آخرین تحولات صلح افغانستان؛ از تعویق نشست بین‌الافغانی تا دعای عمران خانی

توسطالطاف حسین امیری

فروردین ۳۱, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ , , , ,

تعویق مذاکرات بین‌الافغانی

مذاکرات بین‌الافغانی که قرار بود به روزهای 19 تا 21 اپریل در شهر دوحه قطر میان هیئتی از افغانستان و نمایندگان گروه طالبان برگزار شود، به تعویق افتاد. ریاست جمهوری افغانستان مخالفت حکومت قطر با فهرست اشتراک کنندگان این نشست را از دلایل تعویق آن خوانده است.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری در این باره گفته شده که حکومت قطر یک فهرست جدید افرادی که باید در این نشست اشتراک می‌کردند، را به حکومت افغانستان ارسال کرده بود.

در همین حال ریاست جمهوری افغانستان فهرست ارائه شده توسط قطر را نامتوازن خوانده و گفته که این نوع نگاه قطر به معنای بی‌احترامی به اراده‌ی ملی مردم افغانستان است.

خبرنامه ریاست جمهوری افزوده به این جهت که حکومت قطر نتوانست خواسته افغان ها را بپذیرد، نشست دوحه، لغو شده است.

واکنش‌ها به تعویق نشست دوحه

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در تویترش تأخیر در برگزاری نشست دوحه را تأسف‌بار خوانده و از تمامی طرف‌ها خواسته تا دربارۀ یک فهرست همه‌شمول برای نشست بین‌الافغانی به یک اجماع برسند.

ریاست جمهوری افغانستان مخالفت حکومت قطر با فهرست اشتراک کنندگان این نشست را از دلایل تعویق آن خوانده است
ریاست جمهوری افغانستان مخالفت حکومت قطر با فهرست اشتراک کنندگان این نشست را از دلایل تعویق آن خوانده است

در همین حال، حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین افغانستان نیز که قرار بود یکی از شرکت کنند‌گان این نشست باشد، گفته که مردم افغانستان به زودی در نشست بین‌الافغانی برای آوردن صلح گام‌های استوارتری خواهند برداشت. قرار بود پس از نشست دوحه، در میانه‌‎های ماه می میلادی نشستی بین‌الافغانی دیگر در سمرقند برگزار شود.

از سویی هم، شماری از اعضای پیشین گروه طالبان نیز از تعویق نشست قطر ابراز تأسف کرده و گفته اند که نباید فرصت‌های صلح را این‌گونه از دست داد.

هیچ دلیلی برای توقف مذاکرات وجود ندارد

پس از تعویق نشست سرپرست وزارت دفاع امریکا با زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه این کشور در امور مصالحه دیدار کرده و گفته که با آقای خلیلزاد در تعامل کار می کند.

در این دیدار پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع امریکا تاکید کرده که به صورت مشترک با آقای خلیل‌زاد به منظور نیل به یک توافق سیاسی و پایان جنگ در افغانستان کار کرده و آن را در راستای اجرای استراتیژی جنوب آسیای رییس جمهور ترامپ عنوان نموده است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا برای مصالحه نیز گفته که مذاکرات صلح تا رسیدن به یک تفاهم سیاسی و تامین صلح پایدار در افغانستان، ادامه خواهد داشت.

به گفته او، هیچ دلیلی برای توقف مذاکرات وجود ندارد و در صورت ضرورت او با آقای شاناهان به کمک یکدیگر حاضر اند.

پایان مشوره عمران خان

همزمان با این تحولات مصالحه، عمران خان نخست وزیر پاکستان که پیش از این برای نیل به صلح ایجاد حکومت موقت را برای افغان ها مشوره داده بود، گفته که دیگر برای افغانستان مشورت نمی دهد.

عمران خان نخست وزیر پاکستان در عین حال تاکید کرده که برای برقراری صلح در افغانستان به جزء از دعا، از دست او کار دیگری ساخته نیست.

همزمان با این تحولات مصالحه، عمران خان نخست وزیر پاکستان که پیش از این برای نیل به صلح ایجاد حکومت موقت را برای افغان ها مشوره داده بود، گفته که دیگر برای افغانستان مشورت نمی دهد
همزمان با این تحولات مصالحه، عمران خان نخست وزیر پاکستان که پیش از این برای نیل به صلح ایجاد حکومت موقت را برای افغان ها مشوره داده بود، گفته که دیگر برای افغانستان مشورت نمی دهد

آقای خان گفته که پس از این به حکومت افغانستان در باره برقراری صلح در این کشور هیچ مشورتی نمی‌دهد چرا که به گفته او حکومت افغانستان مشورت او را مداخله تلقی می‌کند.

تردید نسبت به گفت‌وگوهای صلح

در ادمه اظهارنظرها در باره مصالحه در افغانستان یک جنرال چهارستاره پیشین ارتش امریکا اما گفته که مردم باید به گفتگوهای اداره ترامپ با طالبان، به دیده شک و تردید بنگرند و تا زمانی که این گروه با دولت افغانستان گفتگو نکند، روند گفتگوها با مانع روبروست.

این جنرال پیشین در ارتش امریکا گفته که در گفتگوهای جاری صلح حکومت افغانستان حضور ندارد و این کار سبب شده که روند به نفع طالبان تمام شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *