته او، “هدف از بین بردن عمارت‌ها نبود. هدف اساسی این بود که با تمسخر و ویرانی این عمارت‌ها افغانستان را از تاریخ، از گذشته، غرور و وقارش جدا سازند و یک جامعه تجرید شده از تاریخ و هویت به آسانی نرم می‌شود و فرمان‌بردار می‌شود”.

او با اشاره هدف قرار دادن مقبره سلطان محمود غزنوی گفت: آن‌ها نمی‌دانند محمود غزنوی یک قبر نیست، بلکه پایه‌ای از هویت تاریخی ماست.

غنی تأکید کرد که “انهدام تندیس بودا در بامیان توسط باروت‌های هدیه شده از دشمنان مضطرب و شیطان خوی و حسود افغانستان صورت گرفت تا افغانستان را از تمدن کهن‌اش جدا سازد، اما ناکام شدند”.

رییس‌جمهور تصریح نمود: “بودای ساخته شده از خاک ویران شد، ولی بودایی که نشان می‌دهد ما هیچ‌گاه بی‌معرفت و علم نبوده‌ایم، قابل ویرانی و انفجار نیست. هیچ باروتی نمی‌تواند هویت ملی ما را انفجار دهد”.

او همچنان بر نظام جمهوریت در افغانستان تاکید کرد و افزود: “تنها در چارچوب جمهوریت مساوات هر افغان با افغان دیگر تامین می‌شود.”

قصر دارالامان در حالی از سوی رییس‌جمهور غنی افتتاح شد که هنوز کار بازسازی آن به صورت کامل به پایان نرسیده و 3 درصد کار بازسازی این قصر باقی مانده است. هزینه بازسازی این قصر حدود 16 میلیون افغانی از سوی حکومت پرداخت شده است.

مراسم گرامی‌داشت از صدمین سالگرد استرداد استقلال کشور در قصر دارالامان به تعویق افتاد

پیش از این، ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده بود که به دنبال حمله انتحاری یک‌شنبه شب گذشته بر یک مراسم عروسی در کابل، مراسم گرامی‌داشت از صدمین سالگرد استرداد استقلال کشور در قصر دارالامان به زمان دیگری به تعویق افتاده است.

اما با این وجود، روز دوشنبه(28 اسد)، مراسم رسمی تجلیل از استقلال کشور توأم با بیانیه رسمی رئیس‌جمهور و گذاشتن اکلیل گل بر منار استقلال، برگزار گردید.

به دنبال حمله انتحاری بر یک مراسم عروسی در غرب کابل که 80 کشته و 182 زخمی برجای گذاشت، کاربران صفحات اجتماعی و فعالین مدنی، به احترام خون جان‌باختگان این رویداد، خواستار لغو برگزاری مراسم جشن صدمین سالگرد استقلال شده بودند.

پیش از این، حکومت اعلام کرده بود که جشن‌های صدمین سالگرد استقلال به دلیل تهدیدهای امنیتی، تنها در کابل برگزار خواهد شد. برگزاری این جشن‌ها در ولایات ننگرهار و لغمان با برخی انفجارها همراه بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *