از خاموشی شبکه‌های مخابراتی تا قطع جریان برق؛ آیا مانور قدرت شورشیان طالبان در بادغیس پایان می یابد؟

توسطفرشته فرهنگ

تیر ۸, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

در تازه‌ترین گزارش‌ها از ولایت بادغیس آمده که طالبان از حدود یک هفته بدین سو با انهدام صندوق‌های برق در منطقه سنگ آتش ولسوالی مقر این ولایت، جریان انتقال برق به شهر قلعه نو مرکز بادغیس را قطع کرده اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که حکومت محلی نیز در تلاش وصل دوباره برق وارداتی ترکمنستان به این شهر می باشد.

محمد طاهر عظیمی، آمر شرکت برق – برشنا در ولایت بادغیس دلیل قطع جریان برق از سوی طالبان را جلوگیری نیروهای دولتی از انتقال مواد غذایی به مناطق تحت تسلط آنان در ولسوالی جوند بادغیس عنوان کرده است.

با این حال عبدالعزیز بیگ، رئیس شورای ولایتی بادغیس چهارشنبه هفته گذشته به خبرنامه گفت که: “مدت یک هفته است که برق در بادغیس قطع بوده، آنتن‌های مخابراتی نیز در مناطق طالبان وصل بوده و در مرکز ولایت قطع است و تنها سلام و اتصالات در بادغیس کار می‌کند.”

تهدیدات بلند در مسیرهای ولایت

علاوه بر چالش های فوق، تهدیدهای بلند امنیتی در شاهراه ها و جاده های اصلی منتهی به ولسوالی های ولایت بادغیس از نگرانی های دیگر در این ولایت عنوان می شود. گزارش شده که شاهراه ولسوالی جوند از 8 ماه بدین سو مسدود بوده و به مردم اجازه رفت و آمد و انتقال مواد غذایی از سوی طالبان داده نمی‌شود. شهروندان این ولسوالی نیز از حکومت محلی خواستار بسته شدن مسیرها بر روی انتقال مواد غذایی به مناطق تحت کنترول طالبان شده بودند.

تهدیدهای بلند امنیتی در شاهراه ها و جاده های اصلی منتهی به ولسوالی های ولایت بادغیس از نگرانی های دیگر در این ولایت عنوان می شود
تهدیدهای بلند امنیتی در شاهراه ها و جاده های اصلی منتهی به ولسوالی های ولایت بادغیس از نگرانی های دیگر در این ولایت عنوان می شود

در همین حال بر اساس گزارش ها، مسیرهای منتهی به بالا مرغاب، جوند، اطراف قریه آب‌کمری و شاهراه هرات – بادغیس تحت تهدیدات امنیتی بلند قرار دارد.

بهاوالدین قادس، یکی از اعضای شورای ولایتی بادغیس در گفتگو با خبرنامه گفت: “به غیر از مشکلات قطع برق و شش روز از قطع شبکه‌های مخابراتی، طالبان حملات خود را کم کرده و جنگ به شدت خودش باقی نمانده است.”

آقای بیگ یادآور شد که “بعد از مسدود شدن راه جوند به مدت طولانی، مردم این منطقه پیشنهاد جلوگیری از انتقال مواد غذایی به طالبان را دادند و دولت نیز به حمایت از مردم جوند راه انتقال مواد غذایی به طالبان را مسدود کرده است. و همین نکته باعث شد تا طالبان برق و شبکه‌های تلفنی را قطع کند.”

آقای قادس به وجود آمدن چنین شرایطی را از سوی مردم خوانده گفت: “زمانی که گفتگوهای مردم محلی ولسوالی جوند با طالبان بر سر باز شدن راه به نتیجه‌یی نرسید، مردم نیز از مقامات محلی و دولت خواستند تا بازارها و راه‌های اکمالاتی طالبان را مسدود کنند تا آنان را مجبور به باز شدن راه نمایند اما طالبان بر خلاف باز کردن راه برق و شبکه‌های مخابراتی را قطع کردند.”

10 سال انتظار برای برق

برق وارداتی ترکمنستان به بادغیس در حالی قطع می شود که در ماه اسد سال گذشته، رییس جمهور غنی طی سفری به شهر قلعه نو بادغیس سب استیشن برق این شهر را با ظرفیت 110 کیلووات افتتاح کرد.

این سب استشین که پس از 10 سال انتظار شهروندان ولایت بادغیس افتتاح شد، برای حدود 7 هزار خانواده انرژی توزیع می کند. جریان برق ترکمنستان به بادغیس حدود 52 کیلومتر مسیر را در بر می گیرد.

برق وارداتی ترکمنستان به بادغیس در حالی قطع می شود که در ماه اسد سال گذشته، رییس جمهور غنی طی سفری به شهر قلعه نو بادغیس سب استیشن برق این شهر را با ظرفیت 110 کیلووات افتتاح کرد
برق وارداتی ترکمنستان به بادغیس در حالی قطع می شود که در ماه اسد سال گذشته، رییس جمهور غنی طی سفری به شهر قلعه نو بادغیس سب استیشن برق این شهر را با ظرفیت 110 کیلووات افتتاح کرد

ولایت بادغیس جزء از ولایات ناامن در شمال غرب کشور است که در سال‌های گذشته شاهد حملات طالبان و افزایش حضور آنان در ولسوالی‌ها و روستاها بوده است.

به گفته برخی از مقام‌های محلی این ولایت، در سال جاری، این چندمین بار است که گروه طالبان جریان برق وارداتی ترکمنستان به شهر قلعه نو را قطع می‌کنند.

عبدالغفور ملکزی، والی بادغیس پیش از این گفته است که گروه تروریستی طالبان با هراس از این که مخفیگاه های شان شناسایی نشود، شرکت‌های مخابراتی را تهدید کرده‌اند که فعالیت خود را متوقف سازند.

در همین حال، برخی از شهروندان بادغیس حکومت را در فعال ساختن آنتن‌های شبکه‌های مخابراتی و وصل کردن برق، به کم کاری متهم می‌کنند.

گفتگوی طالبان با بزرگان بادغیس

همزمان با این تحولات در بادغیس، رئیس شورای ولایتی این ولایت می گوید با این که دو روز از گفتگوی بزرگان بادغیس با طالبان می‌گذرد آنان راضی به باز کردن راه ولسوالی جوند نشده اند. آقای بیگ می گوید که شورشیان در عوض بازشدن مسیرهای اکمالاتی شان، تنها متعهد به اتصال برق و شبکه‌های مخابراتی شده اند.

اما گزارش شده که اکنون شهروندان مرکز بادغیس با شهروندان ولسوالی جوند همصدا شده و بر باز شدن راه جوند برای انتقال مواد به ساکنین این ولسوالی تاکید کرده اند. آنان مخالف توافق بر سر وصل شدن برق و شبکه‌های مخابراتی هستند و گفته اند تا زمانی که راه برای مردم ولسوالی جوند از سوی شورشیان باز نشود، توافقی دیگری صورت نگیرد.

مردم ولسوالی جوند که 140 کیلومتر از مرکز ولایت فاصله دارند، مدت 8 ماه را بدون دریافت و انتقال مواد غذایی و دارویی مقاومت کرده و اکنون پس از این مدت طولانی از حکومت خواهان همکاری و حمایت شده‌اند.

مقامات محلی نیز روی خواسته‌های مردمی تاکید کرده با قبول شرط آنان دست به اقدام زده‌اند، اما از سوی رئیس شورای ولایتی این ولایت یادآور می شود که “مقامات محلی نمی‌توانند نیروهای خود را زمینی بفرستند و توانایی باز کردن راه را ندارد مگر این که از روی گفتگو و توافق به نتیجه برسند.”

زبیر عارف، سرپرست سخنگوی وزارت دفاع
زبیر عارف، سرپرست سخنگوی وزارت دفاع

در این مورد زبیر عارف، سرپرست سخنگوی وزارت دفاع به خبرنامه گفت: “عملیات‌های تصفیوی و پلان شده در بادغیس جریان دارد، اکنون وضعیت امنیتی در بادغیس نگران کننده نیست، تمام ساحات که در آن دشمن وجود دارد و شناسایی شده در حال پاکسازی است.”

آقای عارف یادآوری کرد که اکنون وضعیت عمومی در بادغیس در حال بهبودی بوده و آنان تلاش می کنند که مناطق مختلف مورد تهدید و حضور شورشیان را پاکسازی نمایند تا شرایط بهتر شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *