جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

تهدید تازه طالبان؛ فشار فزاینده بر رسانه ها و موجی از واکنش های داخلی و بین المللی

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

طالبان در تازه ترین مورد روز گذشته (3 سرطان) با تهدید رسانه ها گفته اند که اگر تبلیغات بازرگانی ویژه نیروهای امنیتی را متوقف نسازند، تبدیل به هدف نظامی شده و کارمندان آن ها نیز مصئون نمی باشند. طالبان در این تهدید یک هفته به رسانه ها مهلت داده تا این آگهی های بازرگانی را متوقف سازند.

طالبان در یک اعلامیه‌ای گفته اند: “در کابل و بعضی از ولایات دیگر شماری از رسانه ها اعلانات به نام اعلانات تجارتی نشر می‌شود که در آن به جهاد، مجاهدین و طالبان بد و رد گفته می‌شود.”

این تهدید تازه طالبان اما موجی از نگرانی ها را به بار آورده و در عین حال با واکنش های مختلف نیز مواجه شده است؛ واکنش های داخلی و بین المللی.

واکنش های داخلی

دیدبان حمایت از رسانه های آزاد”نی” در مورد این اعلامیه‌ی طالبان اظهار نگرانی کرده و تهدید طالبان را یک یک جنایت بشری گفته است.

مجیب خلوتگر رییس دیده بان حمایت از رسانه های آزاد در اعلامیه ‌ای گفته که: “تهدید کردن کارمندان رسانه ها جنایت بشری است و طالبان باید بدانند که تبلیغات رسانه ها و نشرات بر اساس قوانین نافذه کشور انجام می‌شود.”

مجیب خلوتگر، رییس اجرایی نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان
مجیب خلوتگر، رییس اجرایی نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان

به گفته آقای خلوتگر حکومت افغانستان به عنوان اولین مسوول تامین امنیت شهروندان افغانستان مکلف است که امنیت خبرنگاران را تامین کند.

در همین حال آقای خلوتگر در این مورد به خبرنامه نیز گفت: “رسانه ها وظایف شان را بر اساس قوانین نافذه کشور انجام داده است و طالبان حق ندارند که به رسانه ها محدودیت ایجاد کنند. رسانه ها نباید بر اساس تهدید طالبان نشرات و برنامه های شان را تغییر بدهند.”

همزمان با این ریاست جمهوری افغانستان نیز امروز اعلام داشته که تهدید و حمله بر آزادی بیان و رسانه ها تحت هر عنوان در مغایرت با ارزش های اسلامی و انسانی می باشد. ریاست جمهوری آزادی بیان را از دستاوردهای دولت و ملت افغانستان عنوان کرده و گفته که این موضوع با قربانی های فراوانی بدست آمده سات.

در خبرنامه دفتر ریاست جمهوری آمده است که حکومت وحدت ملی با اقدامات مسولانه همواره تلاش کرده تا از این ارزش ها حفاظت و زمینه رشد آن را فراهم سازد. این اعلامیه تاکید کرده که حکومت از طریق ایجاد “کمیته مشترک جکومت و رسانه‌ها” و همچنان تصویب طرزالعمل مصونیت خبرنگاران، تمام تلاش خود را برای تامین امنیت خبرنگاران، دفاتر رسانه ها و فعالیت رسانه‌ای انجام داده و از هر کوششی در این راستا دریغ نخواهد کرد.

همزمان با این فهیم دشتی رییس اتحادیه ملی خبرنگاران در این مورد گفته که رسانه های افغانستان در چهارچوب دولت عمل می‌کنند و بالاتر از قوانین افغانستان هیچ گروهی حق تعیین و تکلیف به رسانه های افغانستان ندارد.

واکنش های بین المللی

همزمان با واکنش های تند داخلی به تهدید اخیر رسانه ها از سوی طالبان، سفارت آمریکا نیز واکنش نشان داده و از طالبان خواسته تا دست از تهدید خبرنگاران بردارند. جان بس سفیر آمریکا در تویتی نوشته است که خبرنگاری جرم نیست بلکه یک ارزش خدمات عمومی جهانی است.

به گفته سفیر آمریکا رسانه ها از دستاوردهای 18 ساله افغانستان است. او تاکید کرده که اگر خشونت علیه خبرنگاران و غیرنظامیان تشدید شود، مردم افغانستان به صلح و امنیت نمی‌رسند.

همزمان با واکنش های تند داخلی به تهدید اخیر رسانه ها از سوی طالبان، سفارت آمریکا نیز واکنش نشان داده و از طالبان خواسته تا دست از تهدید خبرنگاران بردارند
همزمان با واکنش های تند داخلی به تهدید اخیر رسانه ها از سوی طالبان، سفارت آمریکا نیز واکنش نشان داده و از طالبان خواسته تا دست از تهدید خبرنگاران بردارند

همزمان با این سفارت انگلستان نیز در تویتی به این تهدید خبرنگاران و رسانه ها واکنش نشان داده است. سفارت بریتانیا گفته که تهدید رسانه و خبرنگاران شجاع با اهداف بیان شده طالبان و نیت آن ها برای صلح و نقش شان در حکومت نمی خواند. این سفارت گفته که پیشرفت های هیجده سال گذشته به شمول عرصه رسانه ها باید محافظت گردد.

در همین حال نمایندگی سازمان ملل در افغانستان نیز اعلام  داشته که نگران تهدید تازه طالبان علیه رسانه‌ها در کشور است.

یوناما امروز سه‌شنبه(4سرطان) در یک خبرنامه گفته است، شدیدا نگران تهدید تازه علیه رسانه‌های افغانستان می‌باشد و مجددا خواهان دفاع از حقوق خبرنگاران و دیگر کارمندان رسانه‌ای گردیده است. یوناما افزوده است، آزادی رسانه‌ها برای تأمین صلح، عدالت و حقوق بشر ضروری است.

تهدید رسانه ها از سوی طالبان در حالی مطرح می شود که یافته های یک گزارش نشان می دهد که در شش ماه اول سال 2019 خشونت علیه خبرنگاران 50 درصد کاهش یافته است. نی یا دفتر حمایت از رسانه های آزاد افغانستان گفته که دلایل کاهش خشونت علیه خبرنگاران، کاهش حملات انتحاری و انفجاری و محتاطانه عمل کردن رسانه ها می باشد. با وجود همه این نگرانی ها نسبت به وضعیت رسانه ها و رسانه گران، یافته های این گزارش دلگرمی تازه ای نیز در عرصه خبرنگاری و رسانه ها در افغانستان پنداشته می شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان