جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

آخرین تحولات مصالحه؛ از نشست 3 جانبه مسکو تا رایزنی ها با تحریم کنندگان جرگه مشورتی صلح

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

نشست سه جانبه

در حالی که نشست بین‌الافغانی دوحه به تعویق افتاده اما سفارت روسیه در کابل از آغاز به کار یک نشست سه جانبه پیرامون صلح افغانستان در مسکو خبر داده است. این سفارت در اعلامیه ای گفته که قراراست تا دو روز دیگر یک نشست صلح در باره افغانستان در مسکو برگزار شو.  قرار است دومین نشست سه جانبه روسیه، چین و ایالات متحده امریکا در باره افغانستان در سطح نماینده‌های ویژه این کشور ها به روز ۲۵ ماه اپریل در مسکو برگزار شود.

در این نشست زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای مصالحه افغانستان، ضمیر کابلوف نماینده‌ ویژه روسیه در امور افغانستان و نماینده چین نیز شرکت کند. در این نشست روی روند گفتگوهای امریکا و طالبان در دوحه و همچنان دورنمای آغاز روند آشتی ملی در افغانستان صحبت می شود.

تلاش دوباره

همزمان با نشست مسکو، زلمی خلیل‌زاد هفتمین دور سفرش را آغاز کرده است. در یک اعلامیه وزارت خارجه امریکا آمده که آقای خلیلزاد در افغانستان به‌منظور ایجاد هماهنگی برای گفتگوهای بین‌الافغانی با طالبان، با رهبران حکومت وحدت ملی و سایر رهبران سیاسی دیدار می‌کند و در عین حال سفرش به سایر کشورها در راستای جلب حمایت بین‌المللی  برای صلح افغانستان صورت می گیرد.

همزمان با نشست مسکو، زلمی خلیل‌زاد هفتمین دور سفرش را آغاز کرده است
همزمان با نشست مسکو، زلمی خلیل‌زاد هفتمین دور سفرش را آغاز کرده است

در همین حال زلمی خلیل زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان در صفحه توییترش نگاشته که “در این سفر جهت کسب حمایت بین‌المللی برای مذاکرات صلح افغانستان بیشتر تمرکز کرده و همه افغان‌ها را برای گفتگو و مذاکره، تشویق می‌کنیم.”

این بار در کنار ایران

در ادامه تحولات صلح افغانستان، عمران خان نخست وزیر پاکستان در جریان بازدید از تهران، گفته که اسلام‌آباد و تهران خواهان برقراری صلح در افغانستان هستند و از تلاش‌ها در این راستا پشتیبانی می‌کنند.

عمران‌خان افزوده: “این خواست کشورهای ما است که در افغانستان صلح باشد. ما با هم‌دیگر هم‌کاری خواهیم کرد تا یک راه حل سیاسی برای مشکل افغانستان پیدا شود. اگر صلح در افغانستان برقرار شود، نه تنها مردم افغانستان که چهل سال جنگ را پشت‌سر گذشتانده‌اند راحت خواهند شد که در بخش بازرگانی ایران و پاکستان نیز کمک کننده خواهد بود.”

دیدار گرم و صمیمانه با طالبان

در ادامه تحولات مصالحه واشنگتن پست گزارش داده که  20 نفر از افغان های مقیم اروپا و امریکا از جمله 3 زن با نمایندگان طالبان در دوحه پایتخت قطر دیدار کرده‌اند. این افراد در سفر به قطر علاوه بر دیدار با شماری از اعضای طالبان با شیر محمد عباس استانکزی، رئیس هیئت مذاکره کننده صلح شورشیان بیش از 6 ساعت گفت‌وگو نموده اند.

محمد عمر داوودزی رییس دبیرخانه عالی صلح روز یک شنبه در یک نشست خبری از همه نامزدان خواست تا در لویه جرگه اشتراک کنند
محمد عمر داوودزی رییس دبیرخانه عالی صلح روز یک شنبه در یک نشست خبری از همه نامزدان خواست تا در لویه جرگه اشتراک کنند

مسعوده سلطان، فعال حقوق زن 46 ساله افغان آمریکایی و از اعضای کمیته موسسه زنان برای زنان افغان، اظهار داشته دیدار با طالبان گرم و صمیمی بوده و گفته که: “طالبان خواستار صلح هستند و از لغو نشست نیز ناراحت بودند.”

گفتگو با تحریم کنندگان

در داخل افغانستان اما تلاش های برای گفتگو با تحریم کنندگان جرگه مشورتی صلح که قرار است تا یک هفته دیگر در کابل برگزار شود جریان دارد.

محمد عمر داوودزی رییس دبیرخانه عالی صلح روز یک شنبه در یک نشست خبری از همه نامزدان خواست تا در لویه جرگه اشتراک کنند زیرا به گفته او جرگه جنبه کمپاین انتخاباتی ندارد و تلاش‌ها برای متقاعد کردن این دسته‌های انتخاباتی و جریان‌های سیاسی ادامه دارد. او گفته که: “ممکن ما در معلومات دهی کمبودهایی داشتیم. حالا ما تلاش داریم تا معلومات دهیم و اگر نیاز باشد عذر کنیم.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان