صلیب سرخ: تلفات غیرنظامیان در افغانستان هنوز هم بالا باقی مانده است

توسطروایت زنده

مرداد ۲۲, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای از ادامه مذاکرات صلح مبنی بر کاهش شدت خشونت و تأثیر آن بر غیرنظامیان در افغانستان ابراز نگرانی نکرده است.

بر اساس بیانیه این نهاد بین‌المللی که روز گذشته(دوشنبه، 21 اسد) منشتر شده، تلفات غیرنظامیان در افغانستان هنوز هم در سطح بالا باقی مانده و خاطرنشان شده که همه طرف‌های درگیر باید برای جلوگیری از صدمات و تلفات روزمره مردم، اقدامات بیشتری انجام دهند.

در این بیانیه گفته شده است: “بمباران‌های هوایی و  حملات در مناطق روستایی و پرجمعیت منجر به کشته و زخمی شدن زنان، مردان و کودکانی می‌شود که هیچ نقشی در این نبردها نداشته‌اند. منازل، مساجد، مدارس، بازارها و مراکز مراقبت‌های بهداشتی بیشتر مورد هدف قرار می‌گیرند.”

جووان پیدرو، سرپرست هیئت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان می‌گوید، توجه کمتری به رنج غیرنظامیان می‌شود، در صورتی که آن‌ها باید بیش از هر وقت دیگر، مورد حفاظت و احترام قرار گیرند.

در این بیانیه خاطرنشان شده که کارکنان صحی نیز باید از همه طرف مورد حمایت و احترام قرار گیرند؛ حملات علیه ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و مراکز درمانی بسیار زیاد است که 59 مورد در نیمه اول سال 2019 رخ داده است.

صلیب سرخ خواستار شده که همه طرف‌ها بدون در نظر گرفتن وابستگی به آن‌ها، به بیماران اجازه دسترسی بدون محدودیت به خدمات درمانی را اجازه دهند.

پیدرو گفت: “حمله به یک پزشک و یا پرستار تنها مراقبت‌های بهداشتی را برای همه تضعیف می‌کند. این باید متوقف شود.”

Red Cross

کمیته بین‌المللی صلیب سرح همچنین نگرانی عمیقی خود را در مورد سرنوشت افرادی که توسط طرف‌ها دستگیر می‌شوند، ابراز کرده است.

بر اساس گفته‌های سرپرست هیئت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان، بازداشت‌شدگان باید به مراقبت‌های بهداشتی و مواردی مانند آب بهداشتی، لباس، مواد بهداشتی، و تماس با خانواده خود دسترسی داشته باشند. وی تصریح نموده که نیازهای بشردوستانه به رشد خود ادامه می‌دهد، اما وضعیت امنیتی، کمک به دست‌یابی نیازمندان به غذا، آب و سرپناه را با مشکل روبرو می‌سازد.

این در حالی است که امسال برجسته‌ترین سال در مورد تعداد حوادث امنیتی مربوط به کارگران بشردوستانه در چند سال گذشته بوده است. کمیته صلیب سرخ در ماه اپریل گذشته، مجبور به قطع برخی فعالیت‌های خود در افغانستان، از جمله کمک به مجروحان در اماکن با دسترسی سخت، انتقال بیماران زخمی در جنگ، تسهیل انتقال کشته‌شدگان میدان نبرد به خانواده‌های آن‌ها و مراجعه به افراد در بازداشت و تسهیل دیدارها و تماس‌های تلفنی آن‌ها با خانواده‌های‌شان شد.

این کمیته بین‌المللی خواستار دسترسی بی‌حد و حصر برای تحویل فوری کمک‌های بشردوستانه برای افراد آسیب‌دیده در درگیری‌های مسلحانه شده و تأکید کرده که بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه، طرفین درگیری باید عبور و مرور سریع و بی‌حد و مرز امدادهای بشردوستانه برای شهروندان نیازمند را انجام دهند و تسهیل کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *