4 دهه فعالیت؛ کمیته سویدن از کجا شروع کرد و چه خدماتی را در افغانستان ارائه می کند؟

توسطفرشته فرهنگ

تیر ۲۹, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

مسوولان وزارت صحت عامه از بازگشایی ۴۲ مرکز صحی مسدود شده مربوط به کمیته سویدن در افغانستان در ولایت میدان وردک خبر داده‌اند. وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه شب گذشته(۲۸سرطان) در پیامی در این مورد در صفحه توییتر خود نوشته است: “۴۲ مرکز صحی مسدود شده کمیته سویدن در ولایت میدان وردک، با میانجی‌گری شوراهای صحی، متنفذین قومی و وزارت صحت عامه دوباره آغاز به فعالیت کرده است.”

پیش از این کمیته سویدن برای افغانستان اعلام کرده بود که ۴۲ مرکز و شفاخانه‌ی این نهاد در شش ولسوالی ولایت میدان وردک به دلیل تهدید طالبان مسدود شده است.

توقف کوتاه مدت فعالیت های کمیته سویدن برای افغانستان در ولایت میدان وردک با تهدید طالبان در حالی گزارش شد که پیش از آن، این کمیته به تاریخ 17 سرطان سال جاری 4 تن از کارمندان خود را در کلینیک به نام تنگی سیدان در ولسوالی دایمیرداد ولایت میدان وردک در یک حمله هوایی از دست داده و دو کارمند دیگر آن زخمی شده بودند. در همین حال، مسولان این کمیته ادعا دارد که پس از آن حادثه، مسول این کلینک نیز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است. اما خبرنامه در تماس مکرر با وزارت دفاع موفق به دریافت پاسخی در این زمینه نشد.

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه
وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه

با این حال احمد خالد فهیم مسول برنامه های کمیته سویدن از ادامه فعالیت این نهاد در افغانستان سخن می گوید. آقای فهیم در باره برنامه‌های آینده این کمیته گفت: “ما به روی برنامه آب آشامیدنی صحی کار می‌کنیم و که این پروژه مبلغ 1 میلیون دالر هزینه خواهد داشت و در ولسوالی روستاق ولایت تخار انجام خواهد شد. زیرا مردم این ولسوالی 20 کیلومتر را می‌پیمایند تا از پیپ آب را به خانه‌های خود انتقال دهند و این بزرگترین آسیب را به کودکان می‌رساند.”

به گفته مسولان کمیته سویدن، این پروژه قرار است تا یک و نیم سال دیگر در ولسوالی روستاق تخار تکمیل شود.

آغاز فعالیت ها

کمیته سویدن در اعتراض به حمله شوروی در افغانستان در سال 1980 تاسیس شد. در سال 1981، کمیته سویدن برای افغانستان جمع‌آوری پول را برای حمایت بشردوستانه از مردم افغانستان آغاز نمود. این کمیته یک سال بعد برای افغانستان یک دفتر در شهر پشاور پاکستان باز کرد و به ارسال دارو و تجهیزات برای 4 کلینیک کوچک در افغانستان تحت اشغال پرداخت.

کمیته سویدن ابتدا در بخش های صحت و تعلیم و تربیه شروع به کار کرده و بعد در سال‌های دهه 90 میلادی در بخش‌های بازتوانی معلولین و توسعه روستاها  فعالیت های خود را ادامه داد.

در زمان جنگ در افغانستان این کمیته بیشتر در نقاط جنگ زده مکاتبی را برای مردمی که به آموزش دسترسی نداشتند ایجاد کرد. این کمیته همچنان در مناطقی دیگر، ارائه خدمات صحی را نیز با ایجاد کلینیک‌ها ادامه داد.

کمیته سویدن در اعتراض به حمله شوروی در افغانستان در سال 1980 تاسیس شد. در سال 1981، کمیته سویدن برای افغانستان جمع‌آوری پول را برای حمایت بشردوستانه از مردم افغانستان آغاز نمود
کمیته سویدن در اعتراض به حمله شوروی در افغانستان در سال 1980 تاسیس شد. در سال 1981، کمیته سویدن برای افغانستان جمع‌آوری پول را برای حمایت بشردوستانه از مردم افغانستان آغاز نمود

در سال 1984 اولین مکتب ابتدائیه از سوی کمیته سویدن در افغانستان تاسیس شد و پس از گذشت سه سال، این کمیته برای افغانستان کار در محلات روستایی را آغاز نمود.

کمیته سویدن همچنان که در بخش صحی و آموزشی کارکرده است در بخش تهیه آب‌ آشامیدنی صحی نیز 17 چاه‌ آب را حفر کرده است.

فعالیت ها پس از بن

کمیته سویدن تا سال 2001 و روی کار آمدن حکومت جدید حدود 450 مکتب و 200 کلینیک را در افغانستان ایجاد کرده و با روی کار آمدن حکومت های پس از بن، تمام این مکاتب و کلینیک‌ها را به دولت سپرد.

احمد خالد فهیم، مسئول برنامه‌های کمیته سویدن در گفتگو با خبرنامه در این باره گفت: “سپردن این مکاتب و مراکز صحی به دولت به این معنی نبود که وقتی این‌ها تحت نظر دولت باشد ما فعالیت‌های خود را توقف داده باشیم بلکه فعالیت‌های کمیته در بخش آموزش بیشتر از قبل ادامه یافت.”

این کمیته تا اکنون 800 مکتب را در سراسر افغانستان اعمار و احیا کرده است. بیشتر این مکاتب در مناطق دور افتاده کشور اعمار شده است؛ مناطقی که اگر مکتبی وجود نداشته باشد، به نظر می رسد که کودکان آن از حق آموزش محروم می باشند.

کمیته سویدن در افغانستان 80 هزار طفل را در مناطق دوردست و روستایی از طریق برنامه تعلیم و تربیه این کمیته، حمایت می‌کند.

این کمیته در بخش بازتوانی معلولیت اطفال، آنان را با آموزش آماده ورود به مکتب کرده و در کنار آن با برگزاری برنامه‌ها مکاتب را نیز آماده پذیرش کودکان معلول می‌کند تا اطفال با معلولیت‌های فیزیکی از اثر جنگ‌ها بتوانند آموزش ببینید.

این کمیته نه تنها در حوزه درمان و آموزش افراد معلول بلکه با پرداخت قرضه در زمان پس از آموزش به این افراد کمک می‌کند تا با راه اندازی تجارت به حرفه‌ های مختلف مشغول شوند.

 احمد خالد فهیم مسول برنامه های کمیته سویدن
احمد خالد فهیم مسول برنامه های کمیته سویدن

از ساخت 200 مرکز صحی تا عرضه خدمات

پس از سال 2003 دولت افغانستان استراتیژی جدیدی را روی دست گرفت که نظر به آن تمام خدمات صحی ولایت‌های مختلف باید از طریق رقابت آزاد به موسسه‌ها سپرده می‌شد. این پروژه از سوی بانک جهانی، یو اس اید و اتحادیه اروپا تمویل می‌گردد و مدیریت آن برعهده وزارت صحت عامه است.

حالا کمیته سویدن تطبیق کننده خدمات صحی در ولایت میدان وردک است.

تنها در ولایت میدان وردک 77 کلینیک تحت مدیریت کمیته سویدن است. این کلینیک ها ملکیت وزارت صحت عامه می باشد اما در چهارچوب قرارداد‌ها عرضه خدمات صحی را تحت مدیریت این کمیته انجام می‌دهد.

با توجه به این فعالیت های کمیته سویدن، آقای فهیم گفت که: “کمیته سویدن در افغانستان یک نهاد انکشافی، غیرسیاسی و غیر انتفاعی است و این کمیته فعالیت های خود را تا زمانی که مردم افغانستان به فعالیت‌های این کمیته نیاز داشته باشد ادامه خواهد داد.”

مسولان کمیته سویدن می گویند که این کمیته با 30 سال فعالیت در کشور نزدیک به 70000 هزار دانش‌آموز را پوشش داده و سالانه بیش از 2 میلیون نفر از خدمات صحی این کمیته در کلینک‌ها و شفاخانه‌های کمیته سویدن استفاده می‌کنند.

این کمیته با 6000 نفر کارمند در 14 ولایت کشور فعالیت دارد که با 12000 عضو و تمویل کنندگان فردی در سویدن، در افغانستان فعالیت می نماید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *