رویارویی دیگران و رییس جمهور؛ آیا شورای کاندیداهای ریاست جمهوری گفتمان پس از اول جوزا را عملی می توانند؟

توسطجاوید نوید

اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

دو روز بعد، چهارشنبه اول جوزا است. در این روز معیاد کار رییس جمهور افغانستان مطابق قانون به پایان می رسد. اما دادگاه عالی افغانستان ادامه کار رئیس‌ جمهور اشرف غنی را تا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که قرار است به تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار شود، تایید کرده است.

این در حالی است که امروز محمدحنیف اتمر رییس دسته انتخاباتی صلح و اعتدال و نیز عضو شورای کاندیداهای ریاست جمهوری در نشست خبری در کابل تاکید کرده که اول جوزا یک روز مهم برای قانون اساسی و قانونیت در کشور است. او گفته که نوع عملکرد در این روز، صلح و ثبات ملی، دموکراسی و پایبندی سیاسیون به ارزش های مردم سالاری را به آزمایش می نشیند و تصریح کرده که روز مهم امتحان برای رییس جمهور خواهد بود. او افزوده که انتخابات دوبار به تاخیر افتاده و هیچ ضمانت وجود ندارد که حکومت بار دیگر، انتخابات را به تاخیر نیاندازد.

اهمیت موضوع: اهمیت اول جوزا در این است که از منظر اپوزیسیون، افغانستان بعد از این تاریخ وارد فاز جدید سیاسی خواهد شد. با آن که حکومت افغانستان گفته که حکومت سرپرست و موقت مخالف قانون اساسی می باشد، اما اپوزیسیون دست کم تا به حال بر موضع حکومت سرپرست تاکید کرده و در عین حال نسبت به پیامدهای کنار نرفتن رییس جمهور غنی هشدار داده اند. هر چند، آن ها از اقدامات شان در این سناریو سخنی نزده اما به نظر می رسد که راهکارهای عملی را نیز برای به چالش کشیدن رییس جمهور روی دست دارند.

امروز محمدحنیف اتمر رییس دسته انتخاباتی صلح و اعتدال و نیز عضو شورای کاندیداهای ریاست جمهوری در نشست خبری در کابل تاکید کرده که اول جوزا یک روز مهم برای قانون اساسی و قانونیت در کشور است
امروز محمدحنیف اتمر رییس دسته انتخاباتی صلح و اعتدال در نشست خبری در کابل تاکید کرده که اول جوزا یک روز مهم برای قانون اساسی و قانونیت در کشور است

پیشینه موضوع: محمد حنیف اتمر یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری برای اولین بار در سال گذشته خورشیدی از طرح حکومت سرپرست سخن گفت و خواهان پایان کار حکومت ملی پس از اول جوزا شد؛ تاریخی که در قانون اساسی به عنوان موعد مقرر پایان کار رییس جمهور در صورت برگزاری انتخابات در سال پنجم کاری او تعیین شده است.

آقای اتمر اما به تاریخ  ۵ حمل سال جاری خورشیدی در بلخ  طرح حکومت سرپرست را دوباره تکرار کرد. با این حال، پس از تشکیل شورای ۱۲ نفری نامزدان ریاست جمهوری در ماه های گذشته طرح حکومت سرپرست بیشتر مورد توجه قرار گرفته و از سوی این نامزدان هرازگاهی مطرح می شود. با این حال، اما نکته جالب این جاست که اکنون شورای کاندیدان ریاست جمهوری امروز دوشنبه (30ثور) گفته که طرح سرپرستی حکومت پس از اول جوزا را در جلسه ای با اشتراک دیپلمات های خارجی از کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، روسیه، پاکستان، جاپان، هالند، هندوستان، تاجیکستان، یونما، ناتو و بنیاد آغا خان نیز ارائه کرده است.

وضعیت موجود: همزمان با این که مخالفان سیاسی رییس جمهور و شورای نامزدان ریاست جمهوری روی حکومت سرپرست پافشاری می کنند، ارگ ریاست جمهوری نیز در واکنش به اظهارات امروز این شورا گفته است که حکومت موقت و یا سرپرست خلاف قانون اساسی و نظام است و احزاب و اشخاص سیاسی نمی توانند قانون را به میل خود تفسیر کنند.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری در واکنش به کنفرانس امروز (دوشنبه30ثور) شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری گفته است که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری شان حرف تازه نداشته، صرفاً صحبت های قبلی خود را تکرار نمودند.

از سوی دیگر مخالفان رییس جمهور هشدار داده اند که اگر سران حکومت به قانون اساسی در اول جوزا احترام نگذارند باعث بحران در کشور خواهد شد و اگر از دستگاه حکومتی سوء استفاده کنند و بر دادگاه عالی فشار وارد کنند و از نیروهای امنیتی سوء استفاده نمایند، بی ثباتی سیاسی حتمی می شود.

هم چنان این مخالفان افزوده اند که تداوم کار رییس جمهور را به خیر صلح وثبات در کشور نمی دانند و تاکید کرده که هیج تضمینی وجود ندارد که برای بار سوم انتخابات به تاخیر نیافتد.

هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

نکته پایانی:  دو روز دیگر اول جوزا است و احتمال سرآغاز رویاروی رییس جمهور غنی و مخالفان سیاسی او بر سر مدیریت قدرت سیاسی پس از این تاریخ. هر دو جانب در تلاش اند تا به کارکرد خود مشروعیت داده و بتوانند بر دیگری غالب شوند. برخی ها نیز از سیاسیون افغانستان خواسته است که اختلافات  شان را از راه تفاهم و با استفاده از روش‌های مسالمت آمیز حل و فصل نمایند. موضع نمایندگان آمریکا در باره انتخابات و تاکید آن ها برای برنامه ریزی یک انتخابات قابل اعتماد و به موقع، شفاف و با اعتبار امر تازه ای است که نشان می دهد که نگرانی های جدی پیرامون شفافیت انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد. با این نگرانی نیز برخی از تحلیل گران می گویند که بعد از اول جوزا اشرف غنی می تواند که کرسی خودش را حفظ کند اما شماری دیگر از تحلیل گران می گویند که در صورت کنار نرفتن رییس جمهور از کرسی کشور شاهد یک بحران جدید خواهد شد و مخالفان سیاسی وی ممکن است که او را از قدرت سیاسی کنار بزند؛ امری که دست کم در شرایط کنونی با توجه به تحرک ضعیف مخالفین سیاسی وی بعید به نظر می رسد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *