جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

روند موازی جنگ و صلح افغانستان؛ از قربانی های گسترده انسانی تا امیدها به استراتژی جدید نظامی- امنیتی

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور افغانستان اخیرا اعلام داشته که روزانه حداقل ۵۰ تن در کشور در مبارزه با تروریزم قربانی می‌شوند و این نشان می‌دهد افغانستان در خط مقدم مبارزه با تروریزم قرار دارد.

حمدالله محب سه‌شنبه (۲۸جوزا) در دهمین نشست امنیتی در شهر اوفای روسیه گفته است که: “تروریستان و قاچاقبران مواد مخدر دو روی یک سکه هستند، مواد مخدر به عنوان منبع عایداتی اصلی تروریزم شناخته می‌شود که ارزش سالانه آن به میلیاردها دالر می‌رسد و مبارزه با این پدیده‌، مستلزم اقدامات منسجم و مشترک است.”

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور تاکید کرده که: “هزاران تن در منطقه، برای پیوستن به گروه‌های تروریستی به صورت غیرقانونی از سرحدات عبور و مرور می‌کنند، آموزش می‌بینند و شهروندان ما را هدف قرار می‌دهند؛ از همین‌رو همکاری مشترک در راستای مدیریت سرحدات‌ در منطقه و تجهیز قوای سرحدی با تکنالوژی مورد نیاز جهت مبارزه با تهدیدها ضروری می‌‎باشد.”

این اظهارات آقای محب در حالی مطرح می شود که شورشی گری در سراسر افغانستان ادامه دارد و همزمان با آن روند گفتگوها برای رسیدن به صلح و تعامل بین الافغانی نیز در جریان است.

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور تاکید کرده که: "هزاران تن در منطقه، برای پیوستن به گروه‌های تروریستی به صورت غیرقانونی از سرحدات عبور و مرور می‌کنند، آموزش می‌بینند و شهروندان ما را هدف قرار می‌دهند
مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور تاکید کرده که: “هزاران تن در منطقه، برای پیوستن به گروه‌های تروریستی به صورت غیرقانونی از سرحدات عبور و مرور می‌کنند، آموزش می‌بینند و شهروندان ما را هدف قرار می‌دهند

جنگ و صلح روند موازی

با توجه به گفتگوهای صلح که به یک روند عملی تبدیل شده و در بیش از یک سال گذشته روی میز قرار دارد، اما جنگ به ویژه از آغاز سال جاری تا کنون ادامه داشته و شدت پیدا کرده است.

به باور برخی از آگاهان امنیتی کشور بخشی از فشارها در میدان های نبرد به خاطر این است که افغانستان از روند گفتگوهای صلح بیرون می باشد.

مقدم امین، آگاه مسائل امنیتی در صحبت به خبرنامه گفت: ” 9 ماهی که از بحث صلح می‌گذرد هنوز هم جایگاه افغانستان به عنوان یک طرف مهم تعریف نشده است، جایگاه مردم افغانستان نیز به عنوان یک واقعیت ملی تعریف نشده، جنگ نیز میان تروریزم و امریکایی‌ها ادامه دارد و صلح هم میان تروریستان و امریکایی‌ها است که این‌ها روی چه میکانیزم می‌توانند قضیه افغانستان را ختم شده اعلام کنند. در صورتی که به حکومت افغانستان به عنوان طرف گفتگو هیچ سهمی داده نشده است.”

تا کنون 6 دوره از گفتگوهای صلح با شورشیان در قطر می‌گذرد. با این‌که هنوز زمان دقیق آغاز دور هفتم مذاکرات امریکا و طالبان در قطر مشخص نیست، برخی منابع آگاه می‌گویند اگر این دور از مذاکرات به نتیجه نرسد، ممکن است گفت‌وگوهای صلح برای مدت طولانی به تعویق بیافتد.

همزمان با این رایزنی های آمریکا برای آغاز دور تازه گفتگوهای صلح با طالبان و تاکید بر شروع گفتگوهای بین الافغانی، رییس هیات معاونت سیاسی ملل متحد در افغانستان(یوناما) از کشورهایی که از پروسه صلح افغانستان حمایت می‌کنند و بر طالبان نفوذ دارند، خواسته تا اقداماتی را روی دست گیرند که روند صلح سرعت یابد.

تادامیچی یاماموتو در سخنرانی روز چهارشنبه (۲۹ جوزا) در مقر شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است، مردم افغانستان شش هفته قبل جرگه مشورتی صلح را دایر کردند و در مناطق مختلف همایش‌هایی برای صلح برگزار می‌شود.

تادامچی یاماموتو، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان
تادامچی یاماموتو، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان

آتش بس از ایده ال های مصالحه

نمایندگان طالبان 6 دوره است که در گفتگوهای صلح شرکت کرده‌اند و همچنان برای رسیدن به توافق صلح در کشورهای منطقه نیز سفر کرده و اظهار نظر نموده اند اما هنوز هم نه تنها آتش بس را قبول نکرده بلکه عملیات های خود را نیز شدت بخشیده اند.

با توجه به وضع موجود اما مقامات افغان باور دارند که استراتژی جدید جنگی آن ها طالبان را وادار در وضعیت ضعیفی قرار خواهد داد. حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور در گفتگوی با طلوع بیان کرده بود که در چهار ماه آینده کمر طالبان را خواهند شکست. در پی این اظهارنظرها برخی از آگاهان نیز به این باورند که نیروهای امنیتی دولتی موضع برتری را در مقابل طالبان بدست آورده و برنامه‌های منظم تر و جدی‌تر امنیتی را در پیش گرفته اند.

در همین حال زبیر عارف، سرپرست سخنگوی وزارت دفاع در گفتگو با خبرنامه به برنامه‌های جدیدی نیروهای دفاعی اشاره کرده و گفت: “از زمان اعلام پلان عملیاتی دشمنان افغانستان ما به جای یک پلان عملیاتی یک پلان امنیتی را اعلام کردیم اما زمانی که آنان دست به حملات زدند ما نیز برنامه را تغییر دادیم زیرا نیروهای ما هر روز نسبت به روز دیگر مجهزتر می‌شوند و این حملات را به عقب رانده و یک حالت جدی دفاعی را روی دست گرفتیم.”

همزمان با این سرپرست سخنگوی وزارت دفاع در مورد مناطق با تهدیدات امنیتی بالا نیز گفت: “عملیات‌های پلان شده و تصفیوی ما بیشتر در مناطق مورد تهدید بالا است. ولایاتی چون قندهار، غور، فاریاب، بغلان، قندوز و بدخشان، مناطقی هستند که در آن دشمنان ما جای دارند. ما دیروز در اخرین و تازه‌ترین عملیات خود در غورماچ ولسوالی بادغیس 16 تن سرگروهان و قومندانان طالبان را از بین بردیم.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان