جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

منارجام؛ آیا سیلاب بخشی از تاریخ افغانستان را خواهد برد؟

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

گزارش ها از ولایت غور می رساند که منار جام در این ولایت در آستانه نابودی قرار دارد. تصاویر گرفته شده از منارجام، نشان می دهد که اطراف آن را سیلاب گرفته و خطر تخریب آن به شدت محسوس است.

هشدارهای جدی

مقامات محلی در غور از وضعیت وخیم و آسیب پذیری منارجام ابراز نگرانی می کنند. عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور پنج شنبه هفته گذشته به خبرنامه گفت که سیلاب ها منار جام را تهدید می کند. او گفت که بستر رودخانه را سیلاب پر کرده، آب دریا از بستر منحرف شده و مستقیماً بالای منار جام جریان دارد.

با این که سیلاب ها اطراف منار جام را نیز فرا گرفته اما آقای خطیبی می گوید که:”تا هنوز بدنه منار جام پا برجاست. اداره محلی، جلسه کمیته حوادث دایر کرده و به 200 نفر نیروی بشری هدایت عاجل داده شده تا آب را از بالای منار جام انحراف بدهند.”

Manarjam

بازسازی منارجام

نگرانی ها در باره تخریب منار جام در حالی شدت گرفته که اخیرا، عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت افغانستان در کمیته اجرایی فرهنگ و هنر گفته بود که به زودی کار مرحله ابتدایی بازسازی منارجام غور آغاز می شود.

پیش از این گزارش شده بود که منارجام در آستانه ریزش قرار دارد و در صورتی که به وضعیت آن رسیدگی نشود، احتمال نابودی این بنای تاریخی افغانستان وجود دارد.

آقای عبدالله به روز پنج شنبه نیز در صفحه فیسبوک خود نگاشته است که قبلاً هیأتی را از وزارت اطلاعات و فرهنگ و یونسکو به ولایت غور فرستاده بود تا وضعیت منار جام را بررسی نمایند. در این مطلب گفته شده که “به وزارت اطلاعات و فرهنگ و سازمان یونسکو وظیفه سپرده شد تا هرچه زودتر تیم تخنیکی مجرب را به منظور جلوگیری از تخریب بیشتر ساحۀ منار جام و کار روی اقدامات بعدی به ولایت غور بفر‌ستند.”

با این حال آقای خطیبی روز پنج شنبه گذشته به خبرنامه گفت که”تا هنوز برای بازسازی این بنای تاریخی هیچ اقدامی از سوی حکومت صورت نگرفته است. ولی از دو روز به این طرف بعد از آن که در صفحه های اجتماعی سر و صدا بلند شده، وزارت اطلاعات و فرهنک ارتباطات خود را با اداره محل محکم تر کرده و لحظه به لحظه از اداره محلی معلومات می گیرد.”

Manarjam

سابقه تاریخی

ولایت غور یکی از ولایت‌های مرکزی افغانستان است که زمانی پایتخت امپراطوری غوریان بوده. این امپراطوری بخش هایی از ایران و افغانستان را تشکیل می داد.

بنای تاریخی “منار جام” از آثار باستانی قرن ١٢ میلادی است که در جمع میراث فرهنگی یونسکو قرار دارد. با این حال این منار کمتر مورد توجه عمومی قرار داشته است.

این منار در تنگی جام در تقاطع دریاهای جام و هریرود موقعیت دارد. منار جام ۶۵ متر طول دارد و نمای بیرونی آن از کاشی‌های به‌رنگ فیروزه و رسم الخط قدیم اسلامی ساخته شده است. در داخل این منار زینه‌هایی دارد که زمینه دست یابی به بلندترین نقطه آن را مهیا می سازد.

منار جام در سال ۲۰۰۲ میلادی توسط مرکز حفظ میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث فرهنگی جهان ثبت شد. اما اکنون نگرانی های گسترده ای وجود دارد که این بنای تاریخی افغانستان بر اثر سیلاب ها از بین برود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان