چپ دستان در دنیای راست دستان؛ 8 نکته از روز جهانی چپ دستان که خواندنش را نباید از دست داد

چپ‌دست بودن استعداد است

چپ دست بودن شاید برای برخی افراد امتیاز، برای بعضی عیب و برای بعضی دیگر آرزو باشد. صرف نظر از تمام این‌ها چپ دست بودن استعدادی است که تعداد زیادی از مردم دارای آن نیستند و تنها 10 درصد از مردم جهان را این افراد تشکیل می‌دهند.

چرا چپ دست؟

چپ دستی به معنی گرایش طبیعی افراد در استفاده از دست چپ برای انجام کارهای گوناگون به خصوص نوشتن است. تا کنون علت اصلی چپ دستی مشخص نشده است. بعضی از پژوهشگران وجود ژنی را در بدن و برخی دیگر عواملی همچون وراثت، یادگیری و فعالیت های مغزی در دوران جنینی را از جمله عوامل تعیین چپ دستی یا راست دستی دانسته‎‌اند.

روز جهانی چپ دست‌ها

چپ دست ها در سال، یک روز مخصوص به خودشان را دارند. 13 آگست مصادف با 22 اسد روز جهانی چپ دست ها است. این روز در سال 1976 برابر با 1355 خورشیدی پیشنهاد شد و به تصویب رسید.

lefthanded day

روز چپ دست‌ها به منظور افزایش آگاهی عمومی از سبک زندگی، مشکلات، خواست های چپ دستان راه‌اندازی شده است.

در واقع 13 آگست روزی است که همه‌ی چپ دست های دنیا می‌توانند چپ دست بودن شان را جشن بگیرند. یکی از دلایل تجلیل این روز افزایش آگاهی مردم از مزایا و معایب چپ دست بودن و دلیل دیگر آن مبارزه با خرافاتی است که مردم نسبت به چپ دست‌ها دارند.

چپ دستی دلیل خوش شانسی یا توهین

در فرهنگ های مختلف چپ دستی به عنوان بسیاری از چیزها دیده شده است: در فرهنگ انگلیسی آکسفورد چپ دست به عنوان فلج، ناقص، بی استعداد، شوم یاد می شود.

در آلمانی به معنی بی دست و پا، ناشی و بی مهارت است. در ایتالیایی به معنی فریبکارانه و یا نادرست است. در روسی چپ دست به عنوان یک توهین به حساب می‌آید. در حالی که در قبیله زونی در آمریکای شمالی معتقدند چپ دستی دلیل خوش شانسی است.

مشکلات چپ دست‌ها در دنیای راست دست‌ها

دنیای ما دنیایی است که به راست دست‌ها اختصاص دارد. دنیایی که بیشتر لوازم و امکاناتش برای راست دست‌ها طراحی شده است و چپ دست‌ها یا از آن‎‌ها محروم هستند و یا با مشکلات فراوان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

البته این مشکلات شاید برای همه‌ی چپ دست ‌ها عمومیت نداشته باشد زیرا بیشتر این افراد مجبور به استفاده از دست راست برای کارهای روزانه خود می‌شوند.

افرادی که چپ دست هستند در کارهای روزانه دست کم با یکی از این مشکلات مواجه می‌شوند: شاید یکی از ابتدایی ترین مشکلات چپ دست ها نشستن در چوکی هایی است که برای راست دست‌ها می باشد. از دیگر مشکلات چپ دست ها استفاده ازابزار آلاتی مانند قیچی که مختص راست دست ها است. استفاده از آله های موسیقی… و خیلی موارد دیگر که برای چپ دست‌ها یک چالش است.

چپ دستان معروف

در بین چپ دست های مشهور جهان البته افراد بزرگ و تاثیرگذاری نیز حضور دارند. به عنوان اولین چپ دست های مشهور دنیا می توان به ارسطو و افلاطون، فیلسوف های بزرگ یونان باستان و آلبرت انیشتین یکی از مشهورترین پژوهشگران چپ دست اشاره کرد.

ویلیام شکسپیر
ویلیام شکسپیر

ویلیام شکسپیر نمایش نامه نویس و شاعر بزرگ انگلیسی و پیکاسو نقاش معروف نیز چپ دست بوده‌اند. البته از دیگر چپ دست های تاریخ نام های بزرگی چون مهاتما گاندی و لئوناردو داوینچی نیز یاد می‌شود. بازیگرانی چون چارلی چاپلین، تام کروز، نیکول کیدمن و آنجلینا جولی نیز در دنیای چپ دستان مشهور هستند.

چپ دستان ورزشکار

در دنیای ورزش نیز حضور ستاره‌های چپ دست‌ کم نیست. چپ دست‌ها در انجام فعالیت‌های همزمان با یکدیگر بسیار خوب عمل می‌کنند و مخصوصا در ورزش نیز بسیار موفق هستند.  کسانی همچون پله، دیگو مارادونا، لیونل مسی و رو ماریو در دنیای فوتبال و محمد علی بوکسور مسلمان و مشهور آمریکایی، رافائل نادال تنیس باز مشهور اسپانیایی از جمله شخصیت های برتر چپ دست دنیای ورزش هستند. البته علاوه بر نام هایی که گفته شد شخصیت های معروف دیگری نیز هستند که در دنیای ورزش خوب درخشیده‌اند.

رای آمریکا به چپ دستان

با کمال تعجب می توان گفت که درصد بالایی از روسای جمهور اخیر ایالات متحده آمریکا چپ دست بوده‌اند. از میان هفت رئیس جمهور اخیر ایالات متحده پنج تای آن ها چپ دست هستند. از بیل کلینتون، جرج بوش پدر، ریگان، جرالد فورد و باراک اوباما به عنوان رئیس جمهوران چپ دست آمریکا می توان نام برد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *