جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

چهره‌های منتخب مجلس نمانیدگان(31)؛ مسیر زندگی 15 نماینده از ولایات پکتیا، کاپیسا، بلخ، ننگرهار، ارزگان، جوزجان، هرات، پروان، لغمان

خواندن 10 دقیقه
0
(0)

یار باز حمیدی، پکتیا

یار باز حمیدی در سال 1359 در مرکز ولایت پکتیا متولد شد. آقای حمیدی در سال 1380 از لیسه عبدالحی گردیزی فارغ شد و پس از سپری کردن آزمون کانکور وارد دانشکده طب دانشگاه ننگرهار شد و در سال 1387 موفق شد تخصص خود را در رشته ارتوپیدی از این دانشگاه بدست آورد.

آقای حمیدی برای ادامه تحصیلات برای گرفتن فوق تخصص وارد هندوستان شد و موفق گردید در سال 1391 سند فوق تخصص خود را در بخش ارتوپیدی از یکی از دانشگاه های هندوستان بدست آورد.

آقای حمیدی پیش از اینکه در انتخابات پارلمانی نامزد شود، مدتی به حیث مشاور وزارت صحت عامه ایفای وظیفه کرده و مدتی نیز در شفاخانه وزیر محمد اکبر خان به حیث متخصص بخش ارتوپیدی خدمت کرده است.

آقای حمیدی مربوط به قوم پشتون است و از قبیله منگل می‌باشد.

yar baz

محمد اقبال صافی، کاپیسا

انجنيرمحمداقبال صافى فرزند سيد آقا درسال 1348 در ولسوالى کوهستان دوم کاپيسا به دنیا آمده است.

او از ليسۀ محمود راقى فارغ گرديده و در جهاد عليه اتحاد شوروى سابق فعال بوده است. او مسئولیت مالی جبهه در دوران جهاد، قومندان گروه جهادی، و پس از پیروزی مجاهدین به حیث رئیس دفتر صدراعظم وقت را در کارنامه کاری خود دارد.

او لیسانس خود را در رشته ادبيات از دانشگاه کابل بدست آورده و ماسترى خود را در بخش حقوق و علوم سياسى دريافت کرده است. آقای ساپی همچنان بحيث رييس کميسيون امور دفاعى ولسى جرگه ايفايى وظيفه کرده و از سوی حزب اسلامی افغانستان و از قوم پشتون در دوره‌های 15 و 16 مجلس نمایندگان از مردم ولایت کاپیسا نمایندگی کرده است.

همچنان آقای صافی در دوره شانزدهم در کمیسیون امور مالی حضور داشته و می‌توان گفت او عضویت جرگه‌های اضطراری و قانون اساسی را نیز دارد.

این بار نیز با گرفتن رای اعتماد مردم ولایت کاپیسا برای دوره هفدهم نیز در پارلمان حضور خواهد داشت.

iqbal safi

احمد شاه رمضان، بلخ

احمدشاه رمضان در سال 1969 در مرکز ولايت بلخ به دنیا آمده است.

او درسال 1989 از ليسه باختر بلخ فارغ و مدرک لیسانس خود را در بخش انجينرى در شهر تاشکند پايتخت ازبکستان به دست آورده است.

آقای رمضان مدت 20 سال مشغول تجارت بوده است.

آقای رمضان از قوم هزاره است و به صورت مستقل کاندیدای مجلس نمایندگان در دوره هفدهم بوده است. او قبلا نیز در دوره پانزدهم عضو مجلس سنا در شورای ملی و عضویت ولسی جرگه را در دوره شانزدهم نیز داشته است. او در کمیسیون اقتصاد ملی کار کرده است.

ahmad shah ramazan

حضرت علی، ننگرهار

در دوره هفدهم نیز حضرت علی نماینده مردم ولایت ننگرهار که در دوره‌های پانزدهم و شانزدهم نیز حضور داشته است، با گرفتن رای اعتماد وارد پارلمان کشور شده‌ است.

آقای حضرت علی در ولسوالی قرغه‌ای ولایت لغمان در سال 1343 به دنیا آمده است. او در دوره شانزدهم افغانستان عضو کمیسیون امور داخلی بوده و از رهبران قوم پشه‌ای می‌باشد.

آقای حضرت علی در زمان جنگ شوروی در افغانستان از فرماندهان حزب اسلامی شاخه یونس خالص بوده و میزان تحصیلات او در سطح بکلوریا می‌باشد.

فرماندهی میدان هوائی ننگرهار، فرماندهی قول اردوی 201 سیلاب ننگرهار، فرماندهی امنیه ولایت ننگرهار، رئیس شورای جهادی ولایات مشرقی، رئیس شورای اقوام پشه‌یی‌های افغانستان، مسئولیت شورای مجاهدین زون شرق ننگرهار و مسئولیت جبهات کشمند ودره نور را در کارنامه کاری خود دارد.

hazrat ali

بسم الله جان محمد، ارزگان

بسم الله جان محمد در سال 1348 در ولسوالی دهراود ولایت ارزگان متولد شد، آقای جان محمد در سال 1392 از لیسه ملا احمد این ولایت فارغ شد. او قبل از اینکه خودش را نامرد انتخابات پارلمانی کند، رئیس شورای ولسوالی در ولایت ارزگان بوده است.

آقای جان محمد از قوم پشتون است و عضویت هیچ حزب سیاسی را ندارد.

bismallah

فریدون خان مومند، ننگرهار

فريدون مومند فرزند فيروزخان درسال 1347 در ولسوالى گوشته ولایت ننگرهار به دنیا آمده است.

در سال 1367 از ليسه خوشحال خان فارغ شده و درکورس ها و اکثر سيمينارهاى وزارت دفاع اشتراک کرده است.

او در کارنامه کاری خود از سال 1365 تا 1366 فرمانده تولى نمبر 818 در اردوى ملى افغانستان بود و همچنان از سال 1366 تا 1368 معاون فرماندهی لواى 563 و از سال 1368 تا 1369 به عنوان فرمانده کندک 568 اردوى ملى ثبت کرده است.

آقای مومند از سال 1380 تا 1383، رييس قبايل و سرحدات ولايت ننگرهار بود و در سال 1384 به نمايندگى ولسى جرگه انتخاب شده  که در دوره هاى پانزدهم و شانزدهم نیز عضویت مجلس را داشته است.  او از قوم مومند و پشتون است.

faridoon momand

باتور دوستم، جوزجان

باتور دوستم فرزند عبدالرشید دوستم، رهبر ازبک‌های افغانستان است که برای اولین بار به نمایندگی از مردم جوزجان در پارلمان کشور انتخاب شده است.

او مدرک لیسانس خود را از رشته حقوق و علوم سیاسی از ترکیه دارد و ماستری اش را نیز از دانشگاه غازی در ترکیه به دست آورده است.

باتور دوستم که پدرش بنیانگذار و رهبر حزب جنبش اسلامی ملی افغانستان بوده، اکنون ریاست آن را به عهده دارد.
باتور دوستم مشاور ارشد جنبش جوانان افغانستان نیز است و به عنوان نماینده پدرش در بیشتر سفر‌های رسمی دولت افغانستان شرکت کرده است. حضور او را می‌توان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویارک و کنفرانس بروکسل، نام برد.

او همچنان ریاست بنیاد دوستم و مسئولیت تلویزیون باتور را نیز به عهده دارد.

batoor dostom 2

محمدرضا خوشک وطن دوست، هرات

محمدرضا وطن دوست فرزند الحاج دیدار علی در سال 1356 در قریه خوشک ولسوالی اشترلی ولایت دایکندی بدنیا آمده است.

آقای وطن دوست مکتب را در لیسه شهید مدرس در ایران در سال 1377 به پایان رسانیده و لیسانس خود را در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه آزاد ایران گرفته است.

آقای وطن دوست قبلا در ولایت هرات به تجارت مصروف بوده و در ضمن ریاست کمپنی سبزک را به عهده داشته است.

محمدرضا وطن دوست از قوم هزاره با آرای مردم ولایت هرات برای بار دوم است که وارد پارلمان شده و در دوره قبلی وکالت خود عضو کمیسیون اقتصاد ملی بوده است.

محمدرضا خوشک وطن دوست عضویت احزاب سیاسی را ندارد.

khoshak

سامعه عزیزی سادات، پروان

سامعه عزیزی سادات فرزند میر رحمت الله در سال 1356 در ولایت پروان بدنیا آمده است.

بانو عزیزی لیسانس خود را از رشته ریاضی و ماستری را از رشته اقتصاد از کشور تاجکستان بدست آورده است.

از تجربه های بانو عزیزی استاد مکتب، استاد تحصیلات عالی ولایت پروان ، عضو کمیسیون تصویب قانون اساسی و رئیس معارف ولایت پروان می باشد.

بانو عزیزی با آرای مردم ولایت پروان برای بار سوم است که وارد پارلمان شده است و در دوره های قبلی وکالت خود عضو کمیسیون امور دینی، فرهنگی، معارف و تحصیلات عالی بوده است.

سامعه عزیزی سادات عضویت احزاب سیاسی را ندارد.

saima

میرویس یاسینی، ننگرهار

میرویس یاسینی فرزند مولوی عبدالستار در سال 1342 در ولسوالی کامه ولایت ننگرهار بدنیا آمده است.

آقای یاسینی لیسانس و ماستری خود را در بخش حقوق از دانشگاه بین المللی اسلام آباد گرفته است.

از تجربه های کاری آقای یاسینی، رئیس سره میاشت، رئیس روابط خارجی و ارزیابی اقتصادی وزارت مالیه، عضو لویه جرگه اضطراری، رئیس عمومی ریاست مبارزه علیه مواد مخدر، معاون اول لویه جرگه قانون اساسی و معین وزارت مبارزه با مواد مخدر می باشد.

آقای یاسینی با آرای مردم ولایت ننگرهار برای بار سوم است که وارد پارلمان شده و در دوره پانزدهم نایب اول رییس مجلس نمایندگان و در دوره شانزدهم ولسی جرگه عضو کمیسیون اموردینی، فرهنگی، معارف و تحصیلات عالی بوده است.

آقای یاسینی عضو پیشین حزب محاذ ملی اسلامی بوده است.

mirwais yasini

ابراهیم غشتلی، پکتیا

ابراهیم غشتلی در سال 1359 در ولسوالی سید کرم در ولایت پکتیا متولد شد. آقای غشتلی بعد از اینکه به پاکستان مهاجر شد دوره مکتب را در مکتب حضرت بلال در پشاور به پایان رساند.

او بعد از سپری کردن آزمون کانکور وارد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل شد و در سال 1383 موفق شد سند لیسانس اش را از دیپارتمنت اداره و دیپلوماسی بدست بیاورد.

آقای غشتلی برای دوم وارد مجلس نمایندگان شده است. او در دوره شانزدهم نیز به نمایندگی از مردم پکتیا در مجلس حضور داشت. قبل از آن به عنوان مدیر توان‎‌مند سازی منابع بشری اداره اترا کار می کرد.

آقای غشتلی در بخش های فرهنگی نیز فعالیت های داشته است. او صاحب امتیاز مجله ای بنام پام نیز می‌باشد.

آقای غشتلی عضویت هیج حزب سیاسی  را ندارد و به گونه مستقلانه وارد پارلمان شده است. او از قوم پشتون است و مربوط قبیله منگل در پکتیا است.

ibrahim ghestalai

حلیمه صدف کریمی، جوزجان

حلیمه صدف کریمی در سال 1374 در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان بدنیا آمده است.

بانو کریمی در سال 1394 رشته حقوق را در دانشگاه بلخ به پایان رسانیده است و از زمان مکتب به شعر و نویسندگی شروع می کند و با انجمن روشن فکران فردا فعالیت های خود را شروع می کند.

بانو صدف کریمی عضو شورای ولایتی جوزجان نیز  بوده است.

حلیمه صدف کریمی چهره جدید در دور هفدهم ولسی جرگه است که به صورت مستقل کاندیدا بوده و با آرای مردم جوزجان برای بار اول وارد پارلمان شده است.

halima sadaf

بکتاش ایشچی،  جوزجان

بکتاش ایشچی فرزند احمد ایشچی در سال 1357 در ولسوالی خواجه دو کوه ولایت جوزجان بدنیا آمده است.

آقای ایشچی مکتب را در لیسه ابن یمین شبرغانی به پایان رسانیده و در سال 1376 برای ادامه تحصیل به ترکیه می رود و از رشته روابط بین الملل از دانشگاه استانبول فارغ شده است.

آقای ایشچی در کنار فراگیری رشته روابط بین الملل، مدتی به حیث منشی عمومی انجمن بین الملل ترکان افغانستان فعالیت کرده و در تاسیس انجمن آیدین افغانستان سهم فعالی داشته است.

بکشتاش ایشچی بعد از سقوط دوره طالبان به افغانستان برگشته و در سال 1382 در وزارت مالیه شروع به کار کرده و بعد از مدتی استعفا داده و به تجارت شروع می کند.

آقای ایشچی به صورت مستقل از ولایت جوزجان در ولسی جرگه کاندیدا بوده و از قوم ازبک با آرای مردم ولایت جوزجان برای اولین بار وارد پارلمان شده است.

backtash eshchi

شهناز غوثی، هرات

شهناز غوثی فرزند سلطان احمد در سال 1346 در ولایت هرات بدنیا آمده است.

بانو غوثی مکتب را در لیسه زرغونه در ولایت کابل در سال 1365 به پایان رسانیده و لیسانس را در رشته زبان و ادبیات از دانشگاه هرات در سال 1389 و ماستری را در رشته اداره و تجارت از دانشگاه آزاد اسلامی در ولایت کابل در سال 1394 گرفته است.

بانو غوثی از سال 1389 تا 1393 سناتور و معاون کمیسیون روبط بین الملل در مجلس سنا و از سال 1385 تا 1389 وکیل شورای ولایتی هرات بوده است. او در کارنامه خود آمریت کودکستان های ولایت هرات و گوینده رادیو تلویزیون ملی این ولایت را نیز دارد.

شهناز غوثی از قوم تاجیک با آرای مردم ولایت هرات برای بار اول وارد پارلمان شده است. او به صورت مستقل کاندیدا بوده و عضویت احزاب سیاسی را ندارد.

shahnaz

انجنیر محمد عالم قرار، لغمان

انجنيرمحمدعالم فرزند ملک ولى محمد درسال ١٣٣٨هجرى خورشيدى در ولسوالى الينگار ولايت لغمان متولد شده است.  او درسال ١٣٥٥ از ليسه شيخ محمدحسين الينگار فارغ و بعداً دانشکده انجنيرى دانشگاه کابل را تا صنف سوم تعقيب کرده است .آقای قرار یکی از فرماندهان حزب اسلامى در زون شرق بوده است. او یکی از متنفذین  قومى نیز می‌باشد.

آقای قرار تجربه انجام وظیفه به سمت قوماندان امنيه لغمان و هم‌چنان عضویت در جرگه هاى قانون اساسى و لويه جرگه صلح  را دارد. او عضو دوره ١٥ ولسى جرگه نيز بود.

آقای قرار در دور 15 در کمیسیون امورداخلی کار کرده است.

alam qarar

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان