جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

آخرین تحولات صلح افغانستان؛ از کاهش اختلاف نظرها میان طالبان و آمریکا تا واکنش های متفاوت به جرگه مشورتی صلح

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

اختلاف نظر کمتر شده است

در ادامه تحولات صلح افغانستان، گروه طالبان از کم‌تر شدن فاصله در گفتگوهای صلح با امریکا در قطر خبر داده است. گزار شده که  هردو جانب پیشنهادی را برای خروج نیروهای ناتو از افغانستان ارائه کرده اند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه با ارسال پیامی صوتی به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته که هردو جانب پیشنهادات شان را مبنی بر برنامه خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان طرح کرده اند.

زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان همچنان بر برقراری یک آتش بس تاکید کرده است. اما گروه طالبان هرگونه آتش بس را تا زمانی که نیروهای امریکایی و ناتو از این کشور خارج نشوند، رد کرده است.

در ادامه تحولات صلح افغانستان، گروه طالبان از کم‌تر شدن فاصله در گفتگوهای صلح با امریکا در قطر خبر داده است
در ادامه تحولات صلح افغانستان، گروه طالبان از کم‌تر شدن فاصله در گفتگوهای صلح با امریکا در قطر خبر داده است

طالبان مانع اصلی صلح

در همین حال، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان در دیداری با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، طالبان را مانع اصلی دست یافتن به صلح خوانده و گفته که: “تلاش‌های جدی از سوی ایالات متحده امریکا برای دست‌یافتن به صلح آغاز شده است. در این راستا مذاکرات میان نمایندگان ایالات متحده و طالبان ادامه دارد. حکومت و مردم افغانستان به صلح عادلانه و پایدار متعهدند. اما طالبان هنوز مانع اصلی صلح هستند چون به مذاکرات بین‌الافغانی همه شمول و رودررو با حکومت و مردم افغانستان آماده نیستند.”

پایان لویه جرگه

همزمان با این تحولات، لویه جرگه مشورتی صلح پس از پنج روز، دیروز جمعه پایان یافت و شرکت کنندگان این جرگه، قطع نامه ۲۳ ماده‌‌ای را به رییس جمهوری سپردند. رییس جمهور افغانستان نیز قطع‌نامه این لویه جرگه را نقشه راه و برنامه عمل دولت افغانستان خوانده است.

واکنش‌ها

جرگه مشورتی صلح با واکنش شدید طالبان و مخالفان سیاسی حکومت مواجه شده است. طالبان لویه جرگه مشورتی صلح را نمایشی خوانده و هدف آن را کشیدن رییس جمهور غنی از انزوا عنوان کرده است. این گروه با اعلام آتش بس که خواست اعضای این لویه جرگه بود نیز مخالفت کرده است.

جرگه مشورتی صلح با واکنش شدید طالبان و مخالفان سیاسی حکومت مواجه شده است
جرگه مشورتی صلح با واکنش شدید طالبان و مخالفان سیاسی حکومت مواجه شده است

همزمان با این، در واکنش به این جرگه، رییس اجرایی افغانستان نیز گفته که جرگه مشورتی صلح باید پس از توافق صلح برگزار می‌‌شد.

به گفته عبدالله عبدالله در نشست شورای رهبری مصالحه، موضوعات مشابه به قطع نامه این جرگه، مطرح و تصمیم گرفته شده بود و این جرگه کدام دست آورد تازه نداشته است.

محمدحنیف اتمر رییس تیم انتخاباتی صلح و اعتدال نیز در واکنش به لویه جرگه مشورتی صلح آن را جرگه سفارشی خوانده و گفته که این جرگه باعث ایجاد دودستگی و نفاق میان مردم و جریانات مطرح سیاسی کشور گردیده است.

حمایت سازمان ملل و ناتو

در ادامه تحولات صلح افغانستان، با وجود واکنش‌های که لویه جرگه مشورتی صلح دارد، دفتر معاونت سازمان ملل متحده در افغانستان (یوناما) و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از پیشنهادات «لویه جرگه مشورتی صلح» افغانستان حمایت کرده اند.

یوناما در اعلامیۀ گفته که خواست «لویه جرگه مشورتی» در بارۀ برقرار آتش بس برای فراهم آوری زمینه صلح در افغانستان کمک کرده و زندگی افغان‌ها را نجات می‌دهد.

دفتر معاونت سازمان ملل متحده در افغانستان (یوناما) و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از پیشنهادات «لویه جرگه مشورتی صلح» افغانستان حمایت کرده اند
دفتر معاونت سازمان ملل متحده در افغانستان (یوناما) و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از پیشنهادات «لویه جرگه مشورتی صلح» افغانستان حمایت کرده اند

به زمین‌گذاشتن سلاح

در حالی که ششمین دور گفت‌وگوهای زلمی خلیل‌زاد و طالبان وارد چهارمین روز گردیده است، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان امروز اعلام داشته که طرف‌ها، پس از یک توافق صلح باید سلاح‌های شان را به زمین بگذارند.

او تأکید کرده‌ که ایالات متحده برای کاهش خشونت‌ها در افغانستان آماده است: «به‌زمین گذاشتن سلاح‌ها از سوی تمامی طرف‌ها، برآیند هرگونه روند صلح است. توافق تمام طرف‌ها برای کاهش خشونت‌ها یک گام ضروری برای دست‌یابی به این برآیند است.»

آقای خلیل‌زاد، این اظهاراتش را در تویترش نگاشته است. ظاهرأ این نوشتۀ خلیل‌زاد، در واکنش به گفته‌های اخیر طالبان است که گفته بودند، زلمی خلیل‌زاد باید این را فراموش کند که ما سلاح مان را به زمین بگذاریم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان