فعالیت های عمده دادستانی کل؛ تکمیل پرونده های 5 وزیر پیشین و فعلی و محکومیت 16 تن از جنرالان ساختار امنیتی

توسطروایت زنده

اردیبهشت ۲, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

محمدفرید حمیدی دادستان کل می گوید در سال گذشته، دادستانی کل پرونده پنج وزیر پیشین و فعلی کابینه را تکمیل و به محکمه خاص فرستاده است. در همین حال، او گفته که در پیوند به قضایای مختلف، 16 جنرال و هفت معین پس از تکمیل تحقیقات دادستانی، از سوی دادگاه عالی محکوم به مجازات شده اند.

فرید حمیدی امروز دوشنبه (2ثور) در کنفرانس خبری در کابل گفت که در سال گذشته به ۴۱ هزا و ۶۵۸ قضیه رسیدگی کرده که از مجموع این قضایا، ۲۱ هزار و ۲۶۶ قضیۀ آن ملکی، ۱۴ هزار و ۱۳۹ قضیۀ عسکری، دو هزار و ۸۵۵ قضیۀ جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و سه هزار و ۳۹۸ قضیۀ مواد مخدر و ۲۳۸ قضیۀ دیگر آن را قضایای اختطاف تشکیل می دهد.

دادستان کل افزوده که ۲۶هزار و ۸۰۰ قضیه نهایی شده و ده هزار و ۹۷۱ قضیه، فیصله‌های محکمۀ استیناف را در بر داشته و در مورد ۱۵ هزار و ۱۶۲ قضیۀ دیگر، محکمه‌های ابتداییه  فیصله کرده است. او گفته که دو هزار و ۲۱ قضیه، زیر کار قرار دارد.

آقای حمیدی تاکید کرده که بابت بررسی این جرایم، بیش از 80 میلیون افغانی پول به حساب دولت واریز شده و به منظور جلوگیری از فساد پنج تفاهم‌نامه را در راستای مبارزه با فساد اداری با وزارت های داخله و دفاع، ریاست عمومی امنیت ملی، ادارۀ تدارکات ملی و کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی امضا کرده اند.

farid hamidi

به گفته آقای حمیدی در یک سال گذشته نزدیک به ۲۰ تن از کارکنان اداره دادستانی که آلوده به فساد اداری بودند، شناسایی و بازداشت شده اند.

دادستان کل انتقال زندانیان افغان از کشورهای دیگر به افغانستان را بخشی دیگر از کارهای این اداره عنوان کرده است. او گفته که از سال ۱۳۹۳ خورشیدی  تا اکنون، یک هزار و ۲۷۳ تن زندانی شهروند افغانستان را که در ایران زندانی بودند به کشور منتقل کرده و تنها در سال گذشته ۶۵۰ زندانی افغان از ایران به افغانستان منتقل شده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *