جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

آخرین تحولات مصالحه افغانستان؛ از مذاکرات خلیل‌زاد با دهلی نو تا تأکید بر گفتگوهای بین‌الافغانی

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

ششمین دور گفت‌وگوها میان نمایندگان گروه طالبان و زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده و تا کنون ادامه دارد. در این میان، یک روز نیز به عنوان تعطیل اعلام شده و اما این گفتگو دوباره از سر گرفته شده است.

سفر خلیل‌زاد به هند

همزمان با گفتگوهای دوحه، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور مصاحله در بازدیدی از هند با مقام‌های این کشور در باره مذاکرات قطر و نقش کشورهای منطقه در روند صلح افغانستان گفتگو کرده است. آقای خلیلزاد درباره عدم استفاده از خاک افغانستان برای اهداف تروریستی در برابر کشورهای دیگر نیز صحبت کرده است. در همین حال او با مقامات هندی روی حفظ دستاوردهای ۱۸ سال گذشته‌ مردم افغانستان در گفتگوهای صلح به توافق رسیده است.

آقای خلیلزاد گفته که هند از تلاش‌های امریکا در روند صلح افغانستان استقبال کرده و او حمایت هند را در تقویت شکل گیری اجماع بین‌المللی در باره صلح افغانستان موثر دانسته است.

همزمان با گفتگوهای دوحه، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور مصاحله در بازدیدی از هند با مقام‌های این کشور در باره مذاکرات قطر و نقش کشورهای منطقه در روند صلح افغانستان گفتگو کرده است
همزمان با گفتگوهای دوحه، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور مصاحله در بازدیدی از هند با مقام‌های این کشور در باره مذاکرات قطر و نقش کشورهای منطقه در روند صلح افغانستان گفتگو کرده است

شک به اراده طالبان

همزمان با گفتگوهای قطر، ریاست اجراییه افغانستان می‌گوید که به اراده سیاسی طالبان در گفتگوهای صلح شک داشته و به این جهت، این گروه به آتش‌بس و گفتگوهای بین الافغانی علاقمند نیست.

فریدون خوزون معاون سخن‌گوی ریاست اجراییه گفته است: “ما به اراده طالبان شک داریم به این دلیل که آنان نه به آتش بس حاضر می شوند و نه هم به گفت‌وگوهای بین الافغانی حاضر می شوند.”

دوستم و طرح برگزاری لویه‌جرگه

در همین حال، عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفته که طرح لویه‌جرگه مشورتی صلح از او بوده اما از این طرح استفاده درست صورت نگرفته است.

آقای دوستم این سخنان را در میان شماری از شهروندان ولایت جوزجان مطرح کرده و تصریح نموده که”طرح برگزاری لویه‌جرگه از طرف من بود، که متأسفانه به گونه درست آن از این جرگه استفاده نکردند، آب را ندیده موزه را از پا کشیدند و من با گفته‌های رییس جمهور در جرگه مخالف هستم.”

عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان
عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان

تأکید بر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی

در ادامه تحولات صلح افغانستان نیکولاس کی، نماینده غیرنظامی ناتو گفته که گفتگوهای صلح زمان‌گیر‌است و نیاز دارد تا با صبر این روند ادامه یابد.

آقای کی که به مزارشریف رفته‌ بر گفتگوهای صلح میان افغان‌ها تاکید کرده و گفته که تلاش‌ها جریان دارد تا گفتگوها میان افغان‌ها هر چه زودتر آغاز شود.

آقای کی گفته: “البته بحث بسیار مهم مذاکرات بین الافغانی است. مذاکرات بین الافغانی بسیار مهم است و اهمیت آن اینست که افغان‌ها خودشان تصمیم بگیرند که در آینده چه نوع حکومت می‌خواهند و سرنوشت شان‌را تعیین کنند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان