مرور تاریخ فیلم افغانستان؛ 6 نکته خواندنی در باره اولین جشنواره سینمایی افغان فیلم در کابل

جشنواره سینمای افغانستان روز گذشته (12 اسد)  آغاز به کار کرده است. این جشنواره که به مناسبت صدمین سال روز استقلال افغانستان از سوی “افغان فیلم” برگزار می‌شود صد فیلم از دوره‌های مختلف تاریخ فیلم سازی کشور را به نمایش می گذارد.

مسئولان افغان فیلم، روز پنج شنبه (10 اسد) برای آگاهی مردم از جشنواره فیلم، نشست خبری داشتند که در آن از شرایط، جزئیات و چگونگی شرکت در این جشنواره توضیح دادند

4 میلیون افغانی هزینه

این جشنواره 4 میلیون افغانی هزینه دارد که به گفته صحرا کریمی، رئیس افغان فیلم هنوز از سوی دولت اجرا نشده و اکنون از هزینه‌های شخصی، جریان جشنواره به پیش برده می شود.

تالار سینمای آی خانم در پل سرخ، نما رسانه در دشت برچی، تالار سینمای دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه کابل و تالار سینمای افغان فیلم، چهار محلی است که این صد فیلم در آن به نمایش گذاشته می‌شود.

هم فال و هم تماشا

کارکنان افغان فیلم برگزاری این جشنواره را تشویق مردم می‌دانند که هم فیلم ببیند و هم از گذشته‌های فیلم‌سازی و سینمای افغانستان یادآوری شود.

صحرا کریمی، رئیس افغان فیلم در گفتگو با خبرنامه گفت: “تنها هدف برگزاری این جشنواره نشان دادن فیلم‌های تاریخ سینمای کشور است که مردم آن را به فراموشی سپرده‌اند. بیشتر مردم یادشان نیست که ما روزی روزگاری سینمایی داشته‌ایم.”

صحرا کریمی، رئیس افغان فیلم
صحرا کریمی، رئیس افغان فیلم

اعضای افغان فیلم این جشنواره را ترمیم رابطه بین مخاطب و سینما عنوان می‌کنند.

صد فیلم انتخابی از بین تاریخ

افغان فیلم در این جشنواره صد فیلم را از بین تمام دوران فیلم سازی افغانستان انتخاب کرده است که در آن بیشتر به جلوه دادن بهترین‌های سینما دقت شده است.

فیلم‌هایی که در آن زندگی مردم آن دوران، درامه‌ها و تاریخ هر کدام می‌تواند معنای خاصی برای تماشاچی داشته باشد.

نتیجه‌یی با ارزش‌

خانم کریمی در ادامه گفت: “هر چند شاید این جشنواره درآمد چندانی به افغان فیلم نداشته باشد ولی از استقبالی که مردم افغانستان از ساخت‌های فیلم کشور می‌کنند بیشتر و ارزشمند‌تر از صدها میلیون افغانی است، من به این ایمان دارم.”

افغان فیلم همچنان مصارف روزانه و برق 4 سالون‌های نمایش را که برای تمایشای صد فیلم در نظر گرفته شده است می‌پردازد.

حق امتیاز برای صالون‌های نمایش

هزینه های تکت این جشنواره برای دانشجویان بیست افغانی و دیگر شهروندان پنجاه افغانی تعیین شده است. در عین حال مبلغ دریافت شده از فروش تکت‌ها در روزهای برگزاری جشنواره امتیازی است که به تالارهای نمایش داده می‌شود.

خانم کریمی گفت که “این کار را به عنوان یک تشکر از آنان انجام می‌دهند.”

jashnwara cienma

استقبال پر رنگ مردم

مسئولین افغان فیلم استقبال مردم را پررنگ خوانده گفتند که در روزهای اول و دوم مردم زیادی به تماشای فیلم آمده‌اند و “ما باور داریم که در روزهای آینده مردم بیشتر از امروز و دیروز در این جشنواره شرکت‌ خواهند کرد.”

کارکنان افغان فیلم با تلاش برای انجام کارهای بیشتر سعی دارد تا در بخش تولید، نمایش و پالیسی بهتر در روند کار افغان فیلم تغییراتی وارد نماید که به گفته آن ها “افغان فیلم روزی به یک اداره تولید فیلم مبدل شود.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *