پس از اولین مدال المپیک؛ مسیر تحول ورزش تکواندو در افغانستان چگونه بوده است؟

توسطفروزان نظری

مرداد ۲۹, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲ , ,

تکواندو یکی از ورزش های رزمی و پرطرفدار در افغانستان است که در سال 2000 وارد بازی های المپیک شد. این رشته در میان جوانان افغان محبوبیت جدی داشته است. به باور برخی ها، پس از کسب اولین مدال المپیک توسط روح الله نیکپا در رشته تکواندو، علاقه به آن نیز بیشتر افزایش یافت.

در 19 آگست سال 2008 میلادی، برای اولین بار روح الله نیکپا برای افغانستان از بازی های المپیک مدال آورد. این مدال نه تنها در رشته تکواندو بلکه در کل ورزش افغانستان از بازی های المپیک بی سابقه بود. در همین حال، قرار است به تاریخ 31 اسد فدراسیون فوتبال از اولین مدال المپیک روح الله نیکپا در روز ملی تکواندو قدردانی کند.

مدال آوران المپیک

روح الله نیکپا اولین ورزشکاری است که برای افغانستان مدال از مسابقات المپیک آورد.

او در سال 2008 با کسب مدال برنز در وزن 58 کیلو مقام سوم را کسب کرد و در سال 2012 برای دومین بار مدال برنز را در مسابقات المپیک به گردن انداخت.

آقای نیکپا بعد در مسابقات جهانی تکواندو در مکزیک انصراف داد و دیگر حاضر نشد برای افغانستان بازی کند. روح الله نیکپا دلیل  این کار اش را برخورد تبعیض آمیز در فدراسیون تکواندو دانست و تاکید کرد که اگر وضعیت فدراسیون ملی تکواندو این گونه باقی بماند هیچوقت در مسابقات رسمی شرکت نخواهد کرد.

روح‌الله نیکپا
روح‌الله نیکپا

تا اکنون روح الله نیکپا دیگر در هیچ مسابقه ای برای افغانستان شرکت نکرده است.

سال گذشته نثار احمد عبدالرحیم زی تکواندو کار جوان سومین مدال را اما در المپیک جهانی جوانان برای افغانستان بدست آورد. نثار احمد با شکست حریف مصری‌اش و مغلوب شدن در مقابل حریف ایرانی‌اش مدال برنز را برای افغانستان بدست آورد.

روح الله نیکپا، نثار احمد بهاوی، نثار احمد عبدالرحیم زی، محمود حیدری و محسن رضایی و دیگر مدال آوران تکواندوی افغانستان کسانی هستند که در بخش تکواندو برای افغانستان افتخارات آفریده اند.

وضعیت موجود

در سال های گذشته، ورزشکاران تکواندو در افغانستان چندان خبرساز نبوده اند. اما اکنون به گفته‌ی نجیب الله سکندر رییس فدراسیون تکواندوی افغانستان، وضعیت این فدراسیون دوباره، در حال پیشرفت است.

آقای سکندر در مصاحبه‌ای با خبرنامه گفت: “برای چند سالی یک بحران در تعدادی از ورزش ها در افغانستان بوجود آمد که تکواندوی افغانستان با مشکلات مواجه شد. اما اکنون دستاوردهای این فدراسیون روز به روز در حال خوبی است و جایگاه این فدراسیون نسبت به چند سال گذشته بهتر شده است.”

اما نثار احمد بهاوی یکی از ورزشکاران مدال آور و برجسته ای تکواندو در افغانستان هنوز هم وضعیت این ورزش را نگران کننده می‌داند و می گوید که اگر وضعیت به همین منوال به پیش برود دیگر نمی توان انتظار مدال آوری را در این عرصه برای افغانستان داشت.

نثار احمد بهاوی
نثار احمد بهاوی

آقای بهاوی در مصاحبه ای به خبرنامه گفت: “به چند دلیل وضعیت فدراسیون تکواندوی افغانستان در حالت نابسامانی قرار دارد. اول اینکه چند سال قبل کمیته ملی المپیک موازی ایجاد شد و تیم های مافیایی قرار داشت و باعث شد فدراسیون ها هم از یکدیگر بپاشد و دوم اینکه در فدراسیون تکواندوی افغانستان تفرقه بوجود آمد و همچنان در فدراسیون تکواندو ضعف مدیریتی وجود دارد.”

با همه این انتقادها از وضعیت تکواندوی افغانستان، اخیرا تیم ملی تکواندوی افغانستان توانسته مقام پنجم را در رقابت های نوجوانان آسیا بدست آورد. افغانستان در سال 2012 نیز این مقام را بدست آورده. تیم تکواندوی افغانستان در مسابقاتG1 اردن و هندوستان نیز توانسته است که رکورد خوبی را ثبت نماید.

آقای سکندر در این زمینه گفت: “در مسابقات نوجوانان آسیا ما مقام پنجم را گرفتیم و این نشان می‌دهد که وضعیت تکواندوی افغانستان در حال پیشرفت است و امیدواریم وضعیت از این نیز بهتر شود و ورزشکاران ما برای افغانستان افتخارات زیادی را بدست بیاورند.”

چالش های این عرصه

فدراسیون تکواندو به عنوان یک فدراسیون المیپکی از نبود بودجه اختصاصی برای این فدراسیون شکایت داشته و این را یکی از بزرگترین مشکلات در راستای کار خود می‌داند.

آقای سکندر در این باره گفت: “تنها امکانی که ما داریم بودجه سفر است اما معاش ورزشکاران این فدراسیون و حتی مربی مبلغ یک هزار افغانی است. با آن که این فدراسیون جزء از فدراسیون های المپیکی است، بودجه خاص برای این فدراسیون اختصاص داده نشده است.”

به گفته‌ی رییس فدراسیون تکواندو، رشته ورزشی تکواندو در افغانستان در رده اول ورزش های افغانستان قرار دارد اما با آن هم برای این فدراسیون توجه خاص نشده است. او افزود: “فدراسیون تکواندوی افغانستان از نگاه رشته ورزشی در رده اول ورزش های افغانستان قرار دارد اما دولت بودجه را برای کریکت و فوتبال اختصاص داده است. باید یک کتگوری صورت بگیرد که فدراسیون ها به دو بخش المپیکی و غیر المپیکی تقسیم شود و باید بیشترین بودیجه به فدراسیون های المپیکی اختصاص داده شود.”

نجیب الله سکندر رییس فدراسیون تکواندوی افغانستان
نجیب الله سکندر رییس فدراسیون تکواندوی افغانستان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *