جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از افزایش 19 درصدی تلفات غیرنظامیان در سال 97 خبر داد

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

بررسی های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می دهد که میزان تلفات غیرنظامیان در سال ۱۳۹۷ خورشیدی نسبت به سال ۱۳۹۶، ۱۹ درصد افزایش داشته است.

سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز سه شنبه (3ثور) در نشست خبری در کابل گفت که در مجموع ۱۱ هزار و ۲۱۲ غیرنظامی در سال گذشته در کشور کشته و یا زخمی شده‌ در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۶خورشیدی به ۹ هزار و ۴۱۳ نفر می‌رسید.

AHRC

سیما سمر با بیان این که از این مجموع، سه هزار و ۳۲ نفر کشته و هشت هزار و ۱۸۰ نفر دیگرشان زخمی شده‌اند، افزود که هفت هزار و ۷۰۹ نفر آن مرد، ۹۳۳ نفر آن زن و دو هزار ۴۵۲ نفر دیگر آن کودک می‌باشند، و جنسیت ۱۱۸ نفر دیگر آن مشخص نشده است.

او افزود که بیشترین تلفات غیرنظامیان در حوزه های جنوب – غرب، شرق، مرکز، شمال – شرق، جنوب، غرب و شمال کشور بوده است.

به گفته خانم سمر ۵۳ درصد تلفات غیرنظامیان در سال گذشته از سوی طالبان، ۱۱.۹ درصد آن از طرف نیروهای امنیتی و نیروهای بین‌المللی در افغانستان و ۱۲.۵ درصد دیگر آن نیز از سوی گروه داعش صورت گرفته و ۲۱ درصد دیگر آن را کس و گروهی بر عهده نگرفته است.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر اضافه کرد که 27 درصد تلفات غیرنظامیان در حملات انتحاری، ۲۰.۲۵ درصد آن در درگیری‌های زمینی طرف‌های درگیر جنگ، ۱۹.۱۹ درصد آن در حملات راکتی، ۱۶.۳۵ درصد آن در انفجار ماین‌های کنارجاده‌ای و ۸.۵ درصد آن در حملات هوایی به وقوع پیوسته است. در همین حال، او گفت که ۸۴۷ تن دیگر در قتل‌های فردی و ۸۸ نفر دیگر نیز در جریان عملیات شبانه کشته شده‌اند.

سیماسمر با اشاره به خشونت علیه خبرنگاران علاوه کرد در سال 1397 به تعداد ۲۴ خبرنگار کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شده اند و ۲۷ خبرنگار دیگر نیز مورد اهانت و لت کوب قرار گرفته‌اند.

در همین حال رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از دولت افغانستان خواست که به تمام نیروهای امنیتی، قوانین بین‌المللی بشردوستانه را تدریس نموده و به فرهنگ معافیت نیز نقطه پایان بگذارد و مسئولانی که در جلوگیری از تلفات غیرنظامیان غفلت کرده‌اند، مجازات کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان