خشت اول؛ کارویژه دبیرخانه ویژه بررسی آزار و اذیت جنسی زنان در ادارات دولتی افغانستان چیست؟

توسطفروزان نظری

مرداد ۷, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

قرار است امروز دبیرخانه ویژه برای رسیدگی به ادعاهای آزار و اذیت جنسی زنان در ادارت دولتی افغانستان در کمیسیون حقوق بشر آغاز به کار نماید. این دبیرخانه بر اساس فرمان رییس جمهور اشرف غنی ایجاد شده است.

اخیرا، موضوع آزار و اذیت جنسی در ارگ و ادارات دولتی به مسئله داغ در افغانستان و خارج از کشور تبدیل شده است. مسئله آزار و اذیت جنسی در ادارات دولتی پس از آن بالا شده که جنرال حبیب الله احمدزی مشاور پیشین خاص رییس جمهور ادعاهای را در این مورد مطرح کرد و حلقاتی را در ارگ متهم به آزار و اذیت جنسی زنان نمود.

آقای احمدزی در یکی از شبکه های تلویزیونی خصوصی افغانستان گفته بود که در ارگ ریاست جمهوری فساد اخلاقی به اوج خود رسیده است. او ادعا کرده بود که زنان براساس لیاقت نه بلکه بر اساس روابط نامشروع به پست ها گماشته می شوند.

بعد از ادعاهای آقای احمدزی برخی از زنان نیز شروع به طرح ادعاهای آزار و اذیت جنسی در ادارات دولتی نمودند. در یکی از گزارش های که اخیرا نشر شده، کارمند سابق دولت افغانستان که هویتش فاش نشده بود ادعا کرده بود که یک وزیر ارشد می‌خواست او را وادار به برقراری رابطه جنسی کند. بعد از درخواست جنسی وزیر از این دختر، او مجبور به ترک وظیفه‌اش شده و شکایتی درج نکرد زیرا به دولت دیگر باور نداشت.

پس از طرح این ادعاها حکومت افغانستان برای این که شکایات زنان در این مورد بی طرفانه بررسی شود، دبیرخانه ویژه بررسی آزار و اذیت جنسی زنان را در کمیسیون حقوق بشر ایجاد کرده است.

جنرال حبیب الله احمدزی مشاور پیشین خاص رییس جمهور
جنرال حبیب الله احمدزی مشاور پیشین خاص رییس جمهور

اهداف دبیرخانه ویژه

رییس‌جمهور غنی در فرمانی دستور داده سکرتریت ویژه برای بررسی ادعاهای اخیر در مورد آزار و اذیت زنان در ادارات دولتی در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ایجاد شود.

در این فرمان که روز شنبه(۵اسد) از سوی محمد اشرف غنی صادر شده، آمده است: “به منظور بررسی شفاف و عادلانه ادعاهای اخیر مبنی بر آزار و اذیت زنان در ادارات، سکرتریت ویژه بررسی موارد آزار و اذیت زنان در چوکات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ایجاد می‌گردد.”

بر اساس فرمان رییس جمهور، اهداف این سکرتریت ویژه بررسی ادعاهای آزار و اذیت زنان در ادارات، فراهم نمودن زمینه شنیدن شکایات آسیب‌دیدگان، مستندسازی ادعاها و شکایات رسیده به سکرتریت و حصول اطمینان از رسیدگی به موارد ادعاهای اخیر آزار و اذیت زنان در ادارات دولتی و غیر دولتی، نظارت از نهادهای عدلی و قضایی و دادخواهی در این زمینه می‌باشد.

با آن که این دبیرخانه ویژه ساخته، اما هنوز برخی از شهزوندان نگران اند که رسیدگی به شکایاتی از این دست، در ادارات دولتی بدرستی انجام نشود. با این حال کمیسیون حقوق بشر در این مورد می گوید: “بعد از این که پرونده شاکی به نهاد های عدلی و قضایی فرستاده می‌شود کمیسیون حقوق بشر از نهادهای عدلی و قضایی نظارت کرده و برای شاکی تا آخر پرونده دادخواهی می‌کند.”

شبنم صالحی کمشنر بخش حمایت از زنان کمیسیون حقوق بشر گفته است که: “ما به عنوان یک نهاد مستقل حقوق بشر باور داریم که تمام اشخاصی که شاکی هستند به کمیسیون حقوق بشر مراجعه می‌کنند. زیرا ما یک ساختار غیر دولتی هستیم و همیشه این کمیسیون مستقلانه عمل کرده است.”

شکرالله مشکور سخنگوی کمیسیون حقوق بشر در گفتگو به خبرنامه در این باره گفت: “سکرتریت ویژه برای بررسی ادعاهای آزار و اذیت زنان در کمیسیون حقوق بشر ایجاد شده و اشخاص اسناد در دست داشته خود را برای اثبات آزار و اذیت جنسی می توانند به کمیسیون حقوق بشر بفرستند. وظیفه این سکرتریت برای دریافت، ثبت و دادخواهی و بررسی قضایای آزار و اذیت جنسی در ادارات افغانستان می‌باشد. سکرتریت در چهارچوب کمیسیون حقوق بشر ایجاد شده و با حفظ بی طرفی قضایا را بررسی کرده به دادستانی کل فرستاده می‌شود.”

 شکرالله مشکور سخنگوی کمیسیون حقوق بشر

شکرالله مشکور سخنگوی کمیسیون حقوق بشر

بر اساس گزارش ها، ادارات دولتی و غیردولتی مکلف اند تا برای پیشبرد امور با این سکرتریت همکاری نمایند و رییس کمیسیون حقوق بشر نیز مکلف شده تا گزارش این دبیرخانه را به ریاست جمهوری ارایه نماید.

ابتکار کمیسیون حقوق بشر

قبل از این که دبیرخانه ویژه در کمیسیون حقوق بشر ایجاد شود، این کمیسیون از زنان خواسته بود تا شکایت های شان را در حوزه آزار و اذیت جنسی با آن ها در میان گذاشته و ثبت نمایند. دادستانی کل افغانستان نیز اعلام کرده بود که یک اداره برای مبارزه با آزار و اذیت زنان در ادارات دولتی و غیردولتی در قالب این نهاد تشکیل می شود.

اما اکنون کمیسیون حقوق بشر برای قربانیان آزار و اذیت جنسی اطیمنان می دهد در صورتی که شکایت از آزار و اذیت جنسی در این کمیسیون ثبت شود، هویت آنان محرم باقی می‌ماند. آقای مشکور در این زمینه گفت: “دراین سکرتریت کسی که برای آزار و اذیت جنسی شکایات کند، هویت آن محرم می‌ماند و بخاطر دادخواهی و ارجاع قضیه ها با سارنوالی، کمیسیون حقوق بشر مصمم است.” همزمان با آغاز کار این دبیرخانه قرار است که یکی از کمیشنران بخش حقوق زنان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در راس آن قرار داشته و مدیریت آن را برعهده گیرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *