جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

بازگشت با دست پر؛ مصطفی عمر صدیق دانش آموز قندهاری برنده مدال طلای المپیاد ساینسی از هند

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

در هشتمین دوره المپیاد علوم ساینس سال جاری که از تاریخ 19 تا 26 ماه جاری میلادی در دانشگاه امیتی هند برگزار شده، یک دانش آموز افغان از ولایت قندهار از میان دانش‌آموزانان 12 کشور، برترین مدال این المپیاد را بدست آورده است.

مصطفی عمر صدیق دانش‌آموز صنف نهم از مکتب محمد وزیر گل خان یکی از لیسه‌های خصوصی قندهار است که امسال در این المپیاد بین ‌المللی شرکت داشته است.

مدیر این مکتب به خبرنامه گفت که: “از تمام افغانستان 38 دانش‌آموز شرکت کرده بودند و از ولایت قندهار نیز 3 شاگرد بود که هر سه با گرفتن مدال طلا و نقره به کشور بازگشتند.”

مصطفی عمر صدیق، عمران صدیق و محمد شریف مومند از جمله سه دانش آموزی است که از این مکتب مدال آورده اند.

مصطفی عمر صدیق دانش‌آموز صنف نهم از مکتب محمد وزیر اکبرخان یکی از لیسه‌های خصوصی قندهار است که امسال در این المپیاد بین ‌المللی شرکت داشته است
مصطفی عمر صدیق دانش‌آموز صنف نهم از مکتب محمد وزیر گل خان یکی از لیسه‌های خصوصی قندهار است که امسال در این المپیاد بین ‌المللی شرکت داشته است

تجربه‌یی شیرین

عمر صدیق که تازه‌ترین تجربه‌اش را با بهترین نتیجه پشت سر گذاشته با 14 سال سن تلاش دارد تا آینده درخشانی را برای خود رقم زند. او می گوید که دوست دارد یک بازرگان شود.

او ریاضی را بیشتر از هر مضمونی در مکتب دوست دارد به این جهت، توانسته وارد یک مسابقه بین‌المللی در این زمینه گردد.

از فامیلی 7 نفری با اقتصاد متوسط رو به بالا می‌آیند که پدرش معالج چشم در قندهار است. عمر صدیق فرزند ارشد خانواده است و با حمایت‌های والدینش درس می‌خواند.

این دانش آموز در مورد احساس خود در زمانی که برنده المپیاد اعلان شد به خبرنامه گفت: “حس خوب و وصف نشدنی بود. زمانی که در آخر برنامه نام مرا صدا کردند و گفتند که عمر صدیق برترین مدال طلا را گرفته است و با بالاترین نمره این مسابقه را پشت سر گذاشته است.”

المپیاد علوم ساینس

دانش آموزان مکتب محمد وزیر گل خان مهمند اولین تجربه خود را در المپیاد علوم ساینس که هر ساله با اشتراک کشورهای مختلف و در سطح بین ‌الملل برگزار می‌شود، کرده اند.

کشورهایی چون تاجکستان، ازبکستان، هند، نیپال، قزاقستان، امارات متحده عرب و ترکیه از جمله کشورهایی بودند که در این المپیاد حضور داشته‌اند.

دانش آموزان مکتب محمد وزیر گل خان مهمند اولین تجربه خود را در المپیاد علوم ساینس که هر ساله با اشتراک کشورهای مختلف و در سطح بین ‌الملل برگزار می‌شود، کرده اند
دانش آموزان مکتب محمد وزیر گل خان مهمند اولین تجربه خود را در المپیاد علوم ساینس که هر ساله با اشتراک کشورهای مختلف و در سطح بین ‌الملل برگزار می‌شود، کرده اند

شرکت در این مسابقه آزاد است و شاگردان داوطلب می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. از افغانستان بر علاوه مربیان دانش‌آموزان، 45 نفر در این المپیاد حضور داشته‌اند.

هم‌چنان مکاتب افغان — ترک نیز با حضور 18 دانش‌آموزش در این دور مسابقات، با شش مدال طلا، شش مدال نقره و شش مدال برونز به کشور برگشته اند.

عمر صدیق گفت: “زمانی که خواستیم در این مسابقه شرکت کنیم در بین صنوف مکتب مسابقات را برگزار می‌کردیم و بیشتر از همیشه با اساتید مکتب دروس را تمرین می‌کردیم.”

در ابتدا این سه دانش‌آموز از ولایت قندهار امتحان انلگیسی ابتدایی را در خود ولایت پشت سر گذاشته و سپس رهسپار هند شده‌اند که در آن جا نیز در اول امتحان عمومی کتبی از تمام دانش آموزان گرفته شده و در امتحان دوم که به صورت عملی بوده از چهار بخش علوم ساینسی (کیمیا، فزیک، بیالوژی، ریاضی) به صورت عمومی برگزار شده و مصطفی عمر صدیق توانسته برنده شود.

برنده شدن آقای صدیق از آن جهت اهمیت ویژه ای دارد که او از ولایت قندهار توانسته به مسابقات راه یابد و مدال طلا را بدست آورد. دانش آموزان ولایات ناامن همواره از نگرانی های جدی بوده و نبود امنیت برای آن ها چالش زا بوده است. با این حال عمر صدیق توانسته علاوه بر مکتب به فراگیری زبان نیز روی آورد. او از نمونه های استعدادهای درخشانی است که در سطح افغانستان حضور دارند؛ استعدادهای که تنها نیاز به زمینه ای برای ظهور دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان