جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

خشونت های فزاینده علیه زنان؛ نگرانی دیگر از ولایت دایکندی

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

اخیرا دایکندی به خاطر ناامنی های فزاینده مورد توجه قرار گرفته بود اما حالا گزارش ها از خشونت های فزاینده علیه زنان نیز تبدیل به نگرانی گسترده شده است.

در چهار ماه اخیر 83 قضیه خشونت علیه زنان در این ولایت ثبت شده و تنها در یک هفته اخیر در این ولایت سه قضیه خشونت علیه زنان رخ داده است. در ماه سرطان بیشتر از ماه های گذشته خشونت علیه زنان گزارش شده است.

خشونت علیه زنان در ولایت دایکندی باعث نگرانی زنان، فعالین حقوق زن و جامعه مدنی شده است.

83 مورد خشونت علیه زنان

در چهار ماه گذشته در ولایت دایکندی 83 قضیه خشونت علیه زنان ثبت شده است. این خشونت ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

در آخرین رویداد تیرباران زن 40 ساله در منطقه ته تاله ولسوالی خدیر  روی داده است. این حادثه روز سه شنبه(1 اسد) اتفاق افتاده و یک مرد موترسایکل سوار با شلیک گلوله این زن را کشته است. گزارش شده که عامل این قضیه بازداشت شده است.

در چهار ماه گذشته در ولایت دایکندی 83 قضیه خشونت علیه زنان ثبت شده است
در چهار ماه گذشته در ولایت دایکندی 83 قضیه خشونت علیه زنان ثبت شده است

تحقیقات ابتدایی در ولسوالی خدیر نشان می‌دهد که این دو خانواده قبل از این نیز با یکدیگر مشکلات قضایی و جنایی داشته و چند سال قبل پسر بزرگ این خانم توسط نزدیکان قاتل، کشته شده بود.

سکینه احسانی سخنگوی والی دایکندی در گفتگو با خبرنامه گفت: “در ماه سرطان سال جاری در ولایت دایکندی نسبت به ماه های گذشته خشونت علیه زنان افزایش یافته و حتی این خشونت ها باعث فرار از منزل می‌شود که در این اواخر در ولسوالی پاتو دختر و پسر به دلیل علاقه می‌خواستند ازدواج کنند اما با مخالفت های خانواده‌های شان دختر از خانه فرار کرده و اکنون در ولایت دایکندی در خانه امن می‌باشد.”

دلایل خشونت ها

سخنگوی والی دایکندی می گوید که خشونت علیه زنان در ولسوالی های پاتو، خدیر، کجران و ناوه میش بیشتر از مناطق دیگر این ولایت می باشد.

دلیل عمده و اصلی خشونت علیه زنان در ولایت دایکندی، اعتیاد، فقر فرهنگی، فقر اقتصادی، مهاجرت، عرف و عنعنات ناپسند، نداشتن آگاهی در مورد حقوق زنان، سوء استفاده از زنان، فعالیت افراد مسلح غیر مسوول و مداخله افراد زورمند در قضایای خشونت گفته شده است.

سودابه موحدی فعال حقوق زنان در ولایت دایکندی در گفتگو با خبرنامه گفت: “در ولسوالی اشترلی و خدیر چندین سال است که ما شاهد فعالیت افراد مسلح غیر مسوول هستیم و اکثر اوقات قربانی فعالیت های آنان، زنان هستند. چندی قبل در ولسوالی اشترلی در اثر درگیری که بین افراد مسلح غیر مسوول صورت گرفت، خانم ها و اطفال که در داخل یک موتر بودند مورد حمله قرار گرفتند و تعداد زیادی از آنان کشته و زخمی شدند.”

او می‌افزاید: “زنان بیشتر در این ولایت می‌خواهند به حقوق بشری شان دسترسی داشته باشند اما با مخالفت های خانواده شان روبرو می‌شوند و منجر به خشونت علیه آنان می‌شود. این قضیه ها از سوی نهادهای عدلی و قضایی درست پیگیری نمی‌شود و نیز افراد زورمند در این قضایا مداخله می‌کنند. عاملین این رویدادها بیگناه شناخته شده و جزای برای شان داده نمی‌شود.”

سخنگوی والی دایکندی می گوید که خشونت علیه زنان در ولسوالی های پاتو، خدیر، کجران و ناوه میش بیشتر از مناطق دیگر این ولایت می باشد
سخنگوی والی دایکندی می گوید که خشونت علیه زنان در ولسوالی های پاتو، خدیر، کجران و ناوه میش بیشتر از مناطق دیگر این ولایت می باشد

خانم موحدی این عوامل را دلیل افزایش خشونت علیه زنان می‌داند و به گفته او خشونت های لفظی و فزیکی در ولایت دایکندی عادی بوده و قتل و تجاوز جنسی در این اواخر مشکل حاد زنان در این ولایت است.

خانه امن

خشونت علیه زنان در این ولایت باعث شده که تعدادی از زنان فرار از منزل را ترجیح دهند و در خانه امن زندگی کنند.

خانه امن در ولایت دایکندی ماهانه گنجایش 10 خانم را دارد اما در اثر افزایش خشونت علیه زنان در این ولایت اکنون در خانه امن ولایت دایکندی 17 زن با چهار طفل حضور دارند.

ذکیه رضایی رییس ریاست امور زنان ولایت دایکندی در گفتگو با خبرنامه گفت: “خانه امن در ولایت دایکندی ماهانه گنجایش 10 زن را دارد تا در این خانه مصون زندگی کنند. اما به دلیل افزایش خشونت ها در ولایت دایکندی اکنون 17 زن با چهار طفل در این خانه امن به سر می‌برند. تا زمانی که قضایای آنان حل نشود و ریاست امور زنان از مصونیت آنان مطمین نشود این زنان در خانه امن زندگی می‌کنند.”

وظیفه ریاست امور زنان ولایت دایکندی در مقابل با خشونت علیه زنان در این ولایت حمایت از زنان متضرر، رسیدگی به قضایا است. خانم رضایی گفت: “تا زمانی که دوسیه قضیه های خشونت علیه زنان در ولایت دایکندی بسته نشود ما پیگیر قضایای خانم ها هستیم و خانم هایی که تحت خشونت هستند در خانه امن در ولایت دایکندی ما مصوونیت آنان را تامین می‌کنیم و نیز برای بلند بردن آگاهی مردم در مورد حقوق زنان برنامه هایی داریم.”

 ذکیه رضایی رییس ریاست امور زنان ولایت دایکندی
ذکیه رضایی رییس ریاست امور زنان ولایت دایکندی

عواقب خشونت ها

ولایت دایکندی تنها در یک هفته شاهد سه قضیه خشونت علیه زنان در ولسوالی های مرکز، اشترلی و میرامور بوده است.

خانم موحدی در مورد عواقب خشونت علیه زنان گفت: “اگر خشونت علیه زنان در این ولایت در حال افزایش باشد خانواده ها قیودات زیادی را بالای دخترانی که به مکتب و وظیفه می‌روند و دخترانی که فعالیت های فرهنگی و اجتماعی انجام می‌دهند، وضع خواهند کرد. ما سال های زیادی است که برای افزایش حضور زنان در ادارات دولتی و رفتن به مکتب زحمت کشیدیم اما چنین قضایا باعث حضور کمرنگ زنان در جامعه خواهد شد.”

فعالین مدنی برای کاهش خشونت علیه زنان در ولایت دایکندی دادخواهی کرده و برای پیگیری از قضایا با مسوولین دیدار و گفتگو می‌کنند اما با این فعالیت ها نیز خشونت علیه زنان در حال افزایش بوده و نگرانی ها نسبت به آن به شدت افزایش یافته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان