جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

5 ولایت بدون نتیجه نهایی؛ مجلس نمایندگان جدید در چه شرایطی آغاز به کار می کند؟

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

کمیسیون مستقل انتخابات امروز سه شبنه (3 ثور) نتایج نهایی انتخابات ولایت قندهار را اعلام کرده است. این در حالی است که بعد از گذشت حدود شش ماه از انتخابات پارلمانی افغانستان، تا هنوز نتایج نهایی پنج ولایت دیگر اعلان نشده است. در همین حال فاروق وردک، وزیر دولت در امور پارلمانی اوایل این هفته گفته که قرار است مجلس نمایندگان جدید تا روز پنج‌شنبه، پنجم ثور افتتاح شود.

اهمیت آغاز به کار مجلس: افتتاح و آغاز به کار مجلس نمایندگان از آن جا اهمیت جدی تری یافته که قرار است تا یک هفته دیگر – 9 ثور- جرگه مشورتی صلح در کابل برگزار شود. یک منبع از ریاست جمهوری افغانستان که نامش ذکر نشده به بی بی سی نیز گفته که حکومت تلاش دارد تا قبل از برگزاری جرگه مشورتی صلح مجلس نمایندگان را افتتاح کند. در صورتی که مجلس جدید آغاز به کار نماید، اعضای آن از عناصر اصلی شرکت کننده و مشروعیت بخش این جرگه خواهد بود. برای برگزاری لویه جرگه پیش بینی شده در قانون اساسی نیز مجلس نمایندگان یکی از نهادهای اساسی شرکت کننده ذکر شده است.

پیشینه موضوع: انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان پس از سه سال تاخیر در 28 و 29 میزان سال گذشته برگزار شد. این انتخابات با اتهام های بزرگ تقلب و تخلف انتخاباتی به همراه بود. اعلام نتایج نهایی انتخابات بیش از شش ماه را در برگرفته است. در این میان، اعضای دو کمسیون انتخابات و شکایات انتخاباتی به خاطر اتهام های تقلب نیز برکنار شده و اکنون پرونده های شان در دادستانی کل و دادگاه مبارزه با فساد افغانستان جریان دارد. در عین حال، به دلیل این که انتخابات برگزار شده، مجلس نمایندگان نیز برای بیش از یک ماه در حالت تعطیل به سر می برد؛ امری که مشروعیت یکی از قوای دیگر این کشور را نیز زیر سوال برده است.

کمیسیون مستقل انتخابات امروز سه شبنه (3 ثور) نتایج نهایی انتخابات ولایت قندهار را اعلام کرده است
کمیسیون مستقل انتخابات امروز سه شبنه (3 ثور) نتایج نهایی انتخابات ولایت قندهار را اعلام کرده است

وضعیت موجود: برای آغاز به کار مجلس نمایندگان باید نتایج نهایی 5 ولایت دیگر نیز مشخص شود. این ولایات شامل کابل، میدان وردک، قندز، بغلان و پکتیا می باشد. با این حال حکومت در نظردارد مجلس را بدون اعلان نتایج نهایی کابل و میدان وردک اعلام نماید. به نظر می رسد در روزهای آینده نتایج سه ولایت دیگر نیز مشخص خواهد شد. گزارش شده که از ولایت غزنی که به دلیل اختلافات سیاسی شاهد انتخابات نبود، نمایندگان پیشین آن در مجلس جدید تا برگزاری انتخابات در این ولایت، نمایندگی می کنند. در همین حال، از آغاز سال تقنینی جدید شورا تا کنون برای بیش از یک ماه، مجلس نمایندگان تعطیل است. این موضوع نیز به وجاهت دولت آسیب می زند.

نکته پایانی:  آغاز به کار مجلس نمایندگان از چند جهت اهمیت جدی دارد. نفس مجلس و عدم تعطیلی آن از مسائل کلیدی است که زمینه ساز حاکمیت قانون و اجرای قانون اساسی می باشد. در عین حال قدرت نظارتی مجلس بر اعمال و رفتار دو قوای دیگر دولت، بر زندگی روزمره بسیاری از شهروندان افغان تاثیر بنیادین دارد. اما به نظر می رسد اکنون حکومت نیز به دو دلیل خواهان بازگشایی و آغاز به کار دور هفدهم مجلس نمایندگان است. یکی به خاطر مسئله جرگه مشورتی صلح که در آن به گفته برخی از آگاهان حکومت وحدت ملی به دنبال طرح و تصویب برخی از مسائل کلان در حوزه سیاست داخلی و به ویژه مصالحه می باشد و حضور اعضای مجلس نمایندگان به آن مشروعیت و وجاهت بیشتری می دهد. مسئله دیگر این که اکنون مخالفان سیاسی رییس جمهور به شدت موضوع پایان زمان کاری او بر مبنای قانون اساسی را طرح می کنند. با آن که مدت کاری آقای غنی به عنوان رییس جمهور از سوی دادگاه عالی تمدید شده، اما در نبود مجلس نمایندگان، تنها یک قوه دارای مشروعیت قانونی می باشد و مشروعیت دو قوه دیگر دست کم از منظر مخالفان سیاسی آقای غنی مورد سوال خواهد بود و این موضوع می تواند برای او و ادامه کارش چالش زا باشد. به این جهت، به نظر می رسد بدون و یا همراه با نتایج نهایی کابل، مجلس نمایندگان جدید در روزهای آینده افتتاح می شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان