جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

یک روز پس از سلاخی شهروندان در کابل؛ 100مین سالگرد استقلال افغانستان چگونه برگزار شد؟

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

28 اسد صدمین سالروز استقلال کشور است. با این که از ماه‌ها به این سو برای گرامی‌داشت با شکوه از سالگرد استقلال آمادگی‌های زیادی گرفته شده بود اما امروز این جشن در میان ماتم و غصه خانواده‌های قربانیان حمله انتحار 26 اسد، در سکوت تجلیل شد.

حمله انتحاری که شنبه شب ساعت 10:40 دقیقه در یک هوتل عروسی در کابل رخ داد، دست کم 70 کشته و نزدیک به 200 زخمی بر جای گذاشت.

با این حال، این جشن با سخنرانی رییس جمهور و در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و افرادی نظیر سفیر آمریکا در افغانستان و اتحادیه اروپا صدمین سالگرد افغانستان را تبریک گفته‌اند.

روز آزادی کشور

قرار بود بر اساس برنامه ریزی کمیته برگزاری جشن صدمین سالگرد استقلال کشور، این جشن با برپایی نمایشگاه‌ها و بازی‌های ورزشی در 7 زون کشور برگزار شود.

لوگر، قندهار، ننگرهار، هرات، بلخ، بامیان و هلمند از جمله ولایاتی بودند که برای تجلیل از این روز در نظر گرفته شده بود.

جشن صدمین سالروز استقلال با سخنرانی رییس جمهور و در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و افرادی نظیر سفیر آمریکا در افغانستان و اتحادیه اروپا صدمین سالگرد افغانستان را تبریک گفته‌اند
جشن صدمین سالروز استقلال با سخنرانی رییس جمهور و در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و افرادی نظیر سفیر آمریکا در افغانستان و اتحادیه اروپا صدمین سالگرد افغانستان را تبریک گفته‌اند

اما مسئولان این کمیته در صحبتی در روز شنبه (26 اسد) با رادیو آزادی گفته بودند که به دلیل تهدیدات امنیتی این جشن فقط در کابل برگزار خواهد شد.

تا کنون برای جشن استقلال 130 میلیون افغانی برای وزارت‌های معارف، حج و اوقاف، اطلاعات و فرهنگ، خارجه، ارگان‌های محل و رادیو تلویزیون ملی پرداخت شده است.

همچنان در جریان ماه اخیر نمایشگاه‌های زراعتی و صنعتی نیز برپا شده است. یکی دیگر از این برنامه‌ها نمایش 100 فیلم از سینمای افغانستان بود. حکومت افغانستان برای برگزاری این جشن در مجموع بیش از 384 میلیون افغانی را اختصاص داده بود.

جشنی که برگزار نشد

با این حال اما ارگ ریاست جمهوری اعلام کرد که به دنبال حمله انتحاری شنبه شب (26 اسد) بر یک مراسم عروسی در کابل، مراسم گرامی‌داشت از صدمین سالگرد استرداد استقلال کشور در قصر دارالامان را به زمان دیگری به تعویق انداخته است. صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری در پایان روز گذشته در توییتی خبر به تعویق افتادن این جشن را اعلام کرد.

او خاطرنشان کرد که “به رسم ارج‌گذاری به استقلال کشور و تمامی شهدای راه آزادی و استقلال افغانستان، فردا دوشنبه(۲۸ اسد)، مراسم رسمی تجلیل از استقلال کشور توأم با بیانیه رسمی رئیس‌جمهور و گذاشتن اکلیل گل بر منار استقلال، برگزار می‌‌گردد.” بر همین اساس، مطابق به گفته های آقای صدیقی، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور با گذاشتن اکلیل گل بر منار استقلال و سخنرانی کوتاهی در مراسمی رسمی امروز از استقلال کشور تجلیل کرد.

https://twitter.com/SediqSediqqi/status/1163079341342908416

او در این مراسم گفت: “صدمین سالروز استرداد استقلال کشور تحت شعاع یک تراژدی قرار گرفت، من امروز در رابطه به استقلال و اهمیت غازی امان الله خان در راستای به دست آوردن استقلال کشور، حرف نمی‌زنم و به خاطر احترام قایل شدن به قربانی‌های حمله تروریستی کابل، بزرگداشت از صدمین سالروز استرداد استقلال کشور به تعویق انداخته شده و دشمن با ریختاندن خون افراد ملکی، برگزاری مراسم را به تعویق انداخت.”

کمپاین انتخاباتی

او مسئولین این حمله را خطاب قرار داده گفت: “تعهد حکومت این است که لانه‌های داعش را چه در شرق باشند، چه در شمال و یا در مرکز، ریشه‌کن و نابود کند؛ آنان مورد هیچ‌گونه ترحم قرار نمی‌گیرند و مبارزه حکومت به شدت در مقابل داعش ادامه خواهد داشت. امروز من با ملت یکجا به گلیم غم نشسته‌ام، با جدیت تعهد می‌کنم که داعش و تروریستان را ریشه کن نمایم و حامیان آنان را همین گونه به گلیم غم بنشانیم.”

با این حال عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی کشور در واکنش به برگزاری جشن صدمین سالگرد استقلال افغانستان اما اظهار داشت که: ” آزادی و استقلال افغانستان، محصول جان‌بازی و فداکاری نیاکان ما از گوشه ‌گوشه این کشور است و هرگونه مصادره، بهره‌برداری گروهی و انتخاباتی از روزهای ملی به‌ویژه سالروز استقلال کشور، کاری مردود است.”

آقای عبدالله امروز دوشنبه(۲۸ اسد) در پیام تبریکی به مناسبت صدمین سالروز استقلال افغانستان گفته است: “فرزندان این مرز و بوم، امروز نیز در سنگرهای نبرد با تروریزم برای آزادی و پاسداری از نوامیس ملی می‌رزمند و قربانی می‌دهند. مردم افغانستان ثابت کرده‌اند که از جان و مال‌شان می‌گذرند، اما اسارت، ظلم و تسلیمی را نمی‌پذیرند.”

برگزاری جشن استقلال در ولایات

امروز با این که برای گرامی داشت از قربانیان حمله هوتل عروسی کابل این جشن در پایتخت کشور به تعویق افتاده است اما در دیگر ولایات این روز با رقص و پایکوبی به همراه بوده است. زابل، هرات، ننگرهار، غزنی، لغمان، کنر، بلخ و هلمند از جمله ولایاتی است که امروز صدمین سالگرد استقلال کشور را جشن گرفته‌اند.

امروز با این که برای گرامی داشت از قربانیان حمله هوتل عروسی کابل این جشن در پایتخت کشور به تعویق افتاده است
امروز برای گرامی داشت از قربانیان حمله هوتل عروسی کابل این جشن در پایتخت کشور به تعویق افتاده است

اما در بعضی از ولایات چون ننگرهار و لغمان این جشن با انفجار همراه بوده است. مقام‌های محلی اعلام کرده‌اند که در نتیجه شش انفجار پی‌هم در مرکز ولایت ننگرهار ۱۷ تن زخمی شده‌اند.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار امروز دوشنبه(۲۸اسد) با بیان این خبر گفته است که در نتیجه شش انفجار پی‌هم در مربوطات ناحیه اول و چهارم شهر جلال‌آباد، ۱۷ تن زخمی شده‌اند.

خوگیانی افزوده است که این انفجارهای پی‌هم ناشی از ماین‌های جاسازی شده بوده و هدف آن مراسم جشن استقلال در ولایت ننگرهار بوده است. به گفته او، سه انفجار از این شش مورد، صوتی بوده و نیروهای امنیتی موفق شده‌اند شش ماین دیگر را خنثی کنند.

هدف این انفجارها مراسم جشن استقلال کشور بوده است. همچنان در ولایت لغمان، مقام های امنیتی از حمله راکتی بالای مراسم جشن استقلال خبر داده‌اند که در آن 6 نفر زخمی شده است.

شفیع الله افغانیار سخنگوی فرماندهی پولیس لغمان با تایید این رویداد به خبرنامه گفت حوالی ساعت 11 قبل از ظهر امروز دوشنبه (28 اسد) در زمان ختم مراسم یک مزاییل در ساحه اضابت کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان