چهره های منتخب مجلس نمایندگان افغانستان (24)؛ مسیر زندگی 5 نماینده از ولایات ننگرهار و کنر

توسطذکی امینی

فروردین ۳۱, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ , ,

سایمه خوگیانی

سایمه خوگیانی در سال 1348 در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار متولد شده است. خانم خوگیانی تعلیمات مکتب را در سال 1368 در لیسه ولسوالی بگرام ولایت پروان به پایان رسانده است. او بعد از پایان دوره مکتب وارد دانشگاه کابل در دانشکده ساینس شد که در سال 1388 فارغ التحصیل گردید.

خانم خوگیانی در سال 1393 موفق شد سند ماستری اش را در رشته روابط بین الملل ار دانشگاه کاتب به‌دست آورد.

خانم خوگیانی برای سومین بار است که به نمایندگی از ولایت ننگرهار وارد پارلمان افغانستان شده است. او در دو دور قبلی نیز نماینده ننگرهار در مجلس نمایندکان افغانستان بوده است. خانم خوگیانی می‌گوید که در دور نخست وکالت اش رئیس کمیته جامعه مدنی و حقوق بشر بوده که بعد از مدتی به کمیته بخش عدلی و قضایی مجلس نمایندگان تغییر مسوولیت داده است. او در دور قبلی در کمیسیون محیط زیست و معادن بوده است.

خانم خوگیانی از قوم پشتون است و وابستگی به هیچ حزب سیاسی ندارد.

Saima-khogyani

نبی الله باز

نبی الله باز در سال 1372 در ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار متولد شده است. او دوره مکتب خود را در سال 2010 در یکی از مکاتب شهر پشاور پاکستان به پایان رساند.

آقای باز تحصیلات لیسانس اش را در رشته حقوق و علوم سیاسی در سال 2017 از دانشگاه آمریکایی شهر شارجه امارات بدست آورد. او دانشجوی رشته روابط بین الملل در دانشگاه آمریکایی در کابل است.

آقای باز به نمایندگی از حزب اسلامی وارد پارلمان افغانستان شده و از قوم پشتون است.

nabi baz

ابرار الله مراد

ابرار الله مراد در سال 1347 در ولسوالی کامه ولایت ننگرهار متولد شده است. او مکتب ابتدائی را در زادگاهش فراگرفت و در سال 1359 به پاکستان مهاجر شد و تعلیمات مکتب را در لیسه اتحاد شهر پشاور پاکستان به پایان رساند.

بعد از فراغت از مکتب آقای مراد به صفوف جهادی ها پیوست و بعد از سقوط حکومت طالبان به افغانستان برگشت. آقای مراد لیسانس اش را در رشته اقتصاد در سال 1396 از دانشگاه سیدجمالدین افغان بدست آورد.

آقای مراد پیش از این که وارد پارلمان افغانستان شود یک نظامی بود، او مدتی معاون زون سرحدی ولایت ننگرهار بود و سپس به عنوان فرمانده زون سرحدی ولایت های شمال شرق گماشته شد. آقای مراد در سال 1387 به عنوان فرمانده زون سرحدی ولایت فاریاب گماشته شد. او در سال 1389 خود را نامزد انتخابات شورای ولایتی کرد که بعد از پایان چهار ساله دوره وکالت اش دو باره به حیث فرمانده زون سرحدی این بار در اسلام قلعه آغاز به کار کرد که بعد از آن دوباره به ننگرهار برگشت و مدیریت استخبارات فرماندهی امنیه ننگرهار را برعهده گرفت.

آقای مراد بار اول است که وارد پارلمان افغانستان شده.  او از قوم مومند و پشتون است و به گونه مستقل به نمایندگی از ولایت ننگرهار وارد پارلمان شده است.

abarar

لیلما ولی حکیمی

لیلما ولی حکیمی در سال 1344 در ولایت ننگرهار متولد شد. او مکتب را در لیسه سوریا در کابل به پایان رساند.

خانم حکیمی بعد از سپری کردن آزمون کانکور وارد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل شد که در سال 1370 موفق شد به درجه لیسانس از این دانشکده فارغ شود. خانم حکیمی ماستری اش را در سال 1397 در رشته اداره عامه بدست آورد.

او دور دوم است که وارد پارلمان افغانستان می‌شود. خانم حکیمی می‌گوید که در دور قبلی در پارلمان در شروع در کمیته مالی و بودجه بوده است و سپس در کمیسیون معارف و تحصیلات عالی به حیث منشی به مدت پنچ سال کار کرده است.

خانم حکیمی وابستگی به هیچ حزب سیاسی را ندارد و از قوم پشتون است.

lilma

انیسه عمرانی

انیسه عمرانی در سال 1354 در ولایت کنر به دنیا آمده است.

خانم عمرانی مکتب را  در لیسه میدان هوایی بگرام خوانده و در سال 1366 فارغ التحصیل گردیده است. انیسه عمرانی دوره لیسانس را در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل فرا گرفته و در سال 1371 سند لیسانس خود را بدست آورده است.

خانم عمرانی از سال 1371 تا 1372 به حیث آموزگار خدمت کرده است. در دروه مجاهدین خانم عمرانی به حیث استاد در لیسه بی بی هوا  که مشهور به لیسه عالی شهید عارف است کار کرده است.

در سال 1381، او نماینده مردم کنر در لویه جرگه موقت بوده است. در سال 1382 او به عنوان دستیار در دفتر کمیسیون تدوین قانون اساسی کار کرده است.

او برای بار اول است که وارد پارلمان افغانستان می شود.

anisa omrani

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *