افزایش رویدادهای امنیتی در دایکندی؛ چرا این ولایت آرام ناامن شده است؟

توسطفروزان نظری

تیر ۱۰, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

ولایت دایکندی که یکی از ولایات امن مناطق مرکزی افغانستان پنداشته می شد، اخیرا شاهد ناآرامی ها در برخی ولسوالی های خود شده است.

گزارش ها می رساند که اخیرا گروه طالبان از ولایت های ارزگان و هلمند بر بعضی از پاسگاه های نیروهای امنیتی در این ولایت حملات متمادی را انجام می دهند. شورشیان طالبان در یکی از روزهای آغازین ماه جوزا بر پاسگاه نیروهای امنیتی در روستای پدگک ولسوالی کجران ولایت دایکندی حمله کردند که در آن دو پولیس محلی و دو سرباز اردوی ملی زخمی شدند.

حملات فزاینده

حملات شورشیان بر پاسگاه های برخی از ولسوالی های ولایت دایکندی به صورت مستمر ادامه داشته است. به تاریخ 18 جوزا طالبان بر یک پاسگاه پولیس در منطقه بند زیارت ولسوالی پاتو حمله کردند که در آن 6 تن از نیروهای پولیس زخمی و 1 تن دیگر کشته شدند. در همین حال، نیروهای قطعه خاص پولیس زمانی که به کمک نیروهای امنیتی می‌رفتند با کمین طالبان مواجه شدند و در نتیجه یک سرباز قطعه خاص کشته شد.

در ماه سرطان نیز طالبان شب هنگام بر پاسگاه نیروهای امنیتی در منطقه پیدگک و سنگ حیدر بیک ولسوالی کجران حمله کردند و در نتیجه آن 7 تن از نیروهای امنیتی کشته و 16 نفر دیگر زخمی شدند.

گزارش شده است که به تاریخ 9 سرطان، طالبان دوباره در این منطقه حمله کرده اند. این دو پاسگاه در نوار مرزی ولایت دایکندی و ولایت هلمند موقعیت دارد.

در تازه ترین حمله شورشیان در دایکندی، امروز ماین جاسازی شده در نزدیکی یکی از پاسگاه های ولسوالی کجران انفجار کرده اما از تلفات آن جزئیاتی در دست نیست.

حملات شورشیان بر پاسگاه های برخی از ولسوالی های ولایت دایکندی به صورت مستمر ادامه داشته است
حملات شورشیان بر پاسگاه های برخی از ولسوالی های ولایت دایکندی به صورت مستمر ادامه داشته است

محلات مورد هدف

گزارش های حملات در ولایت دایکندی و اظهارات مسولان این ولایت می رساند که سه ولسوالی مورد هدف شورشیان بوده است. این ولسوالی ها شامل ناوه میش، کجران و پاتو می شود که اکنون در زمره ناامن ترین مناطق ولایت دایکندی قرار گرفته اند.

این ولسوالی ها اکثرا در مناطق مرزی دایکندی با ولایت هلمند قرار دارد و به گفته برخی از مسولان ولایت دایکندی به این جهت، اکثرا هدف مخالفان مسلح قرار می گیرد.

ریشه ناامنی ها

وضعیت امنیتی ولایت دایکندی به خصوص ولسوالی های کجران و پاتو بدتر می‌شود. این موضوع به عنوان نگرانی جدی برای شهروندان ولایت دایکندی تبدیل شده است.

شیما رستمیان، رئیس شورای ولایتی دایکندی در گفتگو با خبرنامه گفت که یکی از دلایل ناامنی در ولایت دایکندی نبود هماهنگی میان نیروهای امنیتی و ادارات محلی می باشد. او خواستار توجه حکومت مرکزی به وضعیت امنیتی این ولایت شده و تاکید کرد که “اگر حکومت توجه نکند احتمال می رود که اوضاع دایکندی بدتر شود.”

در همین حال، سکینه احسانی سخنگوی والی دایکندی دلیل ناامنی های اخیر ولایت دایکندی را هم‌مرز بودن شماری از ولسوالی ها و مناطق ناامن با ولایت های ارزگان و هلمند می‌داند. او در این مورد به خبرنامه گفت:” دلیل ناامن بودن ولایت دایکندی هم‌مرز بودن دایکندی با ولایت های ناامن است. ولسوالی پاتو با ولایت ارزگان هم‌مرز است و بیشتر ولسوالی های هم‌مرز با ولایت های ناامن مورد حمله طالبان قرار می‌گیرد.”

اما در مقابل، گل آقا سجادی سخنگوی پولیس ولایت دایکندی در این مورد به خبرنامه گفت: “در سه ولسوالی ولایت دایکندی تهدیدات بیشتر است و این ناامنی ها زمانی بیشتر شد که ولسوالی پاتو تاسیس شد و قومندان های طالب در آنجا بودند و مجبور شدند به ولسوالی گیزاب ولایت ارزگان بروند و بعد گروه های دیگر طالبان با آنان همکاری کرد تا در این ولایت حمله کنند.”

وضعیت امنیتی ولایت دایکندی به خصوص ولسوالی های کجران و پاتو بدتر می‌شود. این موضوع به عنوان نگرانی جدی برای شهروندان ولایت دایکندی تبدیل شده است
وضعیت امنیتی ولایت دایکندی به خصوص ولسوالی های کجران و پاتو بدتر می‌شود. این موضوع به عنوان نگرانی جدی برای شهروندان ولایت دایکندی تبدیل شده است

احتمال سقوط ولسوالی ها

به گفته مقامات محلی دایکندی، در سه ولسوالی ولایت دایکندی تهدیدات جدی وجود دارد. برخی از مسولان می گویند که شورشیان طالبان در ولسوالی کجران در برخی از خانه ها مستقر می باشند و بر نیروهای امنیتی حمله می‌کنند.

آنان می گویند که اگر پوشش هوایی داده نشود و اوضاع این گونه به پیش برود احتمال می‌رود که ولسوالی های کجران، ناوه میش و پاتو بدست طالبان بی افتد.

با این حال خانم احسانی سخنگوی والی دایکندی در این مورد می‌گوید که اوضاع  فعلا خوب است و تنها در ولسوالی های کجران و پاتو تهدیدات از طرف دشمن است که دو شب پیش در منطقه سیاه چوب ولسوالی سنگ تخت بندر تهدیدات شدید بوده و طالبان قصد حمله بر این منطقه را داشتند. به گفته خانم احسانی اما نیروهای هوایی حمله پیشگیرانه کرده و آنان را هدف قرار دادند.

با توجه به وضعیت روبه وخامت امنیتی، ولایت دایکندی اکنون در معرض حملات شورشیان قرار گرفته و مسولان این ولایت نگران گسترش و افزایش این حملات می باشد. با توجه به این که دایکندی از ولایت های دوردست افغانستان است، به نظر می رسد که پیش از وخامت بیشتر اوضاع در آن، نیاز است تا اقدامات جدی از سوی ساختار امنیتی افغانستان برای بهبود امنیت این ولایت روی دست گرفته شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *