جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
7 بازدید

ناامنی و فقر؛ دلایل عمده سوء تغذیه 2 میلیون کودک در افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل(یونیسف) به تازگی در گزارشی اعلام کرده که 2 میلیون کودک در افغانستان دچار سوء تغذیه بوده و به همین دلیل به رشد کامل نمی‌رسند.

به گفته متخصصان، کودکان زمانی به سوءتغذیه دچار می‌شوند که بدن مواد مغزی مورد نیاز مانند کالری، ویتامین ها و مواد معدنی را بدست نیاورد. این مواد برای رشد کودکان ضروری است و اگر بدن مواد مغزی مورد نیاز را تکمیل نتواند، سیستم ایمنی پایین می‌آید و طفل دچار بیماری های گوناگون می‌شود.

چرایی سوء تغذیه کودکان افغان

دلایل مختلفی برای سوء تغذیه کودکان گفته شده است. یکی از دلایل عمده آن رژیم غذایی نامناسب، بیماری های معده و دسترسی ناکافی به شیر مادر است؛ اما در افغانستان دلایل بیشتری وجود دارد که کودکان به این بیماری دچار می‌شود.

ناامنی، بیکاری، فقر، عدم آگاهی در مورد تغذیه مناسب، قحطی، سیلاب ها و بیجا شدگی های داخلی در افغانستان باعث شده که کودکان در افغانستان به این بیماری مبتلا شوند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل(یونیسف) به تازگی در گزارشی اعلام کرده که 2 میلیون کودک در افغانستان دچار سوء تغذیه بوده و به همین دلیل به رشد کامل نمی‌رسند.
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل(یونیسف) به تازگی در گزارشی اعلام کرده که 2 میلیون کودک در افغانستان دچار سوء تغذیه بوده و به همین دلیل به رشد کامل نمی‌رسند.

دو میلیون کودک در افغانستان به رشد کامل نمی‌رسد

نظر به گزارش یونیسف تعداد افرادی که به کمک های بشری و حمایتی در افغانستان نیاز دارند نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. بر اساس این گزارش، در سال 2019 در افغانستان 2 میلیون کودک به سوء تغذیه دچار هستند که باعث شده تا به رشد کامل نرسند. یونسف تاکید کرده که کودکان هنوز هم در افغانستان تحت فشارهای جنگ قرار دارد.

بر اساس آمارهای یونیسف، تعداد کودکان مصاب به سوتغذیه در افغانستان نسبت به سال گذشته 28 فیصد افزایش یافته است.

یونیسف در نظر دارد که برای 60 فیصد از کودکان دچار سوء تغذیه کمک های لازم را تهیه کند. سال گذشته این نهاد سازمان ملل، برای نیمی از کودکان دچار سوء تغذیه کمک کرده است.

از آغاز سال روان میلادی تا کنون، یونیسف حدود ۷۳ هزار کودک مبتلا به سوء تغذیۀ حاد را در افغانستان درمان کرده است.

ولایت های ناامن

بر اساس گزارش ها بیشتر کودکانی که در سال جاری به سوء تغذیه دچا می باشند، از ولایات های ناامن افغانستان می آیند.

داکتر وحیدالله مایار سخنگوی وزارت صحت عامه در گفتگو با خبرنامه گفت:” ولایت هایی که ناامن است، کودکان بیشتر در این ولایت ها دچار سوتغذیه می‌شوند مانند ارزگان، قندهار، هلمند و غزنی که کودکان این ولایت ها بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.”

داکتر وحیدالله مایار سخنگوی وزارت صحت عامه
داکتر وحیدالله مایار سخنگوی وزارت صحت عامه

او افزود:” در ولایت های ناامن فیصدی بیکاری بالا می‌رود و اقتصاد خانواده ها پایین می‌آید و اطفال نمی توانند غذای کافی و مقوی بگیرند و غذاهایی که می‌خورند دارای عناصر غذایی کافی نیست.  همین ناامنی ها در افغانستان باعث شده است که بیجاشدگان داخلی زیاد شود و آمار اطفال مصاب به سوء تغذیه نیز بالا برود زیرا آنان از امنیت و مصوونیت غذایی برخوردار نیستند.”

برنامه های وزات صحت عامه

بر اساس دیدگاه آگاهان در موضوع سوءتغذیه دو جدگانه شامل امنیت غذایی و مصوونیت غذایی موجود است.

این آگاهان می گویند که امنیت غذایی مربوط به اقتصاد شهروندان گردیده و در صورتی که اقتصاد خانواده ها پایین باشد، کودکان به دلیل نبود غذا دچار سوء تغذیه می‌شوند. اما مصوونیت غذایی زمانی اهمیت می یابد که غذا وجود دارد با این حال به طور بهداشتی مصرف نمی شود.

وزارت صحت عامه می گوید که در حوزه مصوونیت غذایی که سوء تغذیه ناشی از امراض می‌باشد، برنامه های از سوی این وزارت اجرا می شود.

آقای مایار در این مورد می گوید:” با آگاهی دهی وزارت صحت عامه در مورد نظافت، فیصدی سوءتغذیه مزمن کاهش یافته است. در سال 2017 سوءتغذیه های مزمن به 41 فیصد می‌رسید اما خوشبختانه امسال به 36 فیصد کاهش یافته است. اما در افغانستان بیشترین اطفال به دلیل نبود غذای کافی و کامل به سوءتغذیه دچار می‌شوند که اگر در افغانستان صلح بیاید و فقر از بین برود اطفال دیگر به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان