ثبت ۴۵ مورد خشونت در برابر خبرنگاران افغانستان در 6 ماه نخست 2019

توسطروایت زنده

تیر ۲۷, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان می‌گوید که در شش ماه نخست سال جاری میلادی، ۴۵ مورد خشونت در برابر خبرنگاران کشور ثبت شده که این آمار نسبت به شش ماه نخست سال 2018، ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کمیته مصونیت خبرنگاران امروز پنج‌شنبه(27سرطان) در یک گزارش تازه گفته است، در شش ماه نخست سال روان میلادی، ۴۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده که از این میان، 3 مورد قتل، 6 مورد جراحت، 5 مورد لت‌وکوب، ۱۹ مورد توهین و تحقیر، ۱۰ مورد تهدید، یک مورد بازداشت غیرقانونی و یک مورد اخراج اجباری بوده است.

در گزارش این کمیته آمده است، عاملان ۲۰ مورد از این خشونت‌ها کارمندان حکومت، 8 مورد دیگر گروه‌های طالبان و داعش، 8  مورد دیگر افراد ناشناس و 6 مورد نیز زورمندان بوده‌اند. در این میان، مسوولان رسانه‌ها نیز عامل سه مورد از این خشونت‌ها بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، زون جنوب شرق کشور با داشتن ۱۵ قضیه خشونت علیه خبرنگاران، نامساعدترین بخش در سطح افغانستان برای خبرنگاران و کار رسانه‌ای شناخته شده است.

Journalists

به گفته کمیته مصونیت خبرنگاران، این کاهش ۵۰ درصدی آمار خشونت‌های علیه خبرنگاران به معنای کاهش کلی خشونت در برابر آن‌ها نیست، بلکه آمار فعلی نیز بیان‌گر رقم درشت واقعات خشونت‌بار در برابر خبرنگاران افغانستان است.

این کمیته عامل کاهش این خشونت‌ها را اتخاذ اقدامات مصونیتی توسط رسانه‌ها و خبرنگاران، تهیه واسکت‌ها و کلاه‌های ایمنی برای خبرنگاران توسط این کمیته و محدود شدن فعالیت‌های تخریبی گروه داعش دانسته است.

کمیته مصونیت خبرنگاران از خبرنگاران خواسته تا در رفت‌وآمد به دفاتر کاری‌شان و جریان فعالیت‌های رسانه ای در بیرون و حتی در خانه‌های‌شان، محتاط باشند.

این کمیته همچنان از مقامات محلی به ویژه سخنگویان حکومت خواسته است تا در هماهنگی لازم با خبرنگاران و رسانه‌ها قرار داشته باشند.

مسئولین کمیته مصونیت خبرنگاران خاطرنشان کرده‌اند که “نگرانی شدید خود را در قبال تهدید تازه طالبان، که خطرات علیه رسانه‌ها و کارمندان رسانه‌ای را افزایش داده و باعث خودسانسوری رسانه‌ها و خبرنگارن گردیده، ابراز می‌داریم.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *