جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
9 بازدید

روز جهانی نلسون ماندلا؛ 5 نکته در باره زندگی مردی که 27 سال زندان را برای مبارزه با نژاد پرستی تحمل کرد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

در نوامبر ۲۰۰۹ مجمع عمومی سازمان ملل، 18 جولای، روز تولد نلسون ماندلا رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی و برنده جایزه صلح نوبل را به پاس خدمات او در رواج فرهنگ صلح، روز جهانی “نلسون ماندلا” اعلام کرد. آقای ماندلا به خاطر تحمل بیش از ۲۷ سال زندان در مسیر مبارزه با تبعیض اقلیت سفیدپوست به «نماد آزادی، عدالت، شکیبایی و کرامت» تبدیل شده است.

رولیه لاهلا

اسم اصلی آقای ماندلا “رولیه‌لا‌هلا” بود. در زبان محلی آفریقای جنوبی معنای این نام فردی است که خشم و ناآرامی ‌می افروزد. همانند معنای این نام، مبارزات آقای ماندلا برای مدت طولانی خشم رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی را برانگیخت.

نلسون ماندلا در ۱۸ جولای ۱۹۱۸ زاده شده است. او پس از آن که بزرگ شد از رهبران مبارزه با آپارتاید یا تبعیض‌نژادی علیه سیاه‌پوستان در آفریقای جنوبی شد.

اسم اصلی آقای ماندلا "رولیه‌لا‌هلا" بود
اسم اصلی آقای ماندلا “رولیه‌لا‌هلا” بود

27 سال زندان

نلسون ماندلا به دلیل فعالیت هایش در مقاومت مسلحانه علیه آپارتاید محاکمه و زندانی شد. گزارش شده است که مبارزه مسلحانه برای آقای ماندلا، آخرین راه چاره بود. آنچه که از زندگی آقای ماندلا نقل شده او همواره پایبند به خودداری از توسل به خشونت بود. آقای ماندلا در طول ۲۷ سال زندان، که بیشتر آن را در یک سلول در جزیره روبن سپری کرد، به مشهورترین چهره مبارزه علیه آپارتاید در آفریقای جنوبی تبدیل شد.

مادیبا

نلسون ماندلا را در آفریقای جنوبی بیشتر زیر عنوان “مادیبا “می ‌شناسند. این عنوان افتخاری است که بزرگان خانواده ماندلا به او داده‌ بودند، این عنوان مترادف با نام نلسون ماندلاست. بسیاری از شهروندان آفریقای جنوبی نیز به نشانه احترام  آقای ماندلا را ‘مخولو’  یا پدربزرگ صدا می کردند.

ریاست جمهوری

نخستین انتخابات دموکراتیک در آفریقای جنوبی که در آن همه افراد به شمول سیاهان می‌ توانستند شرکت کنند در ۲۷ آپریل ۱۹۹۴ برگزار شد. کنگره ملی آفریقا اکثریت را در انتخابات به دست آورد و نلسون ماندلا، به عنوان رهبر کنگره ملی آفریقا، نخستین رئیس جمهور سیاه‌پوست این کشور شد. ماندلا از ماه می‌۱۹۹۴ تا جون ۱۹۹۹ رییس جمهور بود و رهبری انتقال آفریقا از فرمانروایی اقلیت و آپارتاید را به کشوری دموکراتیک بر عهده داشت.

مرگ ماندلا

نلسون ماندلا سه فرزند دختر دارد. او در ۸۳ سالگی به سرطان پروستات مبتلا شد و جراحی گردید. آقای ماندلا روز پنجشنبه ۵ دسامبر ۲۰۱۳ در شهر ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی در سن ۹۵ سالگی درگذشت. جیکوب زوما، رئیس‌جمهوری وقت آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای تلویزیونی این خبر را اعلام کرد و گفت که آقای ماندلا اکنون «ما را ترک کرده‌است.»

ماندلا از بزرگترین چهره های جهان ما در تاریخ معاصر محسوب می شود. او زندگی نامه خود را تحت عنوان راه دشوار آزادی منتشر کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان